- Strona główna
- Nasza szkoła
- Kadra pedagogiczna
- Rada Rodziców
- Uczniowie
- Biblioteka
- Świetlica
- Gabinety medyczne
- Dokumenty szkolne
- Osiągnięcia i sukcesy
- Zajęcia pozalekcyjne
- Sport
- Wycieczki
- Zielone szkoły
- Plan lekcji
- Kalendarz 2009/2010
- Przydatne linki
- Kontakt
Kryteria oceniania - przyroda
Klasa IV
Dział: Pogoda i obserwacje meteorologiczne |
|||
Stopień: dopuszczający 2 |
Stopień: dostateczny 2+3
|
Stopień: dobry 2+3+4
|
Stopień: bardzo dobry 2+3+4+5
|
-obserwować składniki pogody, -opisać stan składników pogody na podstawie obserwacji nieinstrumentalnych, -zmierzyć temperaturę powietrza termometrem -nazwać i rozpoznać na szkicu/zdjęciu przyrządy służące do pomiaru składników pogody, -dostosować swoje działania do treści komunikatów o stanie pogody.
|
-podać przykłady współzależności między składnikami pogody, -wymienić przykłady zjawisk atmosferycznych, w których woda występuje w różnych stanach skupienia, -znać średni spadek temperatury powietrza na 100 m wysokości, -mierzyć wysokość opadu, -określić kierunek wiania wiatru, -przeprowadzić systematyczną serię pomiarów składników pogody.
|
-opisać procesy i zjawiska warunkujące cykl obiegu wody w przyrodzie, -rozróżniać rodzaje chmur, -wyjaśnić procesy powstawania wiatru -opisać cechy fizyczne wiatrów lokalnych: halnego i bryzy morskiej, -wykazać doświadczalnie istnienie ciśnienia atmosferycznego, -podać przykłady wpływu składników pogody na życie i działalność ludzi.
|
-przewidywać zmiany pogody i uzależniać od nich swoje dalsze działania, -wskazywać w środowisku przyczyny niektórych zmian: pór roku, gospodarczej działalności ludzi, -obliczać spadek temperatury powietrza wraz z wysokością, -wyjaśnić zmiany ciśnienia atmosferycznego wraz z wysokością, -wyjaśnić na przykładach zjawisko powstawania cienia (zaćmienie Księżyca lub Słońca), -określić podstawowe warunki powstawania cienia, w tym zaćmienie Księżyca i Słońca, -wykazać doświadczalnie działanie ciśnienia atmosferycznego. |
Dział: Od planu do mapy |
|||
-zmierzyć odległość linijką i taśmą mierniczą (dopuszczalny błąd 10%), -podać rodzaje skal używanych na planach, mapach, -posłużyć się kompasem, aby wyznaczyć kierunki główne, -odróżniać formy terenu.
|
-oszacować odległość "na oko" (dopuszczalny błąd 20%) -znając jeden kierunek wyznaczyć pozostałe kierunki główne i pośrednie, -orientować się w najbliższej okolicy według obiektów, -posłużyć się niwelatorem szkolnym do pomiaru wysokości względnej pagórka, -posłużyć się umowną skalą barw wysokościowych do wskazania wielkich form ukształtowania powierzchni na mapie hipsometrycznej Polski, -wyznaczyć poziomice na modelu pagórka, -posłużyć się planem miasta, osiedla, wyszukać wybrany obiekt na planie, -wyznaczyć kierunek północny wykorzystując cień gnomonu w momencie górowania Słońca. |
-ustalić skalę liczbową dla rysowanego planu, -wyznaczyć, zaplanować trasę zwiedzania posługując się planem miasta, -posługiwać się podziałką liniową do obliczania odległości w terenie, -odczytać wysokości bezwzględne na rysunku poziomicowym, -odróżniać pomiary wysokości względnej od pomiarów wysokości bezwzględnej, -odczytać na mapie nazwy krain geograficznych Polski, -wyznaczyć kierunki główne i pośrednie od znanych sobie obiektów w okolicy, -odczytać nazwy własne wielkich form ukształtowania powierzchni na mapie hipsometrycznej Polski, -obliczyć odległości w terenie posługując się skalą liczbową i mianowaną. |
-ustalić cechy poziomicy na podstawie ich przebiegu na rysunku poziomicowym, -wyznaczyć kierunek północny na podstawie obserwacji Gwiazdy Polarnej, -narysować profil terenu na podstawie mapy poziomicowej.
