Kryteria oceniania - muzyka

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie spełnia kryteriów na ocenę dopuszczającą.

Ocenę dopuszczającą (2) - otrzymuje uczeń, który :

kl.  IV

- Śpiewa* hymn państwowy (min. 2 zwrotki).

- Podejmuje próby śpiewania piosenek z pomocą akompaniamentu lub nauczyciela.

- Podejmuje próby grania na najprostszych instrumentach lub wyklaskiwania rytmu piosenek.

- Wie, co jest źródłem dźwięku w instrumentach perkusyjnych i kto tworzy muzykę.

- Prowadzi zeszyt przedmiotowy. 

kl. V

- Śpiewa 1 pieśń patriotyczną (np. "Rotę") z pomocą podręcznika i akompaniamentu.

- Śpiewa solmizacją dźwięki gamy C-dur.

- Podejmuje próby śpiewania piosenek z pomocą akompaniamentu lub nauczyciela.

- Podejmuje próby grania na najprostszych instrumentach lub wyklaskiwania rytmu piosenek.

- Wie co jest źródłem dźwięku w instrumentach strunowych,  kto tworzy muzykę i co to jest opera. 

- Potrafi wymienić rodzaje nut.

- Prowadzi zeszyt przedmiotowy.

kl. VI

- Śpiewa 1 pieśń legionową (np."Przybyli ułani pod okienko") z pomocą podręcznika i akompaniamentu.

 - Śpiewa  nazwami literowymi gamę D-dur.   

- Podejmuje próby śpiewania piosenek z pomocą akompaniamentu lub nauczyciela.

- Podejmuje próby grania na najprostszych instrumentach lub wyklaskiwania rytmu piosenek

- Wie co jest źródłem dźwięku w instrumentach dętych i klawiszowych oraz  kto tworzy muzykę, i kto  to jest J.S. Bach. 

- Potrafi wymienić rodzaje nut.

- Prowadzi zeszyt przedmiotowy.

Ocenę dostateczną (3) otrzymuje uczeń, który:

kl. IV

- Śpiewa hymn państwowy (min. 3 zwrotki).

- Włącza się w śpiew piosenek, ale nie zna żadnej piosenki na pamięć.

- Na instrumentach gra niechętnie, wystukuje rytmy na zasadzie echa.

- Stara się wyjaśniać  pojęcia: nuta, pauza,  kompozytor, polskie tańce narodowe, wie kim był F. Chopin;

- Potrafi wymienić kilka instrumentów perkusyjnych.

- Zapisuje dźwięki gamy C-dur na pięciolinii i próbuje je nazwać.

- Prowadzi zeszyt przedmiotowy.

kl. V

- Śpiewa  przynajmniej 3 piosenki - jedną narodową np. "Rotę" i dwie dowolne z repertuaru klasy z akompaniamentem lub pomocą nauczyciela.

- Włącza się w śpiew piosenek, ale nie zna żadnej piosenki na pamięć.

- Z pomocą nauczyciela potrafi  wykonać prosty akompaniament  na instrumentach perkusyjnych (grzechotka, kołatka bębenek itp.)

- Prezentuje taktowanie rękami  w metrum  2/4,  3/4  i 4/4.

- Stara się wyjaśnić  pojęcia: zespół, solista, chór, orkiestra, tonacja durowa i molowa, trójdźwięk, refren;

- Wymienia rodzaje głosów żeńskich (sopran, alt) i męskich (tenor, baryton, bas),  rodzaje instrumentów strunowych.

- Wyklaskuje proste rytmy, na zasadzie echa.

- Prowadzi zeszyt przedmiotowy.

kl. VI

- Śpiewa przynajmniej 4 wybrane piosenki z repertuaru klasy z akompaniamentem lub pomocą nauczyciela (zna co najmniej po 2 zwrotki na pamięć), popełniając przy tym błędy w melodii i pod względem rytmu.

-Wykonuje kanon w grupie.

-Próbuje grać  na instrumentach perkusyjnych, popełniając błędy.

-Rozpoznaje  brzmienie 2-3 instrumentów dętych.

-Rozpoznaje słuchem gamę durową i molową lub potrafi je określić słowami.

-Wyjaśnia pojęcia - muzyka dawna, metrum, akord.

-Uzupełnia takty wartościami rytmicznymi (nut i pauz) przy pomocy nauczyciela.

-Potrafi wymienić przynajmniej dwóch mistrzów muzyki na świecie (np. J.S. Bach, V.A.Mozart)

-Wie co to jest zapis nutowy.

-Prowadzi zeszyt przedmiotowy.

