- Strona główna
- Nasza szkoła
- Kadra pedagogiczna
- Rada Rodziców
- Uczniowie
- Biblioteka
- Świetlica
- Gabinety medyczne
- Dokumenty szkolne
- Osiągnięcia i sukcesy
- Zajęcia pozalekcyjne
- Sport
- Wycieczki
- Zielone szkoły
- Plan lekcji
- Kalendarz 2009/2010
- Przydatne linki
- Kontakt
OCZEKIWANE EFEKTY PRACY UCZNIA W KLASIE I
EDUKACJA POLONISTYCZNA
Mówienie i słuchanie
- słucha poleceń, wypowiedzi nauczyciela i innych rozmówców;
- słucha tekstu czytanego przez nauczyciela i rówieśników, nagrań utworów poetyckich, audycji radiowych, wypowiedzi ludzi;
- rozumie sens wypowiedzi;
- potrafi wypowiadać się na temat przeżyć i własnych doświadczeń;
- opowiada o zdarzeniach i zaobserwowanych zjawiskach;
- opowiada treść wysłuchanych i przeczytanych utworów;
- kulturalnie prowadzi rozmowę;
- recytuje utwory poetyckie;
Czytanie i opracowywanie tekstów
- potrafi dokonać analizy wzrokowej i słuchowej wyrazów;
- poprawnie głośno czyta sylaby, wyrazy, zdania i krótkie teksty drukowane i pisane (w I semestrze w zakresie liter poznanych przez dzieci);
- umie określić nastrój w utworze; Pisanie poprawnie pisze litery, łączy litery w sylaby, pisze wyrazy, zdania;
- estetycznie, czytelnie i bezbłędnie przepisuje wyrazy i zdania powiązane z uzupełnieniami;
- potrafi pisać z wykorzystaniem elementarnych zasad pisowni;
- stosuje poznane znaki interpunkcyjne;
Ortografia
- poprawnie pisze poznane wyrazy ze spółgłoskami miękkimi w różnych pozycjach;
- poprawnie stosuje wielką literę: na początku zdań, w pisowni imion i nazwisk, w pisowni poznanych nazw geograficznych;
- umie napisać poznane wyrazy z "ó, rz, ż" wymiennym;
- umie napisać wybrane wyrazy z "ó, rz, ż" niewymiennym;
- umie napisać poznane wyrazy z ,h, ą, ę";
- umie pisać z pamięci i ze słuchu wyrazy i proste zdania;
Gramatyka
- rozpoznaje wyrazy oznaczające: czynności, osoby, rzeczy, rośliny i zwierzęta;
- poprawnie stosuje przyimki: do, przy, od, z, na, w, nad ( bez wprowadzenia nazwy );
Słownictwo, frazeologia, składnia
- umie zadawać pytania, pyta o znaczenie wyrazów, których nie rozumie;
- poprawnie buduje zdania tak, aby trafnie wyrażały jego myśli;
- zna kolejność liter w alfabecie, potrafi j ą wykorzystać w praktyce;
- potrafi gromadzić wyrazy wokół określonego tematu.
EDUKACJA ŚRODOWISKOWA
- potrafi obserwować zjawiska i procesy przyrodnicze dostępne jego doświadczeniu oraz mówić o nich;
- rozumie konieczność ochrony przyrody;
- zna typowe zawody ludności w miejscu zamieszkania;
- przestrzega zasad bezpieczeństwa przy korzystaniu z domowych urządzeń technicznych;
- zna pojęcia: miejscowość, wieś, miasto, dzielnica;
- zna swój adres zamieszkania:
- rozumie pojęcia: rodzina, rodzice, dziecko, rodzeństwo, dziadkowie, wnuki;
- wie jak zachować się w szkole i jakie są obowiązki ucznia;
- zna niektóre znaki drogowe;
- zna przydatność znaków odblaskowych i jest w nie wyposażony:
- przestrzega zasad poruszania się po drogach i przechodzenia przez jezdnię;
- kulturalnie zachowuje się w środkach komunikacji; dba o higienę osobistą: wie, co powinien jeść. aby być zdrowym:
- wie, jak bezpiecznie wypoczywać w lesie, górach, nad wodą, w mieście, na wsi;
EDUKACJA MATEMATYCZA
Zbiory
- potrafi dostrzec cechy wspólne i różniące przedmioty;
- potrafi klasyfikować przedmioty według podanego lub dostrzeżonego warunku;
- potrafi porównać liczebność zbiorów, używając określeń: tyle samo, więcej, mniej;
- rozumie, że liczebność zbioru nie zależy od wyglądu ani rozmieszczenia jego elementów;
Liczby i ich własności
- rozumie, że jednemu elementowi zbioru odpowiada dokładnie jeden liczebnik;
- rozumie, że liczba przedmiotów nie zależy od sposobu ich przeliczania;
- rozumie, że zbiór zachowuje swą liczebność mimo zmiany konfiguracji elementów;
- posługuje się poprawnie liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 25;
- rozumie liczbę w jej podstawowych aspektach i zna jej zapis cyfrowy do 25;