|
Dział: Środowisko najbliższej okolicy |
|||
-wskazać i nazwać składniki środowiska, w którym się znajdujemy; podzielić je na naturalne i przekształcone, -wskazać przykłady wpływu ludzkiej działalności na środowisko, -określić i nazwać stany skupienia wody występujące w środowisku, -pielęgnować rośliny.
|
-rozpoznać wybrane organizmy w swoim otoczeniu, -posłużyć się gnomonem do obserwacji widomej drogi Słońca nad horyzontem, -podać przykłady wzajemnych związków zachodzących między naturalnymi składnikami środowiska naturalnego, -wybrać produkty przyjazne dla środowiska, -opisać zmiany, jakie zachodzą w środowisku i rozwijającym się organizmie.
|
-podać przykłady codziennych zachowań, które nie obciążają środowiska, -wskazać przykłady codziennych zachowań ludzi najbliższego otoczenia, które szkodzą środowisku lub je chronią, -prowadzić obserwację ptaków, -wskazywać czynniki środowiska oddziaływujące na rozwój hodowlanych roślin, -wymienić składniki potrzebne do odżywiania roślin i wskazać drogę ich pobierania, -opisywać kiełkowanie nasienia i rozwój siewki. |
-zaprojektować sposoby uniezależnienia się od niektórych czynników środowiska, -wyjaśnić na przykładach procesy zachodzące między składnikami środowiska przyrodniczego, -obserwować i opisywać etapy rozwoju drzewa od nasienia, -rozpoznawać gatunki roślin.
|
Dział: Oddziaływania w przyrodzie |
|||
-rozpoznawać substancje, z jakich zbudowane są różne ciała i opisywać ich fizyczne właściwości, -posługiwać się substancjami w życiu codziennym, wykorzystując ich fizyczne właściwości, -wyjaśnić zasadę działania termometru cieczowego, -odczytać i narysować schemat prostego obwodu elektrycznego, -wymienić podstawowe zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń zasilanych prądem elektrycznym.
|
-określić stan skupienia różnych substancji, -opisać na podstawie obserwacji rozszerzalność ciał stałych i cieczy, -wskazać i rozróżnić w otoczeniu przykłady oddziaływań grawitacyjnych, elektrostatycznych, magnetycznych, sprężystych i mechanicznych, -wymienić źródła dźwięku i światła, wyjaśnić, dlaczego je słyszymy lub widzimy, -wskazać w otoczeniu przykłady potwierdzające prostoliniowość rozchodzenia się światła, -zbudować prosty obwód elektryczny i sterować jego pracą za pomocą wyłączników, -wymienić i wskazać w otoczeniu skutki przepływu prądu.
|
-wskazać w otoczeniu skutki niektórych oddziaływań między ciałami makroskopowymi, -zaprojektować doświadczenie dla wskazania, że stan skupienia substancji zależy od temperatury, -zaplanować i wykonać proste doświadczenia potwierdzające prostolinijność rozchodzenia się światła, -zademonstrować powstawanie dźwięku i wykazać, że rozchodzi się on we wszystkich kierunkach, -porównać substancje i odróżnić ich cechy istotne ze względu na możliwość praktycznego zastosowania, np. przewodnictwo cieplne od drugorzędnych np. barwa.
