PROCEDURY POSTĘPOWANIA NAUCZYCIELI

I. Procedura postępowania w przypadku braku realizacji przez ucznia obowiązku szkolnego.

1. Uczeń jest zobowiązany usprawiedliwiać nieobecność w ciągu 2 tygodni od daty nieobecności.

2. Nieusprawiedliwione nieobecności wychowawca klasy zgłasza do pedagoga szkolnego.

3. W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności w klasach I - III powyżej 1 tygodnia, a w klasach IV  - VI powyżej 20 godzin:

  1. wychowawca wzywa rodziców (opiekunów prawnych) ucznia do szkoły i w obecności pedagoga przeprowadza z nimi rozmowę w celu wyjaśnienia przyczyny nieobecności. Następnie informuje o konsekwencjach niezrealizowania obowiązku szkolnego i zawiera z rodzicami pisemny kontrakt (wzór w załączeniu) podpisany także przez ucznia. Jedną kopię kontraktu przekazuje pedagogowi, drugą rodzicom, trzecią zatrzymuje dla siebie,
  2. w przypadku dalszego opuszczania przez ucznia zajęć szkolnych, braku współpracy ze strony rodziców, wyczerpania wszelkich możliwości rozwiązania problemu na terenie szkoły -pedagog wysyła pismo do Sądu Rodzinnego. Dyrektor kieruje do organu prowadzącego szkołę wniosek o wdrożenie postępowania przymusowego.

II. Procedura postępowania w przypadku uzyskania informacji, że uczeń, który nie ukończył 18 lat uprawia nierząd bądź przejawia inne zachowania świadczące o demoralizacji (używanie alkoholu lub innych środków odurzających, naruszenie praw współżycia społecznego: arogancja, wulgarność, przemoc emocjonalna, popełnienie czynu zabronionego, włóczęgostwo, udział w grupach przestępczych, agresja, szantaż)

1. Nauczyciel przekazuje uzyskaną informację dyrektorowi oraz pedagogowi szkolnemu.

2. Wychowawca wzywa do szkoły rodziców (prawnych opiekunów) ucznia i informuje ich o problemach wynikających z zachowania ucznia. Wychowawca wraz z pedagogiem szkolnym w obecności ucznia i rodziców przeprowadza rozmowę. W przypadku potwierdzenia informacji, zobowiązuje ucznia do zaniechania negatywnego postępowania, rodziców zaś do szczególnego nadzoru nad dzieckiem. W toku interwencji profilaktycznej może zaproponować rodzicom skierowanie dziecka do specjalistycznej placówki i udział w programie terapeutycznym.

3. Jeżeli rodzice odmawiają współpracy lub nie wstawiają się do szkoły, pedagog szkolny pisemnie powiadamia o zaistniałej sytuacji Sąd Rodzinny lub Policję.

4. Podobnie, gdy szkoła wykorzystała wszystkie dostępne środki oddziaływań wychowawczych (rozmowa z rodzicami, ostrzeżenie ucznia, spotkania z pedagogiem, psychologiem itp), a ich  zastosowanie nie przynosi oczekiwanych rezultatów, szkoła powiadamia Sąd Rodzinny lub Policję.        

III. Procedura postępowania, jeśli nauczyciel podejrzewa, że na terenie szkoły znajduje się uczeń będący pod wpływem alkoholu lub narkotyków.

1. Powiadamia o swoich przypuszczeniach wychowawcę klasy, pedagoga oraz dyrekcję, którzy podejmują następujące kroki:

2. Odizolowują ucznia od reszty klasy, ale ze względów bezpieczeństwa nie pozostawiają go samego: stwarzają warunki, w których nie będzie zagrożone jego życie ani zdrowie.

3. Wzywają lekarza w celu stwierdzenia stanu trzeźwości lub odurzenia, ewentualnie udzielają pomocy medycznej.

4. Zawiadamiają o tym fakcie rodziców (prawnych opiekunów), których  zobowiązują do niezwłocznego odebrania ucznia ze szkoły. Gdy rodzice (opiekunowie) odmówią odebrania dziecka, o pozostaniu ucznia w szkole czy przewiezieniu do placówki służby zdrowia albo przekazaniu go funkcjonariuszom Policji decyduje lekarz, po ustaleniu aktualnego stanu zdrowia ucznia i w porozumieniu z dyrektorem szkoły.

