OCZEKIWANE EFEKTY PRACY UCZNIA W KLASIE I

EDUKACJA POLONISTYCZNA

Mówienie i słuchanie

  • słucha poleceń, wypowiedzi nauczyciela i innych rozmówców;
  • słucha tekstu czytanego przez nauczyciela i rówieśników, nagrań utworów poetyckich, audycji radiowych, wypowiedzi ludzi;
  • rozumie sens wypowiedzi;
  • potrafi wypowiadać się na temat przeżyć i własnych doświadczeń;
  • opowiada o zdarzeniach i zaobserwowanych zjawiskach;
  • opowiada treść wysłuchanych i przeczytanych utworów;
  • kulturalnie prowadzi rozmowę;
  • recytuje utwory poetyckie;

Czytanie i opracowywanie tekstów

  • potrafi dokonać analizy wzrokowej i słuchowej wyrazów;
  • poprawnie głośno czyta sylaby, wyrazy, zdania i krótkie teksty drukowane i pisane (w I semestrze w zakresie liter poznanych przez dzieci);
  • umie określić nastrój w utworze; Pisanie poprawnie pisze litery, łączy litery w sylaby, pisze wyrazy, zdania;
  • estetycznie, czytelnie i bezbłędnie przepisuje wyrazy i zdania powiązane z uzupełnieniami;
  • potrafi pisać z wykorzystaniem elementarnych zasad pisowni;
  • stosuje poznane znaki interpunkcyjne;

Ortografia

  • poprawnie pisze poznane wyrazy ze spółgłoskami miękkimi w różnych pozycjach;
  • poprawnie stosuje wielką literę: na początku zdań, w pisowni imion i nazwisk, w pisowni poznanych nazw geograficznych;
  • umie napisać poznane wyrazy z "ó, rz, ż" wymiennym;
  • umie napisać wybrane wyrazy z "ó, rz, ż" niewymiennym;
  • umie napisać poznane wyrazy z ,h, ą, ę";
  • umie pisać z pamięci i ze słuchu wyrazy i proste zdania;

Gramatyka

  • rozpoznaje wyrazy oznaczające: czynności, osoby, rzeczy, rośliny i zwierzęta;
  • poprawnie stosuje przyimki: do, przy, od, z, na, w, nad ( bez wprowadzenia nazwy );

Słownictwo, frazeologia, składnia

  • umie zadawać pytania, pyta o znaczenie wyrazów, których nie rozumie;
  • poprawnie buduje zdania tak, aby trafnie wyrażały jego myśli;
  • zna kolejność liter w alfabecie, potrafi j ą wykorzystać w praktyce;
  • potrafi gromadzić wyrazy wokół określonego tematu.

EDUKACJA ŚRODOWISKOWA

  • potrafi obserwować zjawiska i procesy przyrodnicze dostępne jego doświadczeniu oraz mówić o nich;
  • rozumie konieczność ochrony przyrody;
  • zna typowe zawody ludności w miejscu zamieszkania;
  • przestrzega zasad bezpieczeństwa przy korzystaniu z domowych urządzeń technicznych;
  • zna pojęcia: miejscowość, wieś, miasto, dzielnica;
  • zna swój adres zamieszkania:
  • rozumie pojęcia: rodzina, rodzice, dziecko, rodzeństwo, dziadkowie, wnuki;
  • wie jak zachować się w szkole i jakie są obowiązki ucznia;
  • zna niektóre znaki drogowe;
  • zna przydatność znaków odblaskowych i jest w nie wyposażony:
  • przestrzega zasad poruszania się po drogach i przechodzenia przez jezdnię;
  • kulturalnie zachowuje się w środkach komunikacji; dba o higienę osobistą: wie, co powinien jeść. aby być zdrowym:
  • wie, jak bezpiecznie wypoczywać w lesie, górach, nad wodą, w mieście, na wsi;

EDUKACJA MATEMATYCZA

Zbiory

  • potrafi dostrzec cechy wspólne i różniące przedmioty;
  • potrafi klasyfikować przedmioty według podanego lub dostrzeżonego warunku;
  • potrafi porównać liczebność zbiorów, używając określeń: tyle samo, więcej, mniej;
  • rozumie, że liczebność zbioru nie zależy od wyglądu ani rozmieszczenia jego elementów;