|
-zaprojektować proste doświadczenie ilustrujące różne rodzaje oddziaływań i ich skutki, -wymienić przykłady praktycznego zastosowania poznanych oddziaływań, -wykazać doświadczalnie, że źródłem dźwięku są ciała drgające a szybkość rozchodzenia się dźwięku zależy od rodzaju ośrodka, -zaprojektować doświadczenie wykazujące przewodnictwo cieplne i elektryczne różnych substancji, -opracować regulamin bezpiecznego korzystania z energii elektrycznej, -budować obwody elektryczne wg schematów i zmieniać wielkość prądu w tych obwodach, -samodzielnie dobrać do planowanych pomiarów termometr z odpowiednią skalą i określić jego dokładność. |
Dział: Mój organizm |
|||
-wskazać na sobie części ciała i określić położenie ważnych narządów wewnętrznych: serca, żołądka, płuc, kości, mięśni -mierzyć np. wzrost człowieka, długość stopy, temperaturę ciała. -wskazać i nazwać składniki środowiska, w którym się znajdujemy i wykazać ich wpływ na organizm człowieka. -wymienić składniki niezbędne do życia człowieka -wymienić czynności życiowe człowieka -dokonać podziału składników na budulcowe, energetyczne, regulujące. -wyjaśnić, że organizm zbudowany jest z komórek. organizować miejsce i warunki nauki -planować swój dzień -przygotować drugie śniadanie -znać oznaki dojrzewania płciowego. -wyjaśniać pojęcie: rozmnażanie, ciąża, -przestrzegać zasad higieny -dostosować swoje postępowanie do warunków środowiska np. ubrać się stosownie do pogody -wiedzieć, jak należy wypocząć po nauce w szkole. |
-porównywać cechy budowy obserwowanych organizmów, w tym człow ieka . -odwzorować rysunkiem kształt iproporcje części ciała człowieka. -wskazać przykłady codziennych zachowań, które szkodzą człowiekowi. -wyjaśnić rolę składników niezbędnych do życia człowieka -wyjaśnić pojęcia: odżywianie, oddychanie, wymiana gazow a -wyjaśnić, na czym polega wymiana gazowa, odżywianie,trawienie, dojrzewanie. -znać budowę komórek rozrodczych -wymieniać składniki pokarmowe i wskazywać pokarmy, w których są. -znać zasady prawidłowego żywienia. -opisać, jakie zmiany zachodzą w rozwijającym się organizmie. -wyjaśnić wpływ odżywiania na zdrowie dziecka -opisać wpływ czynników środowiska na zdrowie ludzi.
|
-odróżniać odżywianie od trawienia. -wyjaśniać rolę składników pokarmowych -znać zasady prawidłowego żywienia. -znać witaminy i pokarmy, w jakich się znajdują. -wskazać narządy człowieka, w których zawarte są składniki pokarmowe. -wyjaśnić, od czego zależą potrzeby pokarmowe ludzi -wyjaśnić, z jakich składników i w jakim celu wytwarzana jest w komórkach energia . -wskazać drogę pokarmu i tlenu w organizmie korzystając ze schematów -porównać budowę komórek rozrodczych. -wskazać struktury organizmu uczestnicz ące w ruchu. -wskazywać przykłady wpływu trybu życia na zdrowie człowi ek a -na podstawie opisu cech budowy określać funkcje narządów np. zębów, kości -szacować ilość czasu przeznaczanego codziennie na rekreacje. -zbierać znaki ekologiczne określające jakość produktów -znać przyczyny i skutki nałogów np. objadania się, palenia papierosów.
|
-opisywać i związek między cechami budowy, a niektórymi czynnościami życiowymi i warunkami życia -wyjaśnić znaczenie rozmnażania trawienia, oddychania, odżywiania -wyjaśnić, jak i po co, pokarm i tlen docierają do komórek. -wykrywać dwutlenek węgla w wydychanym powietrzu. -znać rolę podstawowych witamin i efekty ich niedoboru. -zaprojektować śniadanie dla różnych grup ludzi. -ustalać zasady zdrowego stylu życia. -porównywać przebieg dojrzewania u chłopców i dziewcząt i wskazywać przykłady radzenia sobie z emocjami. -opisać etapy rozwoju dziecka w okresie zarodka i płodu. -wymieniać cechy budowy narządów, które są przystosowaniem do pełnienia określonych funkcji.
|
Ocenę celującą w klasie IV, V i VI otrzymuje uczeń, który:
- bierze udział w konkursach szkolnych i pozaszkolnych i zajmuje wysokie lokaty,
- zdobył wiedzę wykraczającą poza program nauczania,
- jest zawsze zaangażowany i chętny do pracy,
- rozwiązuje zadania wykraczające poza program nauczania, proponuje nietypowe rozwiązania, biegle posługuje się zdobytą wiedzą i umiejętnościami w rozwiązywaniu problemów,
- przygotowuje i prezentuje materiały dotyczące zwiedzanych miejsc i obiektów na wycieczkach klasowych.