- umie rozłożyć liczby na składniki; umie policzyć dziesiątkami do 100 ( w przód i w tył);
- umie wyodrębnić dziesiątki i jedności w liczbie dwucyfrowej;
- rozumie dodawanie i odejmowanie liczb oraz związek między nimi;
- umie dodawać i odejmować liczby w zakresie 25 ( z wykorzystaniem liczmanów, rysunków, w pamięci) oraz zapisywać te operacje za pomocą symboli matematycznych;
- umie obliczać sumy i różnice z przekroczeniem progu dziesiątkowego wybranym sposobem;
- rozumie mnożenie i dzielenie liczb oraz związek między tymi działaniami;
- umie porządkować liczby według podanych warunków;
- umie porównywać liczby, zna znaki: =, <, >;
- stosuje przemienność dodawania dla ułatwienia obliczeń;
- poznaje iloczyny i ilorazy w zakresie 25;
- stosuje przemienność mnożenia dla ułatwienia sobie obliczeń;
- umie wymieniać liczby parzyste i nieparzyste w zakresie 25;
Zadania tekstowe
- wyróżnia w zdaniu dane, szukane i związki między nimi,
- przedstawia rozwiązanie zadania za pomocą liczmanów, na rysunku lub w postaci formuły matematycznej;
- układa zadania do podanej sytuacji, rysunku lub formuły matematycznej;
- zebrał doświadczenia ukazujące dodawanie i odejmowanie jako działania wzajemnie odwrotne;
- przekształca zadanie na dodawanie na zadanie na odejmowanie i odwrotnie;
Geometria
- rozumie i posługuje się terminami: przed, z, nad, z przodu, z tyłu, z prawej, z lewej strony itp.;
- potrafi dostrzec podobieństwa i różnice między przedmiotami i nazwać je z użyciem terminów: krótki, długi, szeroki, wąski itp.;
- potrafi porządkować przedmioty według wskazanej cechy wielkościowej, dostrzegać cechę, według której uporządkowane są przedmioty;
- rozpoznaje poznane figury w otoczeniu, na modelach i rysunkach;
- sprawdził ile boków, wierzchołków ma każda z poznanych figur i jakie są związki między długościami boków w prostokącie i w kwadracie;
Jednostki, miary, wagi, czasu i pieniędzy, kalendarz
- rozumie sens pomiaru długości:
- zna jednostki długości: centymetr, metr oraz związki między nimi;
- umie wykonywać proste obliczenia związane z mierzeniem;
- rozumie istotę ważenia;
- zna jednostki masy: kilogram i dekagram oraz związki między nimi;
- umie wykonywać proste obliczenia związane z ważeniem;
- wie, że litr jest jednostką pojemności;
- umie wykonywać proste obliczenia związane z obliczaniem pojemności;
- zna nazwy dni tygodnia; umie odczytać pełne godziny na zegarze;
- umie wykonywać proste obliczenia zegarowe bez przekraczania progu dwunastkowego;
- zna pojęcia: moneta, banknot:
- umie wykonywać proste obliczenia pieniężne;
EDUKACJA PLASTYCZNA I TECHNICZNA
- zna zasady bezpiecznego posługiwania się narzędziami;
- umie nazywać materiały, których używa do pracy;
- potrafi wyróżnić części postaci ludzkiej, zwierzęcej, nazywa kształty, proporcje i barwy;
- potrafi określić cechy przedmiotu, kształt, barwę, wielkość, fakturę;
- zna kolory podstawowe i pochodne, barwy zimne i ciepłe;
- zna niektóre techniki malarskie;
- potrafi modelować w glinie lub plastelinie;
EDUKACJA MUZYCZNA
- poprawnie śpiewa piosenki jednogłosowe;
- umie zastosować naturalny akompaniament (tupanie, klaskanie itp.) do piosenek i zabaw;
- rozróżnia głosy ludzkie: sopran, bas;
- rozróżnia brzmienie instrumentów: fortepianu, skrzypiec, fletu podłużnego;
EDUKACJA MOTORYCZNO ZDROWOTNA
- starannie i prawidłowo wykonuje ćwiczenia;
- potrafi wykonywać ćwiczenia korygujące postawę ciała;
- umie wykonywać ćwiczenia przy muzyce;
- zna i stosuje przepisy poznanych gier i zabaw;
- zna zasady ruchu drogowego obowiązujące pieszych;
- zna zasady higieny (osobistej, pracy i wypoczynku).
ZAJĘCIA KOMPUTEROWE
- umie obsługiwać komputer, posługuje się myszą i klawiaturą,
- poprawnie nazywa główne elementy zestawu komputerowego;
- posługuje się wybranymi programami (Tux Paint, Paint, Word ) i grami edukacyjnymi rozwijając; swoje zainteresowania;
- korzysta z opcji w programach;
- wyszukuje i korzysta z informacji, przegląda wybrane przez nauczyciela strony internetowe;