Liczby i ich własności

  • rozumie, że jednemu elementowi zbioru odpowiada dokładnie jeden liczebnik;
  • rozumie, że liczba przedmiotów nie zależy od sposobu ich przeliczania;
  • rozumie, że zbiór zachowuje swą liczebność mimo zmiany konfiguracji elementów;
  • posługuje się poprawnie liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 25;
  • rozumie liczbę w jej podstawowych aspektach i zna jej zapis cyfrowy do 25;
  • umie rozłożyć liczby na składniki; umie policzyć dziesiątkami do 100 ( w przód i w tył);
  • umie wyodrębnić dziesiątki i jedności w liczbie dwucyfrowej;
  • rozumie dodawanie i odejmowanie liczb oraz związek między nimi;
  • umie dodawać i odejmować liczby w zakresie 25 ( z wykorzystaniem liczmanów, rysunków, w pamięci) oraz zapisywać te operacje za pomocą symboli matematycznych;
  • umie obliczać sumy i różnice z przekroczeniem progu dziesiątkowego wybranym sposobem;
  • rozumie mnożenie i dzielenie liczb oraz związek między tymi działaniami;
  • umie porządkować liczby według podanych warunków;
  • umie porównywać liczby, zna znaki: =, <, >;
  • stosuje przemienność dodawania dla ułatwienia obliczeń;
  • poznaje iloczyny i ilorazy w zakresie 25;
  • stosuje przemienność mnożenia dla ułatwienia sobie obliczeń;
  • umie wymieniać liczby parzyste i nieparzyste w zakresie 25;

Zadania tekstowe

  • wyróżnia w zdaniu dane, szukane i związki między nimi,
  • przedstawia rozwiązanie zadania za pomocą liczmanów, na rysunku lub w postaci formuły matematycznej;
  • układa zadania do podanej sytuacji, rysunku lub formuły matematycznej;
  • zebrał doświadczenia ukazujące dodawanie i odejmowanie jako działania wzajemnie odwrotne;
  • przekształca zadanie na dodawanie na zadanie na odejmowanie i odwrotnie;

Geometria

  • rozumie i posługuje się terminami: przed, z, nad, z przodu, z tyłu, z prawej, z lewej strony itp.;
  • potrafi dostrzec podobieństwa i różnice między przedmiotami i nazwać je z użyciem terminów: krótki, długi, szeroki, wąski itp.;
  • potrafi porządkować przedmioty według wskazanej cechy wielkościowej, dostrzegać cechę, według której uporządkowane są przedmioty;
  • rozpoznaje poznane figury w otoczeniu, na modelach i rysunkach;
  • sprawdził ile boków, wierzchołków ma każda z poznanych figur i jakie są związki między długościami boków w prostokącie i w kwadracie;

Jednostki, miary, wagi, czasu i pieniędzy, kalendarz

  • rozumie sens pomiaru długości:
  • zna jednostki długości: centymetr, metr oraz związki między nimi;
  • umie wykonywać proste obliczenia związane z mierzeniem;
  • rozumie istotę ważenia;
  • zna jednostki masy: kilogram i dekagram oraz związki między nimi;
  • umie wykonywać proste obliczenia związane z ważeniem;
  • wie, że litr jest jednostką pojemności;
  • umie wykonywać proste obliczenia związane z obliczaniem pojemności;
  • zna nazwy dni tygodnia; umie odczytać pełne godziny na zegarze;
  • umie wykonywać proste obliczenia zegarowe bez przekraczania progu dwunastkowego;
  • zna pojęcia: moneta, banknot:
  • umie wykonywać proste obliczenia pieniężne;

EDUKACJA PLASTYCZNA I TECHNICZNA

  • zna zasady bezpiecznego posługiwania się narzędziami;
  • umie nazywać materiały, których używa do pracy;
  • potrafi wyróżnić części postaci ludzkiej, zwierzęcej, nazywa kształty, proporcje i barwy;
  • potrafi określić cechy przedmiotu, kształt, barwę, wielkość, fakturę;
  • zna kolory podstawowe i pochodne, barwy zimne i ciepłe;
  • zna niektóre techniki malarskie;
  • potrafi modelować w glinie lub plastelinie;

EDUKACJA MUZYCZNA

  • poprawnie śpiewa piosenki jednogłosowe;
  • umie zastosować naturalny akompaniament (tupanie, klaskanie itp.) do piosenek i zabaw;
  • rozróżnia głosy ludzkie: sopran, bas;
  • rozróżnia brzmienie instrumentów: fortepianu, skrzypiec, fletu podłużnego;

EDUKACJA MOTORYCZNO ZDROWOTNA

  • starannie i prawidłowo wykonuje ćwiczenia;
  • potrafi wykonywać ćwiczenia korygujące postawę ciała;
  • umie wykonywać ćwiczenia przy muzyce;
  • zna i stosuje przepisy poznanych gier i zabaw;
  • zna zasady ruchu drogowego obowiązujące pieszych;
  • zna zasady higieny (osobistej, pracy i wypoczynku).

ZAJĘCIA KOMPUTEROWE

  • umie obsługiwać komputer, posługuje się myszą i klawiaturą,
  • poprawnie nazywa główne elementy zestawu komputerowego;
  • posługuje się wybranymi programami (Tux Paint, Paint, Word ) i grami edukacyjnymi rozwijając; swoje zainteresowania;
  • korzysta z opcji w programach;
  • wyszukuje i korzysta z informacji, przegląda wybrane przez nauczyciela strony internetowe;