Klasa V
Dział: Właściwości substancji |
|||
Stopień: dopuszczający 2 |
Stopień: dostateczny 2+3 |
Stopień: dobry 2+3+4 |
Stopień: bardzo dobry 2+3+4+5 |
-odszukać w tekście określoną informację, -samodzielnie sformułować cel obserwacji i spostrzeżenia z obserwacji, -wykonać zadania wg pisemnej instrukcji, -wskazać w otaczającym środowisku przykłady występowania wody, roztworów i mieszanin niejednorodnych, -rozpoznać w otoczeniu przykłady korozji, -zapobiegać procesowi korozji, -sporządzić nasycony roztwór soli i przeprowadzić jego krystalizację. |
-wykonać prostą obserwację lub doświadczenie na podstawie rysunkowej instrukcji, -sporządzić mieszaniny niejednorodne i roztwory, odróżnić je od siebie, -opisać na podstawie obserwacji właściwości mechaniczne ciał stałych, cieczy i gazów, -odczytać dane na temat zawartości szkodliwych substancji w wodzie, pokarmie, -rozdzielić składniki mieszanin jednorodnych i niejednorodnych. |
-odszukać w źródłach pozapodręcznikowych informacji na określony temat, -porównać podstawowe właściwości mechaniczne cieczy, ciał stałych i gazów, -porównać mieszaniny jednorodne i niejednorodne, -zaplanować i przeprowadzić obserwację procesu rdzewienia, -wykazać doświadczalnie, że woda w zbiornikach wodnych zawiera powietrze, a powietrze atmosferyczne parę wodną, -potwierdzić doświadczalnie występowanie wody w przyrodzie (w glebie, powietrzu, organizmach), -wyznaczyć objętość ciała nieforemnego za pomocą menzurki. |
-wyjaśnić zjawiska zachodzące w najbliższym otoczeniu wykorzystując wiadomości o właściwościach substancji, -wskazać związek między niektórymi zjawiskami a warunkami środowiska przyrodniczego, -przeprowadzić proces spalania, wskazać czynniki biorące w nim udział i produkty spalania, sformować spostrzeżenia z obserwacji, -zaplanować sposoby wykazania podstawowych właściwości ciał stałych, cieczy i gazów, zademonstrować niektóre z nich, ocenić znaczenie rozpuszczania się powietrza w wodzie. |
Dział: Wybrane ekosystemy: las, pole uprawne, jezioro. |
|||
-wyróżnić warstwy lasu, -rozpoznać gatunki charakterystyczne dla wybranych ekosystemów, w tym rośliny uprawne, -wymienić na podstawie obserwacji różnice między warunkami życia w lesie i na polu, -odczytywać i przedstawić zależności pokarmowe (łańcuch pokarmowe), -ustalić stan drzewa na podstawie obserwacji liści, gałęzi, -opisywać na podstawie obserwacji, wybrane organizmy i cechy ich budowy, -odróżnić muchomora od innych grzybów, -opisać stadia rozwojowe owadów, -rozpoznać kilka gatunków charakterystycznych dla obserwowanego ekosystemu, -podać przykłady wzajemnych zależności między składnikami ekosystemu, -wskazać różnicę między obserwowanymi organizmami, -właściwie stosować zabiegi pielęgnacyjne roślin. |
-odczytywać i przedstawić schemat, budowę zewnętrzną wybranego organizmu, składniki ekosystemu, warstwową budowę lasu, -wykryć tłuszcze w organach roślinnych, -wyjaśnić wpływ roślinności lasu na warunki w nim panujące, -ocenić rolę grzybów i bakterii saprofitycznych w rozkładaniu szczątków organicznych, -wskazywać przystosowania wybranych organizmów do środowiska, pobierania pokarmu, obrony i ucieczki, -wskazywać przykłady zależności budowy i czynników życiowych organizmów od wybranych czynników środowiska, -sporządzić preparat mikroskopowy z kropli wody, -podać przykłady wegetatywnego rozmnażania organizmów, -ustalić zależności pokarmowe w ekosystemie, -wskazać substraty i produkty fotosyntezy i wyjaśnić jej znaczenie, -rozpoznać stadia rozwojowe owadów i żaby, -opisać rozwój owadów i żaby, -wyjaśnić, na czym polega pasożytnictwo i konkurencja oraz podać ich przykłady. |
