- Strona główna
- Nasza szkoła
- Kadra pedagogiczna
- Rada Rodziców
- Uczniowie
- Biblioteka
- Świetlica
- Gabinety medyczne
- Dokumenty szkolne
- Osiągnięcia i sukcesy
- Zajęcia pozalekcyjne
- Sport
- Wycieczki
- Zielone szkoły
- Plan lekcji
- Kalendarz 2009/2010
- Przydatne linki
- Kontakt
Kryteria oceniania - muzyka
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie spełnia kryteriów na ocenę dopuszczającą.
Ocenę dopuszczającą (2) - otrzymuje uczeń, który :
kl. IV
- Śpiewa* hymn państwowy (min. 2 zwrotki).
- Podejmuje próby śpiewania piosenek z pomocą akompaniamentu lub nauczyciela.
- Podejmuje próby grania na najprostszych instrumentach lub wyklaskiwania rytmu piosenek.
- Wie, co jest źródłem dźwięku w instrumentach perkusyjnych i kto tworzy muzykę.
- Prowadzi zeszyt przedmiotowy.
kl. V
- Śpiewa 1 pieśń patriotyczną (np. "Rotę") z pomocą podręcznika i akompaniamentu.
- Śpiewa solmizacją dźwięki gamy C-dur.
- Podejmuje próby śpiewania piosenek z pomocą akompaniamentu lub nauczyciela.
- Podejmuje próby grania na najprostszych instrumentach lub wyklaskiwania rytmu piosenek.
- Wie co jest źródłem dźwięku w instrumentach strunowych, kto tworzy muzykę i co to jest opera.
- Potrafi wymienić rodzaje nut.
- Prowadzi zeszyt przedmiotowy.
kl. VI
- Śpiewa 1 pieśń legionową (np."Przybyli ułani pod okienko") z pomocą podręcznika i akompaniamentu.
- Śpiewa nazwami literowymi gamę D-dur.
- Podejmuje próby śpiewania piosenek z pomocą akompaniamentu lub nauczyciela.
- Podejmuje próby grania na najprostszych instrumentach lub wyklaskiwania rytmu piosenek
- Wie co jest źródłem dźwięku w instrumentach dętych i klawiszowych oraz kto tworzy muzykę, i kto to jest J.S. Bach.
- Potrafi wymienić rodzaje nut.
- Prowadzi zeszyt przedmiotowy.
Ocenę dostateczną (3) otrzymuje uczeń, który:
kl. IV
- Śpiewa hymn państwowy (min. 3 zwrotki).
- Włącza się w śpiew piosenek, ale nie zna żadnej piosenki na pamięć.
- Na instrumentach gra niechętnie, wystukuje rytmy na zasadzie echa.
- Stara się wyjaśniać pojęcia: nuta, pauza, kompozytor, polskie tańce narodowe, wie kim był F. Chopin;
- Potrafi wymienić kilka instrumentów perkusyjnych.
- Zapisuje dźwięki gamy C-dur na pięciolinii i próbuje je nazwać.
- Prowadzi zeszyt przedmiotowy.
kl. V
- Śpiewa przynajmniej 3 piosenki - jedną narodową np. "Rotę" i dwie dowolne z repertuaru klasy z akompaniamentem lub pomocą nauczyciela.
- Włącza się w śpiew piosenek, ale nie zna żadnej piosenki na pamięć.
- Z pomocą nauczyciela potrafi wykonać prosty akompaniament na instrumentach perkusyjnych (grzechotka, kołatka bębenek itp.)
- Prezentuje taktowanie rękami w metrum 2/4, 3/4 i 4/4.
- Stara się wyjaśnić pojęcia: zespół, solista, chór, orkiestra, tonacja durowa i molowa, trójdźwięk, refren;
- Wymienia rodzaje głosów żeńskich (sopran, alt) i męskich (tenor, baryton, bas), rodzaje instrumentów strunowych.
- Wyklaskuje proste rytmy, na zasadzie echa.
- Prowadzi zeszyt przedmiotowy.
kl. VI
- Śpiewa przynajmniej 4 wybrane piosenki z repertuaru klasy z akompaniamentem lub pomocą nauczyciela (zna co najmniej po 2 zwrotki na pamięć), popełniając przy tym błędy w melodii i pod względem rytmu.
-Wykonuje kanon w grupie.
-Próbuje grać na instrumentach perkusyjnych, popełniając błędy.
-Rozpoznaje brzmienie 2-3 instrumentów dętych.
-Rozpoznaje słuchem gamę durową i molową lub potrafi je określić słowami.
-Wyjaśnia pojęcia - muzyka dawna, metrum, akord.
-Uzupełnia takty wartościami rytmicznymi (nut i pauz) przy pomocy nauczyciela.
