Szkolna Liga Ochrony Przyrody

Szkolne Koło Ligi Ochrony Przyrody pozwala nie tylko spędzić czas w grupach zorganizowanych, ale rozwija zainteresowania ucznia, pogłębia jego wiedzę przyrodniczą i umiejętności.

Wdrażając uczniów do samodzielnego rozwiązywania zadań o treściach ekologicznych spotkania LOP prowadzone są często poza klasopracownią, co daje możliwość zastosowania różnorodnych metod pracy, prowadzenie poszukiwań samodzielnych i grupowych.

Często organizowane są zajęcia terenowe w różnych ekosystemach: w lesie, na obszarach chronionych, na ścieżkach dydaktycznych, w oczyszczalni ścieków, w stacji sanitarno-epidemiologicznej itp. Co roku członkowie LOP-u uczestniczą w wycieczkach. Wspólnie zwiedziliśmy już Kraków, Lublin, Kazimierz i Bolestraszyce. Zimą jeździmy na kuligi a jesienią w ramach akcji Sprzątanie Świata porządkujemy las w okolicach Głogowa lub Lutoryża. Istotnym przejawem nowoczesności i atrakcyjności w edukacji przyrodniczej jest coraz szersza współpraca z instytucjami pozaszkolnymi, z ośrodkami edukacji środowiskowej, dlatego nawiązaliśmy kontakt z muzeum przyrodniczym ZŁP, odwiedzamy ogrody botaniczne, zoologiczne.

Od wielu lat nasze koło współpracuje z Rzeszowskim Stowarzyszeniem Ochrony Zwierząt, bierze udział w akcji "Pomóżmy zwierzakom", uczestniczy w imprezach organizowanych przez Stowarzyszenie "Puls Ziemi" m.in. w happeningach, konkursach, aktywnie włącza się w działania Związku Komunalnego "Wisłok" uczestnicząc w różnych konkursach np."Zostań Łowcą Baterii", w akcji Wiecznie Zielone Drzewo".

Celem koła jest budzenie świadomości ekologicznej wszystkich uczniów naszej szkoły, dlatego redagujemy gazetkę ścienną zachęcając do uczestniczenia w konkretnych działaniach na rzecz Ziemi.

Od wielu lat prowadzona jest zbiórka makulatury, organizowane są apele z okazji Dnia Ziemi czy Dni Ochrony Przyrody oraz liczne szkolne konkursy: plastyczny, fotograficzny, literacki. W klasopracowni przyrodniczej członkowie LOP-u opiekują się hodowanymi zwierzętami: rybkami, żółwiami. Kilka razy ukazała się zredagowana przez uczniów Eko-gazetka.

Podczas zajęć stawiane są przed uczniami różnorodne zadania, nie ograniczające się tylko do kształtowania wybranej umiejętności, ale uwzględniające inwencje własną i twórcze rozwiązywanie problemów. Nauka przez zabawę, poznawanie zależności przyrodniczych poza pracownią, w bliskim kontakcie ze środowiskiem naturalnym oraz uczestniczenie w różnorodnych konkursach kształtuje u dzieci aktywną postawę proekologiczną oraz uczy umiejętności współpracy w grupie. Program realizowany na zajęciach jest dostosowany do życzeń, zainteresowań i możliwości uczniów zapewniając przyjazną atmosferę pełną radości, swobody i ekspresji.