-wyróżnić warstwy w różnych typach lasu, -porównywać warunki życia w lesie i na polu, w ekosystemie wodnym i lądowym, -odczytać informacje o ekosystemie z tabel, wykresów, diagramów, -wskazać przystosowanie w budowie roślin i zwierząt do pełnienia czynności życiowych i trybu życia, -porównać wybrane organizmy, ich budowę, czynności życiowe, tryb życia, -nastawić obraz mikroskopowy, -odwzorować rysunkiem kształty i ruch obserwowanych mikroorganizmów, -właściwie stosować nawożenie roślin doniczkowych, -oceniać stan środowiska na podstawie wyglądu drzew i ilości szkodników, -opisać przystosowanie organizmów do środowiska, -przedstawić przykłady wpływu człowieka na ekosystemy.
|
-wyjaśnić przyczyny niektórych zmian zachodzących w ekosystemach, -przedstawić za pomocą schematu krążenie materii w ekosystemie, -analizować skutki ingerencji człowieka w ekosystemy, -wyjaśnić, na czym polega krążenie materii w ekosystemie, przedstawić je za pomocą schematu, -ocenić ekologiczne znaczenie fotosyntezy i rozkładu szczątków organicznych, -wykazać przystosowania nowopoznanych organizmów, prowadzić hodowlę owada od jajeczka, -rozpoznawać szkodniki drzew i ptaki owadożerne, -podać przykłady różnorodności organizmów.
|
Dział: Krajobrazy Polski. |
|||
-obserwować składniki krajobrazu w najbliższej okolicy, -rozpoznać na rycinie typowe krajobrazy w Polsce, -odczytywać treści mapy hipsometrycznej posługując się legendą mapy, -wskazać na mapie hipsometrycznej i nazwać główne rzeki w Polsce, -wskazać na mapie hipsometrycznej i nazwać największe jeziora w Polsce, -wskazać na mapie hipsometrycznej Polski obszary nizinne, wyżynne i górskie, -wymienić piętra roślinne w krajobrazach górskich, -wskazać przykłady obiektów chronionych w Polsce, -rozpoznawać na rycinie typy terenu (równinny, falisty, pagórkowaty, ze wzgórzami).
|
-rozpoznawać okazy skał: węgiel kamienny, wapień, granit, less, piasek, żwir, -rozpoznawać na rycinie charakterystyczne formy rzeźby powierzchni, -odczytać na mapie krajobrazowej nazwy pasów rzeźby powierzchni w Polsce, -podać przyczyny, które wpłynęły na rozwój krajobrazu przemysłowego na Wyż. Śląskiej, -podać przykłady wpływu działalności człowieka na naturalne składniki krajobrazu, -rozpoznać formy rzeźby w krajobrazie wysokogórskim, -umiejscowić w krainach Polski obiekty o walorach krajoznawczych i kulturowych, -opisać dostosowanie się budownictwa w obszarach górskich do warunków klimatycznych, -odczytać wysokość bezwzględną punktów wysokościowych, -odczytać na mapie hipsometrycznej Polski nazwy własne nizin, wyżyn, i pasm górskich. |
-wskazać na mapie krajobrazowej granice pasów rzeźby powierzchni w Polsce, -określić położenie krain Polski posługując się kierunkami głównymi i pośrednimi, -umiejscowić na mapie Polski typowe krajobrazy, -odczytać i wskazać na mapie hipsometrycznej Polski nazwy krain geograficznych w pasach rzeźby powierzchni, -wyjaśnić zmiany następujące w składnikach krajobrazu w następstwie działalności ludzi, -określić kierunek spływu rzek w Polsce na podstawie mapy hipsometrycznej, -wyjaśnić przyczyny powstawania wybrzeża stromego i mierzejowego na polskim wybrzeżu, -wykazać związki między działaniem czynników zewnętrznych a formami na przykładzie zjawisk krasowych, -wyjaśnić genezę węgla kamiennego i wapienia organicznego, -wskazać główne przyczyny degradacji środowiska przyrodniczego, -przedstawić etapy tworzenia się Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego, -wyjaśnić zmiany pięter roślinnych w krajobrazach górskich. |