Ocenę dobrą (4) - otrzymuje uczeń, który :

kl. IV  

-Śpiewa w miarę poprawnie hymn państwowy(co najmniej 4 zwrotki), 2 piosenki - stylizacje polskich tańców narodowych, 2 inne piosenki, dowolnie wybrane z repertuaru klasy z akompaniamentem (zna co najmniej po 3 zwrotki na pamięć).

-Gra na dzwonkach lub innym instrumencie dźwięki gamy C-dur i prosty akompaniament perkusyjny (wskazany przez nauczyciela) do poznanych piosenek.

-Wyjaśnia pojęcia: rytm, melodia, takt, wartość rytmiczna, pauza, kompozytor, muzyka ludowa.

-Potrafi wymienić: polskie tańce ludowe i narodowe, instrumenty perkusyjne melodyczne i niemetodyczne.

-Zapisuje dźwięki gamy C-dur na pięciolinii i potrafi je nazwać używając nazw solmizacyjnych lub literowych 

-Wyklaskuje całą nutę, 2 półnuty, 4 ćwierćnuty, 8 ósemek, 16 szesnastek.

-Systematycznie prowadzi zeszyt przedmiotowy.

kl. V

-Śpiewa w miarę poprawnie jedną pieśń narodową ("Rota" lub "Marsz I Brygady"), około 5 piosenek dowolnych przy pomocy podręcznika(  zna co najmniej po 4 zwrotki na pamięć),

-Śpiewa 1 kanon w wykonaniu grupowym (może to być gama C-dur z opóźnieniem o 3 dźwięki).

- Gra w miarę poprawnie przynajmniej jeden krótki utwór na dzwonkach chromatycznych lub diatonicznych oraz łatwy akompaniament perkusyjny do wybranej melodii.

- Prezentuje taktowanie rękami w metrum 4/4, 3/4, 2/4.

- Wyjaśnia pojęcia: zespół, solista, chór, orkiestra, tonacja durowa i molowa, trójdźwięk, refren.

- Wie, kim był S. Moniuszko i co komponował.

- Wymienia rodzaje głosów żeńskich (sopran, alt) i męskich (tenor, baryton, bas), 3-4 rodzaje instrumentów strunowych.

- Uzupełnia takty poznanymi wartościami rytmicznymi (cała nuta, półnuta, ćwierćnuta oraz wyklaskuje proste rytmy, oparte na tych wartościach.

- Systematycznie prowadzi zeszyt przedmiotowy

kl. VI

-Śpiewa w miarę poprawnie kilka wybranych piosenek z repertuaru klasy (zna co najmniej po 4 zwrotki na pamięć).

-Śpiewa w miarę poprawnie kanon z grupą.

-Gra w miarę poprawnie na instrumentach perkusyjnych proste melodie.

-Rozpoznaje  brzmienie 3-4 instrumentów  dętych,

-Próbuje rozpoznać słuchem gamę durową i molową;

-Wyjaśnia pojęcia: muzyka dawna, metrum, akord, triada, temat, wariacje;

-Uzupełnia takty wartościami rytmicznymi (nut i pauz) przy pomocy nauczyciela

-Potrafi wymienić mistrzów 4-5 muzyki na świecie (np. J.S. Bach, V.A.Mozart, L.v.Beethowen, Vivaldi)

-Próbuje czytać prosty zapis nutowy

- Systematycznie prowadzi zeszyt przedmiotowy

Ocenę bardzo dobrą (5) - otrzymuje uczeń, który:

kl. IV

-Śpiewa z pamięci, poprawnie z wyczuciem melodii i rytmu około 10 piosenek z repertuaru klasy z towarzyszeniem akompaniamentu.

 -Potrafi zaśpiewać melodie polskich tańców ludowych i narodowych:   "Spacer", "Taki taniec", "Nutki-smutki pana Chopina", "Mazur na Mazurach" ; pieśni patriotyczne i wojenne:, "Wojenko, wojenko", "Przybyli ułani...", rozrywkowe: "Przyjaciel", "Wiosna", "Kaczka dziwaczka", "ABC przygody"; kolędy: "Przybieżeli do Betlejem"; hymn państwowy (cały).

-Gra na dzwonkach prostą melodię opartą na dźwiękach gamy C-dur i prosty akompaniament (na instrumentach perkusyjnych, niemelodycznych) do poznanych piosenek.

-Wyjaśnia pojęcia: kompozytor, muzyka ludowa, folklor, polskie tańce narodowe, stylizacja, rytm, melodia, takt, metrum, wartość rytmiczna, pauza;

-Zapisuje dźwięki gamy na pięciolinii i  potrafi je nazwać stosując solmizację i nazwy literowe.

- Rozpoznaje w słuchanych przykładach: polskie tańce narodowe, brzmienie instrumentów perkusyjnych, najprostsze elementy budowy utworów muzycznych: motyw, fraza, zdanie muzyczne.