5. Dyrektor szkoły zawiadamia najbliższą jednostkę Policji, gdy rodzice ucznia będącego pod wpływem alkoholu odmawiają przyjścia do szkoły, a jest on agresywny bądź swoim zachowaniem daje powód do zgorszenia albo zagraża życiu lub zdrowiu innych osób. W przypadku stwierdzenia stanu nietrzeźwości (stężenie) powyżej 0,5 promila alkoholu lub w wydychanym powietrzu powyżej 0,2 mg alkoholu w 1 dm3 ) Policja ma prawo przewieźć ucznia do izby wytrzeźwień albo do policyjnych pomieszczeń dla osób zatrzymanych - na czas niezbędny do wytrzeźwienia (maksymalnie do 24 godzin). Jeśli uczeń nie ukończył 18 lat, o fakcie tym zawiadamia się jego rodziców (opiekunów) oraz Sąd Rodzinny.

6. Jeżeli powtarzają się wypadki, w których uczeń znajduje się pod wpływem alkoholu lub narkotyków na terenie szkoły, dyrektor placówki ma obowiązek powiadomienia o tym Policji lub Sądu Rodzinnego.

7. Z przeprowadzonych działań sporządza się notatkę służbową, którą podpisują osoby uczestniczące w podjętych czynnościach.

IV. Procedura postępowania, jeśli na terenie szkoły zostanie znaleziona substancja wyglądem przypominająca narkotyki.

1. Nauczyciel zachowując środki ostrożności, zabezpiecza substancję przed dostępem do niej osób niepowołanych oraz ewentualnym jej zniszczeniem do czasu przyjazdu Policji, próbując, (jeśli to możliwe) ustalić, do kogo znaleziona substancja należy.

2. Powiadamia o zaistniałym zdarzeniu dyrektora szkoły. Dyrektor niezwłocznie zawiadamia Policję.

3. Po przyjeździe Policji przekazuje zabezpieczoną substancję i informacje dotyczące szczegółów zdarzenia.

4. Z przeprowadzonych działań sporządza się notatkę służbową, którą podpisują osoby uczestniczące w podjętych czynnościach.

V. Procedura postępowania, gdy zachodzi podejrzenie, że uczeń ma przy sobie substancje przypominającą narkotyki.

1. Nauczyciel w obecności innej osoby (wychowawcy, pedagoga, dyrektora) ma prawo żądać, aby uczeń przekazał tę substancję, pokazał zawartość torby szkolnej oraz kieszeni (we własnej odzieży) ewentualnie innych przedmiotów budzących podejrzenie, co do ich związku z poszukiwaną substancją. Nauczyciel nie ma prawa samodzielnie wykonywać czynności przeszukania odzieży ani teczki ucznia - jest to czynność zastrzeżona wyłącznie dla Policji.

2. O swoich spostrzeżeniach powiadamia rodziców (opiekunów prawnych) ucznia i wzywa ich do  natychmiastowego stawiennictwa.

3. Gdy uczeń, mimo wezwania, odmawia przekazania nauczycielowi substancji i okazania zawartości teczki, dyrektor szkoły wzywa Policję, która przeszukuje odzież i przedmioty należące do ucznia oraz zabezpiecza znalezioną substancję i zabiera ją do ekspertyzy.

4. Jeżeli uczeń wyda substancję dobrowolnie, nauczyciel, po odpowiednim zabezpieczeniu, zobowiązany jest bezzwłocznie przekazać ją jednostce Policji. Wcześniej próbuje ustalić, w jaki sposób i od kogo uczeń nabył substancję.

5. Z przeprowadzonych działań sporządza się notatkę służbową, którą podpisują osoby uczestniczące w podjętych czynnościach.

VI. Procedura postępowania w przypadku uzyskania informacji o popełnieniu na terenie szkoły czynu karalnego ściganego z urzędu.

1. Zabezpieczyć miejsce popełnienia czynu (nie dopuścić w to miejsce osób postronnych i ewentualnie  ustalić świadków zdarzenia).

2. Zawiadomić dyrektora szkoły, Policję lub Sąd Rodzinny ( obowiązek ten spoczywa na kierownictwie  szkoły).

3. Wykonać czynności zalecone przez przyjmującego zgłoszenie policjanta.

4. Odnotować godzinę zgłoszenia, sprawdzić wiarygodność informacji.

5. W rozmowie z pokrzywdzonym ustalić liczbę sprawców i ich dane personalne.

6. W przypadku zaistnienia zdarzenia, o ile jest to konieczne i możliwe, zatrzymać do czasu przybycia Policji ofiarę przestępstwa i jego sprawcę (ów).

7. Nie nagłaśniać zdarzenia.

Postępowanie nauczyciela wobec osoby, która stała się ofiarą czynu karalnego:

1. Udzielenie pierwszej pomocy (przedmedycznej), bądź zapewnienia jej udzielenia poprzez wezwani lekarza w przypadku, kiedy ofiara doznała obrażeń.