-opisać cechy typów terenu w Polsce, -wyjaśnić powstawanie form rzeźby górskiej, -wyjaśnić powstawanie charakterystycznych form rzeźby powierzchni w poznanych krajobrazach Polski, -projektować wykorzystanie gleby na terenach skażonych, -obliczać odległości między obiektami na mapie Polski posługując się skalą i podziałką mapy, -wykazać związek między rzeźbą powierzchni w pasie pojezierzy a zlodowaceniem, -odszukać informacje o obiektach chronionych i krajoznawczych w literaturze popularnonaukowej, słownikach, czasopismach i zaplanować wycieczkę, -odczytać wysokość względną dowolnych punktów na mapie hipsometrycznej Polski, -rozpoznawać przejawy skażenia środowiska.
|
Ocenę celującą w klasie IV, V i VI otrzymuje uczeń, który:
- bierze udział w konkursach szkolnych i pozaszkolnych i zajmuje wysokie lokaty,
- zdobył wiedzę wykraczającą poza program nauczania,
- jest zawsze zaangażowany i chętny do pracy,
- rozwiązuje zadania wykraczające poza program nauczania, proponuje nietypowe rozwiązania, biegle posługuje się zdobytą wiedzą i umiejętnościami w rozwiązywaniu problemów,
- przygotowuje i prezentuje materiały dotyczące zwiedzanych miejsc i obiektów na wycieczkach klasowych
Klasa VI
Działy: Organizm człowieka, klasyfikacja organizmów, badamy stan środowiska, w którym żyjemy |
|||
Stopień: dopuszczający 2 |
Stopień: dostateczny 2+3 |
Stopień: dobry 2+3+4 |
Stopień: bardzo dobry 2+3+4+5 |
-dokonać selekcji informacji, -posługiwać się prostym sprzętem laboratoryjnym np. pipetą, menzurką, -wskazać różnice między zdrowiem a chorobą -wskazać czynniki chorobotwórcze, -przewidzieć skutki lekceważenia zasad higieny -unikać możliwości zakażenia, -dbać o zęby, -wskazać zarazki jako przyczynę choroby zakaźnej, -stosować domowe sposoby leczenia kataru, -posługiwać się informacją zamieszczona na opakowaniach środków czystości i higieny, -chronić wzrok i słuch przed silnymi bodźcami, -przestrzegać zasad higieny skóry, włosów, paznokci, -unikać ryzyka zakażenia się robakami -dostrzegać zmiany zachodzące w środowisku pod wpływem działalności człowieka |
-wykorzystać tabele, diagramy jako źródło informacji, -wskazać związek między poziomem higieny ludzi a zdrowotnością, -wykonać obserwacje według instrukcji słownej i graficznej, -dokumentować obserwacje, -badać i oceniać czynniki środowiska, -wykonać modele komórek, -rozpoznawać przedstawicieli poszczególnych grup zwierząt, -wyjaśnić, na czym polega różnorodność organizmów i podać jej przykłady, -wyjaśnić, na czym polega widzenie i słyszenie, -dbać o środowisko naturalne.
|
-odnaleźć w bibliotece źródła informacji na zadany temat, -ocenić wiarygodność wyników obserwacji i doświadczeń, -dokumentować doświadczenie, -wyjaśnić zjawisko życia, -wskazać podobieństwo organizmów i podać jego przykłady, -analizować wpływ czynników środowiska na budowę i czynności życiowe organizmów, -wyjaśnić różnicę w budowie roślin i zwierząt, miedzy komórką roślinną a zwierzęcą oraz między sposobem odżywiania się, -odwzorować budowę komórek obserwowanych przez mikroskop, -wskazać czynniki wpływające na stan środowiska i życie ludzi, -wyjaśnić, na czym polega infekcja i odporność.