-Zna kilka ważniejszych faktów z życia F. Chopina.

-Wyklaskuje poznane rytmy tańców ludowych oraz  granych na instrumentach prostych melodii.

- Starannie prowadzi zeszyt przedmiotowy

kl. V

-Śpiewa z pamięci, poprawnie z wyczuciem melodii i rytmu około 10 piosenek z repertuaru klasy z towarzyszeniem akompaniamentu

-Śpiewa poprawnie z pamięci: pieśni patriotyczne: "Rota", "Piękna nasza Polska cała", "Marsz I Brygady"; inne: "Jesienią", "Życzenie", "Modlitwa", "Kolorowe dzieci", "Na wędrówkę", "Jutro popłyniemy daleko", Kolędy, "Dzisiaj w Betlejem".

- Gra - przynajmniej jeden krótki utwór na dzwonkach z uwzględnieniem znaków

chromatycznych;

-Tworzy akompaniament perkusyjny do wybranych melodii, prezentuje taktowanie

 rękami w metrum 4/4, 3/4, 2/4.

-Wyjaśnia pojęcia: opera, zespół, solista, chór, orkiestra, tonacja durowa i molowa, trójdźwięk, akord, znaki chromatyczne, refren.

-Potrafi powiedzieć kilka zdań  na temat twórczości  S. Moniuszki i F.Chopina;

-Rozpoznaje:  rodzaje głosów żeńskich (sopran, alt) i męskich (tenor, baryton, bas), muzykę solową, duet, orkiestrę, chór, solistę z orkiestrą, rodzaje instrumentów strunowych, formy muzyczne AB, ABA, rondo - w poznanych przykładach.

-Uzupełnia takty poznanymi wartościami rytmicznymi (cała nuta, półnuta, ćwierćnuta, ósemka, szesnastka oraz wyklaskuje proste rytmy.

- Starannie prowadzi zeszyt przedmiotowy.

kl. VI

- Śpiewa z pamięci, poprawnie pod każdym względem (melodia, rytm tempo, dynamika, artykulacja) około 10 piosenek wymienionych w wymaganiach (w tym: "Nieście chwałę mocarze", "Shalom", "Deszczowy rock and roll", "Abecedario  polacco", "Płonie ognisko i szumią knieje".

- Śpiewa  z pamięci pieśni: hymn państwowy, hymn zjednoczonej Europy, "Boże coś Polskę" "O mój rozmarynie, "Białe róże", "Hej chłopcy bagnet na broń",

- Gra na instrumentach perkusyjnych dostępnych w szkole ( melodycznych - dzwonki, ksylofon, metalofon) i niemelodycznych (zestaw K.Orfa).

-Rozpoznaje poznane fragmenty utworów J.S. Bacha, W.A.Mozarta, odróżnia temat i wariacje w wybranych przykładach.

-Rozpoznaje brzmienie poznanych instrumentów dętych.

-Rozpoznaje słuchem gamę durową i molową.

-Wyjaśnia pojęcia - muzyka dawna, homofonia i  polifonia (śpiew wielogłosowy), muzyka programowa, metrum, akord, triada, wariacje.

-Uzupełnia takty wartościami rytmicznymi (nut i pauz).

-Jest aktywny.

-Rozumie zapis nutowy i potrafi się nim posługiwać.

- Starannie prowadzi zeszyt przedmiotowy.

Ocenę celującą (6) - otrzymuje uczeń, który spełnia kryteria na ocenę bardzo dobrą, a ponadto wyróżnia się przynajmniej jedną z wymienionych  form aktywności :

1.Uatrakcyjnia przebieg lekcji poprzez prezentację swoich  umiejętności rówieśnikom (np. akompaniuje na instrumencie podczas śpiewu grupowego, włącza się w tok lekcji, dzieląc się swoją wiedzą muzyczną wykraczającą poza program szkoły podstawowej lub gra utwór będący ilustracją muzyczną do omawianych zagadnień).

2.Pięknie śpiewa pod względem intonacyjnym, rytmicznym, z dynamiką i we  właściwym tempie wszystkie pieśni z repertuaru klasy.

3.Gra na dzwonkach (lub innym instrumencie) bez błędów, stosując odpowiednią interpretację utworu.

4.Podejmuje dodatkowe zadania (angażuje się w życie artystyczne klasy i szkoły),

5. Chętnie  bierze udział w międzyszkolnych konkursach muzycznych i zdobywa tytuły zwycięzcy lub laureata.

 

* - W przypadku uczniów nieuzdolnionych muzycznie podstawę oceny stanowi w szczególności podejście ucznia do przedmiotu i sygnalizowanie chęci wykonania zadania.