OCZEKIWANE EFEKTY PRACY UCZNIA W KLASIE III

EDUKACJA POLONISTYCZNA

Mówienie i słuchanie

  • słucha poleceń, wypowiedzi nauczyciela i innych rozmówców;
  • słucha tekstu czytanego przez nauczyciela i rówieśników, nagrań utworów poetyckich, audycji radiowych, wypowiedzi ludzi;
  • rozumie sens wypowiedzi;
  • potrafi poprawnie, w rozwiniętej, uporządkowanej formie wypowiadać się na temat przeżyć i własnych doświadczeń;
  • opowiada o zdarzeniach i zaobserwowanych zjawiskach;
  • opowiada treść wysłuchanych i przeczytanych utworów;
  • kulturalnie prowadzi rozmowę;
  • poprawnie recytuje utwory poetyckie i fragmenty prozy;

Czytanie i opracowywanie tekstów

  • czyta teksty poprawnie i wyraziście;
  • czyta z podziałem na role;
  • umie czytać cicho ze zrozumieniem, potrafi zdać sprawę z treści przeczytanego utworu po jednorazowym przeczytaniu;
  • czyta czasopisma i książki dla dzieci;
  • wyszukuje w tekście fragmenty na określony przez nauczyciela temat;
  • wyodrębnia w utworze kolejne wydarzenia, dostrzega związki między nimi; 

Gramatyka

  • rozpoznaje wyrazy oznaczające: osoby, rzeczy, rośliny i zwierzęta;
  • rozpoznaje wyrazy oznaczające: czynności;
  • rozpoznaje wyrazy określające: osoby, rzeczy, rośliny i zwierzęta;
  • rozpoznaje zdania: oznajmujące, pytające, rozkazujące;

Słownictwo, frazeologia, składnia

  • umie poprawnie budować zdania tak, aby trafnie wyrażały jego myśli;
  • umie rozwijać zdania pojedyncze;
  • zna kolejność liter w alfabecie, potrafi j ą wykorzystać w praktyce;
  • potrafi gromadzić wyrazy wokół określonego tematu;
  • umie korzystać z encyklopedii, słowników, opracowań w celu zdobycia lub poszerzenia informacji;
  • umie zadawać pytania, pyta o znaczenie wyrazów, których nie rozumie;

Pisanie

  • płynnie, czytelnie, estetycznie i bezbłędnie przepisuje wyrazy i zdania;
  • umie korzystać ze słownika ortograficznego, dba o poprawność ortograficzną;
  • potrafi napisać krótki, swobodny tekst na określony temat;
  • potrafi napisać tekst w formie opowiadania i opisać przedmiot na podstawie bezpośredniej obserwacji
  • umie zredagować i zapisać okolicznościowe życzenia
  • rozpoznaje różne formy wypowiedzi pisemnej: list, opowiadanie, opis, zaproszenie, ogłoszenie, zawiadomienie;
  • potrafi adresować listy i karty pocztowe;
  • stosuje poznane znaki interpunkcyjne podczas samodzielnego pisania;

Ortografia

  • poprawnie pisze wyrazy ze spółgłoskami miękkimi w różnych pozycjach;
  • poprawnie stosuje wielką literę: na początku zdań, w pisowni imion i nazwisk,
    w pisowni poznanych nazw geograficznych, w tytułach i korespondencji;
  • umie napisać wyrazy z "ó, rz, h, ż" wymiennym;
  • umie napisać wyrazy z "ó, rz, h, ż" niewymiennym;
  • umie napisać wyrazy z zakończeniami: -ów, -ówka, -ówna;
  • umie napisać wyrazy z ,,rz" po spółgłoskach;
  • umie napisać wyrazy z ,,ą" i ,,ę";
  • umie napisać wyrazy, w których występuje zanik dźwięczności;
  • potrafi zapisać poznane skróty;
  • umie pisać z pamięci i ze słuchu wyrazy i zdania w zakresie opracowanego słownictwa;