|
-planować doświadczenia służące rozwiązaniu określonego problemu, -wskazać związek między budową komórki a jej funkcją, -wyjaśnić przewagę roślin kwiatowych w świecie roślin a ssaków w świecie zwierząt, -charakteryzować cechy budowy poszczególnych gromad kręgowców i typów bezkręgowców, -wskazać różnicę między plechowcami a organowcami, -prowadzić obserwacje wybranych cech środowiska przyrodniczego, -oceniać jakość wody, gleby i powietrza w swoim otoczeniu i ich wpływ na zdrowie ludzi, -opracować plan wycieczki po obszarach chronionych, -opracować folder zachęcający do zwiedzania wybranego terenu chronionego, -wskazać na mapie Polski Parki Narodowe i niektóre rezerwaty na terenie Podkarpacia.
|
Dział: Od cząsteczki do Układu Słonecznego |
|||
-rozpoznawać kształty ciał i organizmów, którym ośrodek stawia opór, -zademonstrować mechaniczne sposoby zmiany ruchu ciał, -odróżnić ruch ciała od jego spoczynku na podstawie obserwacji zmiany położenia w określonym czasie, -posługiwać się tabelami opisującymi ruch ciał np. rozkładem jazdy, -zademonstrować odbicie dźwięku, -udowodnić za pomocą pokazu, że dźwięki mogą mieć różną wysokość i głośność, -wymienić warunki powstawania echa, -demonstrować zjawisko dyfuzji w cieczach, -rozpoznawać w otoczeniu przykłady odbicia, rozproszenia i załamania światła, -posłużyć się modelem do wyjaśniania kulistego kształtu Ziemi. |
-rozpoznawać w otaczającym środowisku przykłady występowania tarcia pożytecznego, szkodliwego oraz zmieniać je w zależności od potrzeb, -wskazywać w otoczeniu przykłady wpływu tarcia i oporu ośrodka na ruch ciał, -opisywać rodzaje obserwowanych ruchów, klasyfikować je ze względu na tor i prędkość, -przedstawić główne założenia hipotezy cząsteczkowej budowy materii, -wskazać w otoczeniu zjawiska wywołane przyciąganiem się cząsteczek, -wyjaśnić, na czym polega zjawisko dyfuzji, -wykazać, że załamanie światła może być przyczyną złudzeń optycznych, -wskazać przedmioty i urządzenia, w których wykorzystano zjawisko odbicia światła, -wskazać na modelu planety Układu Słonecznego.
|
-wskazać związek między działaniem sił a ruchem ciał i wykonać pomiary zmiany położenia ciała w czasie, -odczytywać graficznie zapisy przedstawiające działanie sił, -zademonstrować przykład równoważenia się sił, opisać zachowanie się ciała w takiej sytuacji, -zademonstrować zjawisko odbicia i załamania światła i wyjaśnić, w jakich warunkach zachodzi załamanie światła, -posługiwać się dźwiękiem i światłem do przekazywania informacji oraz wymienić urządzenia temu służące, -wykazać doświadczalnie, od czego zależy wysokość dźwięku, -wymienić obserwowane w zwierciadle płaskim cechy obrazów, -przedstawić schematycznie układ cząsteczek w ciałach stałych, cieczach i gazach, -wyjaśnić związek między makroskopowymi właściwościami ciał a ich budową cząsteczkową, -odróżnić teorię geocentryczną od heliocentrycznej i podać argumenty tej teorii.