-Potrafi wymienić przynajmniej dwóch mistrzów muzyki na świecie (np. J.S. Bach, V.A.Mozart)
-Wie co to jest zapis nutowy.
-Prowadzi zeszyt przedmiotowy.
Ocenę dobrą (4) - otrzymuje uczeń, który :
kl. IV
-Śpiewa w miarę poprawnie hymn państwowy(co najmniej 4 zwrotki), 2 piosenki - stylizacje polskich tańców narodowych, 2 inne piosenki, dowolnie wybrane z repertuaru klasy z akompaniamentem (zna co najmniej po 3 zwrotki na pamięć).
-Gra na dzwonkach lub innym instrumencie dźwięki gamy C-dur i prosty akompaniament perkusyjny (wskazany przez nauczyciela) do poznanych piosenek.
-Wyjaśnia pojęcia: rytm, melodia, takt, wartość rytmiczna, pauza, kompozytor, muzyka ludowa.
-Potrafi wymienić: polskie tańce ludowe i narodowe, instrumenty perkusyjne melodyczne i niemetodyczne.
-Zapisuje dźwięki gamy C-dur na pięciolinii i potrafi je nazwać używając nazw solmizacyjnych lub literowych
-Wyklaskuje całą nutę, 2 półnuty, 4 ćwierćnuty, 8 ósemek, 16 szesnastek.
-Systematycznie prowadzi zeszyt przedmiotowy.
kl. V
-Śpiewa w miarę poprawnie jedną pieśń narodową ("Rota" lub "Marsz I Brygady"), około 5 piosenek dowolnych przy pomocy podręcznika( zna co najmniej po 4 zwrotki na pamięć),
-Śpiewa 1 kanon w wykonaniu grupowym (może to być gama C-dur z opóźnieniem o 3 dźwięki).
- Gra w miarę poprawnie przynajmniej jeden krótki utwór na dzwonkach chromatycznych lub diatonicznych oraz łatwy akompaniament perkusyjny do wybranej melodii.
- Prezentuje taktowanie rękami w metrum 4/4, 3/4, 2/4.
- Wyjaśnia pojęcia: zespół, solista, chór, orkiestra, tonacja durowa i molowa, trójdźwięk, refren.
- Wie, kim był S. Moniuszko i co komponował.
- Wymienia rodzaje głosów żeńskich (sopran, alt) i męskich (tenor, baryton, bas), 3-4 rodzaje instrumentów strunowych.
- Uzupełnia takty poznanymi wartościami rytmicznymi (cała nuta, półnuta, ćwierćnuta oraz wyklaskuje proste rytmy, oparte na tych wartościach.
- Systematycznie prowadzi zeszyt przedmiotowy
kl. VI
-Śpiewa w miarę poprawnie kilka wybranych piosenek z repertuaru klasy (zna co najmniej po 4 zwrotki na pamięć).
-Śpiewa w miarę poprawnie kanon z grupą.
-Gra w miarę poprawnie na instrumentach perkusyjnych proste melodie.
-Rozpoznaje brzmienie 3-4 instrumentów dętych,
-Próbuje rozpoznać słuchem gamę durową i molową;
-Wyjaśnia pojęcia: muzyka dawna, metrum, akord, triada, temat, wariacje;
-Uzupełnia takty wartościami rytmicznymi (nut i pauz) przy pomocy nauczyciela
-Potrafi wymienić mistrzów 4-5 muzyki na świecie (np. J.S. Bach, V.A.Mozart, L.v.Beethowen, Vivaldi)
-Próbuje czytać prosty zapis nutowy
- Systematycznie prowadzi zeszyt przedmiotowy
Ocenę bardzo dobrą (5) - otrzymuje uczeń, który:
kl. IV
-Śpiewa z pamięci, poprawnie z wyczuciem melodii i rytmu około 10 piosenek z repertuaru klasy z towarzyszeniem akompaniamentu.
-Potrafi zaśpiewać melodie polskich tańców ludowych i narodowych: "Spacer", "Taki taniec", "Nutki-smutki pana Chopina", "Mazur na Mazurach" ; pieśni patriotyczne i wojenne:, "Wojenko, wojenko", "Przybyli ułani...", rozrywkowe: "Przyjaciel", "Wiosna", "Kaczka dziwaczka", "ABC przygody"; kolędy: "Przybieżeli do Betlejem"; hymn państwowy (cały).
-Gra na dzwonkach prostą melodię opartą na dźwiękach gamy C-dur i prosty akompaniament (na instrumentach perkusyjnych, niemelodycznych) do poznanych piosenek.
-Wyjaśnia pojęcia: kompozytor, muzyka ludowa, folklor, polskie tańce narodowe, stylizacja, rytm, melodia, takt, metrum, wartość rytmiczna, pauza;
-Zapisuje dźwięki gamy na pięciolinii i potrafi je nazwać stosując solmizację i nazwy literowe.