EDUKACJA MATEMATYCZA 

Liczby i ich własności

  • potrafi przeczytać i zapisać cyframi i słownie liczby w zakresie 1000;
  • zna nazwy liczb w dodawaniu i odejmowaniu;
  • praktycznie rozumie i stosuje system dziesiątkowy i pozycyjny;
  • rozróżnia pojęcia: liczba, cyfra;
  • potrafi przeczytać i zapisać liczby rzymskie od I od XII, zna zastosowanie tych liczb w praktyce;
  • wie, na co należy zwrócić uwagę porównując liczby;
  • umie uporządkować liczby według podanego warunku;
  • sprawnie dodaje i odejmuje wybranym sposobem liczby jednocyfrowe i dwucyfrowe do (od) dwucyfrowych;
  • rozumie związek między dodawaniem i odejmowaniem;
  • stosuje w obliczeniach poznane własności dodawania i odejmowania;
  • zna nazwy liczb w mnożeniu i dzieleniu;
  • biegle mnoży liczby jednocyfrowe i dzieli prze liczby jednocyfrowe w zakresie 100;
  • stosuje w obliczeniach poznane własności mnożenia i dzielenia;
  • rozróżnia terminy: o tyle więcej/ mniej, tyle razy więcej/ mniej i kojarzy je
    z właściwymi działaniami;
  • umie wykonać dzielenie z resztą, wie, jak może być wartość reszty;
  • umie dodawać i odejmować w pamięci w zakresie 1000 wybranym sposobem;
  • umie mnożyć i dzielić  w pamięci w zakresie 1000 wybranym sposobem;
  • rozumie pojęcia: połowa, ćwierć w odniesieniu do jednostek miar;
  • umie odczytać i zapisać za pomocą cyfr i słownie liczby do 10 000;
  • umie porównywać liczby w zakresie 10 000;

Zadania tekstowe

  • umie samodzielnie rozwiązać i ułożyć zadanie jednodziałaniowe wybraną metodą
    i sposobem;
  • umie samodzielnie zapisać krótko treść zadania;
  • stara się znaleźć różne sposoby rozwiązania tego samego zadania; 
  • umie przeczytać ze zrozumieniem zadanie tekstowe i wskazać w nim dane, szukane
    i związki między nimi;

Geometria

  • umie rysować odcinki i mierzyć je z podaną dokładnością;
  • umie obliczyć długość łamanej;
  • zna własności prostokąta, kwadratu dotyczące: długości boków i wzajemnego ich ułożenia;
  • umie obliczyć obwód trójkąta, prostokąta, kwadratu wybranym sposobem;

Jednostki: miary, wagi, czasu i pieniędzy, kalendarz

  • zna jednostki czasu i ich skróty: sekunda (s), minuta (min.), godzina (godz.), doba, tydzień, miesiąc, rok, wiek;
  • umie odczytać wskazania zegara w systemie dwunasto- i dwudziestoczterogodzinnym;
  • zna jednostki długości i ich skróty: centymetr (cm), metr (m), kilometr (km);
  • zna jednostki masy i ich skróty: dekagram (dag), kilogram (kg);
  • zna jednostki pieniędzy i ich skróty: grosz (gr), złoty (zł) i umie je przeliczyć;
  • stosuje w praktyce wiadomości dotyczące jednostek miar, zegara, kalendarza;

EDUKACJA ŚRODOWISKOWA

Społeczne

  • wie, jakie prace wykonuje rolnik w różnych porach roku;
  • wie, na czym polega praca leśnika;
  • wie, na czym polega przyrodnicze i gospodarcze znaczenie lasu;
  • wie, jak zachować się w lesie, by nie spowodować pożaru;
  • potrafi wymienić nazwy kilku narzędzi i maszyn rolniczych używanych dawniej
    i dzisiaj;

Przyrodnicze

  • zna nazwy zbóż uprawianych w Polsce;
  • zna nazwy kilku roślin okopowych i oleistych;
  • potrafi scharakteryzować zmiany zachodzące w życiu roślin i zwierząt na polach uprawnych w różnych porach roku;
  • potrafi podać przykłady zależności pokarmowych;
  • potrafi wymienić produkty pochodzenia roślinnego;
  • wie, jak się piecze chleb;
  • potrafi wymienić czynniki warunkujące życie roślin i zwierząt w lesie;
  • zna warstwową budowę lasu;
  • potrafi scharakteryzować zmiany zachodzące w życiu roślin i zwierząt w lasach
    w różnych porach roku;
  • zna stany skupienia wody;
  • wie, na czym polega krążenie wody w przyrodzie;
  • wie, jak człowiek wykorzystuje wodę;
  • zna przyczyny i skutki występowania powodzi;
  • potrafi wymienić przyczyny zanieczyszczenia wód i sposoby oczyszczania;
  • rozumie konieczność ochrony środowiska naturalnego przez człowieka;

Komunikacyjne

  • zna podstawowe przepisy ruchu drogowego obowiązujące pieszych;
  • zna środki transportu samochodowego, kolejowego, wodnego i powietrznego;
  • wie, jak odpowiedzialna i trudna jest praca: kierowcy, kolejarza, marynarza, rybaka
    i lotnika;

Zdrowotne

  • wie, jak korzystać z miejsc wypoczynku i kąpieli;
  • zna zasady bezpiecznego wypoczynku nad wodą, w lesie i w górach;
  • rozumie potrzebę aktywnego wypoczynku.