2. Niezwłoczne powiadomienie dyrektora szkoły.

3. Powiadomienie rodziców ucznia ( prawnych opiekunów).

4. Niezwłoczne wezwanie Policji w przypadku, kiedy istnieje konieczność profesjonalnego zabezpieczenia śladów przestępstwa, ustalenie okoliczności i ewentualnych świadków zdarzenia.

Kategorie przestępstw z Kodeksu Karnego ścigane z urzędu.

1. Udział w bójce lub pobiciu.

2. Doprowadzenie małoletniego poniżej 15 lat do obcowania płciowego lub poddania się innej czynności  seksualnej.

3. Znęcanie się.

4. Wywieranie wpływu na świadka w celu skłonienia do cofnięcia skarg lub wpłynięcie na złożenie zeznania.

5. Podrabianie dokumentów.

6. Kradzieże.

7. Kradzieże z włamaniem.

8. Rozbój.

9. Przywłaszczenie.

10. Oszustwo.

11. Wymuszenia.

VII. Procedura postępowania w przypadku znalezienia na terenie szkoły materiałów wybuchowych, broni i innych niebezpiecznych substancji.

1. Uniemożliwienie dostępu osób postronnych do tych środków.

2. Powiadomienie dyrekcji szkoły, która przeprowadza ewakuację i powiadamia odpowiednie służby.

3. W przypadku nieobecności dyrekcji szkoły, nauczyciel organizator zajęć podejmuje procedury leżące w gestii dyrekcji.

VIII. Procedura postępowania w przypadku niszczenia mienia szkolnego oraz osobistego uczniów, pracowników i osób czasowo przebywających na terenie szkoły.

1. Nauczyciel ustala (o ile jest to możliwe) sprawcę lub sprawców i okoliczności zdarzenia.

2. Powiadamia wychowawcę poszkodowanego i sprawców.

3. Wychowawcy informują rodziców i dyrektora szkoły.

4. Dyrektor przeprowadza rozmowę z rodzicami i uczniami w obecności wychowawców i pedagoga  szkolnego, wspólnie ustalają sposób naprawienia szkody.

5. W przypadku braku porozumienia z rodzicami sprawców, dyrektor przekazuje sprawę Policji.

6. Rodzice nie maja prawa samodzielnie i jednoosobowo ustalać formy i sposobu rekompensaty.

7. Z przeprowadzonych działań sporządza się notatkę służbową, którą podpisują osoby uczestniczące w podjętych czynnościach.

IX. Procedura postępowania w przypadku, gdy rodzic (prawny opiekun) przychodzi odebrać dziecko ze świetlicy szkolnej w stanie upojenia alkoholowego.

1. Wychowawca świetlicy nie może przekazać opieki nad dzieckiem rodzicowi (prawnemu opiekunowi),   który znajduje się w stanie upojenia alkoholowego.

2. Zapewnia dziecku opiekę i stara się skontaktować telefonicznie z drugim rodzicem (prawnym   opiekunem), który byłby w stanie odebrać dziecko.

3. Jeżeli powiadomienie drugiego rodzica (opiekuna prawnego) nie jest możliwe wychowawca informuje Policję o zaistniałym fakcie.  

4. Do czasu przybycia Policji opiekę nad dzieckiem sprawuje wychowawca.

5. Z przeprowadzonych działań wychowawca sporządza notatkę służbową, którą przekazuje dyrektorowi i pedagogowi szkolnemu. Jedną kopię pozostawia sobie.

Metody i formy wykonywania zadań przez policjantów w zakresie przeciwdziałania demoralizacji i przestępczości nieletnich.

W ramach długofalowej pracy profilaktyczno - wychowawczej szkoła i Policja utrzymują stałą i bieżącą   współpracę w zakresie profilaktyki zagrożeń. Koordynatorem współpracy jest pedagog szkolny oraz  specjalista do spraw nieletnich i patologii Komendy Miejskiej Policji oraz dzielnicowy. W ramach współpracy Policji ze szkołą :

  • organizuje się spotkania rodziców, pedagogów, nauczycieli, dyrektorów z zaproszonymi specjalistami do spraw nieletnich i patologii,
  • organizuje się spotkania uczniów z udziałem policjantów na poniższe tematy:

a) odpowiedzialność nieletnich za popełnione czyny karalne,

b) prawne aspekty narkomanii, wychowania w trzeźwości (skutki używania nikotyny, alkoholu, narkotyków),

c) zasady bezpieczeństwa, zachowania ryzykowne (kontakty z osobami obcymi) oraz sposoby unikania zagrożeń,

  • udziela się pomocy szkole w wyjątkowo trudnych przypadkach, które  zaistniały na terenie szkoły,
  • informuje się dyrektora szkoły o przypadkach przestępczości uczniów poza terenem szkoły.