- Rozpoznaje w słuchanych przykładach: polskie tańce narodowe, brzmienie instrumentów perkusyjnych, najprostsze elementy budowy utworów muzycznych: motyw, fraza, zdanie muzyczne.
-Zna kilka ważniejszych faktów z życia F. Chopina.
-Wyklaskuje poznane rytmy tańców ludowych oraz granych na instrumentach prostych melodii.
- Starannie prowadzi zeszyt przedmiotowy
kl. V
-Śpiewa z pamięci, poprawnie z wyczuciem melodii i rytmu około 10 piosenek z repertuaru klasy z towarzyszeniem akompaniamentu
-Śpiewa poprawnie z pamięci: pieśni patriotyczne: "Rota", "Piękna nasza Polska cała", "Marsz I Brygady"; inne: "Jesienią", "Życzenie", "Modlitwa", "Kolorowe dzieci", "Na wędrówkę", "Jutro popłyniemy daleko", Kolędy, "Dzisiaj w Betlejem".
- Gra - przynajmniej jeden krótki utwór na dzwonkach z uwzględnieniem znaków
chromatycznych;
-Tworzy akompaniament perkusyjny do wybranych melodii, prezentuje taktowanie
rękami w metrum 4/4, 3/4, 2/4.
-Wyjaśnia pojęcia: opera, zespół, solista, chór, orkiestra, tonacja durowa i molowa, trójdźwięk, akord, znaki chromatyczne, refren.
-Potrafi powiedzieć kilka zdań na temat twórczości S. Moniuszki i F.Chopina;
-Rozpoznaje: rodzaje głosów żeńskich (sopran, alt) i męskich (tenor, baryton, bas), muzykę solową, duet, orkiestrę, chór, solistę z orkiestrą, rodzaje instrumentów strunowych, formy muzyczne AB, ABA, rondo - w poznanych przykładach.
-Uzupełnia takty poznanymi wartościami rytmicznymi (cała nuta, półnuta, ćwierćnuta, ósemka, szesnastka oraz wyklaskuje proste rytmy.
- Starannie prowadzi zeszyt przedmiotowy.
kl. VI
- Śpiewa z pamięci, poprawnie pod każdym względem (melodia, rytm tempo, dynamika, artykulacja) około 10 piosenek wymienionych w wymaganiach (w tym: "Nieście chwałę mocarze", "Shalom", "Deszczowy rock and roll", "Abecedario polacco", "Płonie ognisko i szumią knieje".
- Śpiewa z pamięci pieśni: hymn państwowy, hymn zjednoczonej Europy, "Boże coś Polskę" "O mój rozmarynie, "Białe róże", "Hej chłopcy bagnet na broń",
- Gra na instrumentach perkusyjnych dostępnych w szkole ( melodycznych - dzwonki, ksylofon, metalofon) i niemelodycznych (zestaw K.Orfa).
-Rozpoznaje poznane fragmenty utworów J.S. Bacha, W.A.Mozarta, odróżnia temat i wariacje w wybranych przykładach.
-Rozpoznaje brzmienie poznanych instrumentów dętych.
-Rozpoznaje słuchem gamę durową i molową.
-Wyjaśnia pojęcia - muzyka dawna, homofonia i polifonia (śpiew wielogłosowy), muzyka programowa, metrum, akord, triada, wariacje.
-Uzupełnia takty wartościami rytmicznymi (nut i pauz).
-Jest aktywny.
-Rozumie zapis nutowy i potrafi się nim posługiwać.
- Starannie prowadzi zeszyt przedmiotowy.
Ocenę celującą (6) - otrzymuje uczeń, który spełnia kryteria na ocenę bardzo dobrą, a ponadto wyróżnia się przynajmniej jedną z wymienionych form aktywności :
1.Uatrakcyjnia przebieg lekcji poprzez prezentację swoich umiejętności rówieśnikom (np. akompaniuje na instrumencie podczas śpiewu grupowego, włącza się w tok lekcji, dzieląc się swoją wiedzą muzyczną wykraczającą poza program szkoły podstawowej lub gra utwór będący ilustracją muzyczną do omawianych zagadnień).
2.Pięknie śpiewa pod względem intonacyjnym, rytmicznym, z dynamiką i we właściwym tempie wszystkie pieśni z repertuaru klasy.
3.Gra na dzwonkach (lub innym instrumencie) bez błędów, stosując odpowiednią interpretację utworu.
4.Podejmuje dodatkowe zadania (angażuje się w życie artystyczne klasy i szkoły),
5. Chętnie bierze udział w międzyszkolnych konkursach muzycznych i zdobywa tytuły zwycięzcy lub laureata.
* - W przypadku uczniów nieuzdolnionych muzycznie podstawę oceny stanowi w szczególności podejście ucznia do przedmiotu i sygnalizowanie chęci wykonania zadania.