|
-porównać treść zapisu słownego i graficznego związanego np. z ruchem, -ustalić do konkretnej sytuacji warunki równoważenia się sił, -ustalić na podstawie obserwacji zachowania się ciał pod wpływem, jakich sił się znajdują, -zaprojektować tabelę do zapisu pomiarów zmiany położenia ciała w danym czasie i wypełnić ją, -odczytywać i przedstawiać zapis zmian położenia ciała w jednowymiarowym układzie współrzędnych, -uzasadnić hipotezę cząsteczkowej budowy materii demonstrując zmniejszenie objętości 2 zmieszanych cieczy, -zastosować teorię kinetyczno-cząsteczkowej budowy materii do wyjaśniania: spójności ciał, powstawania roztworów, zjawiska zwilżania, -wyjaśnić zasadę działania narządu echolokacji u zwierząt, -przedstawić i wyjaśnić dowody kulistości Ziemi, -obserwować ruchy gwiazd na sferze niebieskiej, -charakteryzować planety Układu Słonecznego. |
Dział: Krajobrazy Ziemi |
|||
-rozróżniać krajobrazy naturalne od przekształconych, -rozpoznawać typ krajobrazu na podstawie ryciny, zdjęcia, -przedstawić czynniki rzeźbotwórcze kształtujące powierzchnię Ziemi, -wskazać na mapie kontynenty i oceany, -odczytać formy powierzchni na mapach hipsometrycznych, -odczytać wykresy przebiegu temperatury powietrza i sumy opadów, -posłużyć się legendą do odczytywania treści mapy, -obserwować ruch Słońca nad horyzontem w różnych porach roku |
-wykonać wykres liniowy oraz diagram słupkowy ilustrujący wybrane zjawiska geograficzne, -opisać zmiany pór roku na podstawie rocznego diagramu klimatycznego, -opisywać cechy krajobrazu posługując się mapą krajobrazową, -wskazać na mapach zasięgi krajobrazu, -odróżnić krajobrazy strefowe od astrefowych, -podać przykłady wpływu promieniowania słonecznego na zmiany w krajobrazie, -podać przykłady przystosowania się organizmów żywych do warunków występujących w danym krajobrazie, -rozpoznać i umiejscowić w krajobrazach charakterystyczne dla nich organizmy żywe, -porównać wielkość powierzchni lądów i oceanów, -przedstawić argumenty przemawiające za kulistym kształtem Ziemi, -wymienić wielkich odkrywców geograficznych. |
-obliczyć amplitudę temperatury powietrza, -wykorzystać materiały źródłowe do poszerzania wiadomości, -odczytywać z wykresu długość trwania klimatycznych pór roku, -opisać krajobraz na podstawie mapy hipsometrycznej i krajobrazowej, -wykorzystać literaturę, materiały źródłowe do charakterystyki krajobrazu, -scharakteryzować cechy krajobrazu, -odczytać ze schematu zależności pokarmowe występujące w poznanych krajobrazach, -wyjaśnić zależności pokarmowe w krajobrazach strefowych, -zinterpretować dane przedstawione na wykresie lub diagramie.
|
-wykorzystywać inne źródła przekazywania informacji /TV, bazy danych, Internet /do poszerzania informacji na zadany temat, -określić prawdopodobne stany pogody w różnych miejscach na Ziemi w tym samym momencie, -prognozować zmiany składników krajobrazu w następstwie niewłaściwej gospodarki ludzi, -wykazać uzależnienie zmian ilości energii słonecznej od kulistego kształtu Ziemi, -wyjaśnić działanie czynników kształtujących formy powierzchni Ziemi w opisywanych krajobrazach, -prowadzić systematyczne obserwacje widomej drogi Słońca nad horyzontem-określać miejsca wschodu i zachodu Słońca, -mierzyć wysokość Słońca w momencie górowania, -opisać wędrówki wielkich odkrywców geograficznych. |
Ocenę celującą w klasie IV, V i VI otrzymuje uczeń, który:
- bierze udział w konkursach szkolnych i pozaszkolnych i zajmuje wysokie lokaty,
- zdobył wiedzę wykraczającą poza program nauczania,
- jest zawsze zaangażowany i chętny do pracy,
- rozwiązuje zadania wykraczające poza program nauczania, proponuje nietypowe rozwiązania, biegle posługuje się zdobytą wiedzą i umiejętnościami w rozwiązywaniu problemów,
- przygotowuje i prezentuje materiały dotyczące zwiedzanych miejsc i obiektów na wycieczkach klasowych.