- Strona główna
- Nasza szkoła
- Kadra pedagogiczna
- Rada Rodziców
- Uczniowie
- Biblioteka
- Świetlica
- Gabinety medyczne
- Dokumenty szkolne
- Osiągnięcia i sukcesy
- Zajęcia pozalekcyjne
- Sport
- Wycieczki
- Zielone szkoły
- Plan lekcji
- Kalendarz 2009/2010
- Przydatne linki
- Kontakt
OCZEKIWANE EFEKTY PRACY UCZNIA W KLASIE III
EDUKACJA POLONISTYCZNA
Mówienie i słuchanie
- słucha poleceń, wypowiedzi nauczyciela i innych rozmówców;
- słucha tekstu czytanego przez nauczyciela i rówieśników, nagrań utworów poetyckich, audycji radiowych, wypowiedzi ludzi;
- rozumie sens wypowiedzi;
- potrafi poprawnie, w rozwiniętej, uporządkowanej formie wypowiadać się na temat przeżyć i własnych doświadczeń;
- opowiada o zdarzeniach i zaobserwowanych zjawiskach;
- opowiada treść wysłuchanych i przeczytanych utworów;
- kulturalnie prowadzi rozmowę;
- poprawnie recytuje utwory poetyckie i fragmenty prozy;
Czytanie i opracowywanie tekstów
- czyta teksty poprawnie i wyraziście;
- czyta z podziałem na role;
- umie czytać cicho ze zrozumieniem, potrafi zdać sprawę z treści przeczytanego utworu po jednorazowym przeczytaniu;
- czyta czasopisma i książki dla dzieci;
- wyszukuje w tekście fragmenty na określony przez nauczyciela temat;
- wyodrębnia w utworze kolejne wydarzenia, dostrzega związki między nimi;
Gramatyka
- rozpoznaje wyrazy oznaczające: osoby, rzeczy, rośliny i zwierzęta;
- rozpoznaje wyrazy oznaczające: czynności;
- rozpoznaje wyrazy określające: osoby, rzeczy, rośliny i zwierzęta;
- rozpoznaje zdania: oznajmujące, pytające, rozkazujące;
Słownictwo, frazeologia, składnia
- umie poprawnie budować zdania tak, aby trafnie wyrażały jego myśli;
- umie rozwijać zdania pojedyncze;
- zna kolejność liter w alfabecie, potrafi j ą wykorzystać w praktyce;
- potrafi gromadzić wyrazy wokół określonego tematu;
- umie korzystać z encyklopedii, słowników, opracowań w celu zdobycia lub poszerzenia informacji;
- umie zadawać pytania, pyta o znaczenie wyrazów, których nie rozumie;
Pisanie
- płynnie, czytelnie, estetycznie i bezbłędnie przepisuje wyrazy i zdania;
- umie korzystać ze słownika ortograficznego, dba o poprawność ortograficzną;
- potrafi napisać krótki, swobodny tekst na określony temat;
- potrafi napisać tekst w formie opowiadania i opisać przedmiot na podstawie bezpośredniej obserwacji
- umie zredagować i zapisać okolicznościowe życzenia
- rozpoznaje różne formy wypowiedzi pisemnej: list, opowiadanie, opis, zaproszenie, ogłoszenie, zawiadomienie;
- potrafi adresować listy i karty pocztowe;
- stosuje poznane znaki interpunkcyjne podczas samodzielnego pisania;
Ortografia
- poprawnie pisze wyrazy ze spółgłoskami miękkimi w różnych pozycjach;
- poprawnie stosuje wielką literę: na początku zdań, w pisowni imion i nazwisk,
w pisowni poznanych nazw geograficznych, w tytułach i korespondencji; - umie napisać wyrazy z "ó, rz, h, ż" wymiennym;
- umie napisać wyrazy z "ó, rz, h, ż" niewymiennym;
- umie napisać wyrazy z zakończeniami: -ów, -ówka, -ówna;
- umie napisać wyrazy z ,,rz" po spółgłoskach;
- umie napisać wyrazy z ,,ą" i ,,ę";
- umie napisać wyrazy, w których występuje zanik dźwięczności;
- potrafi zapisać poznane skróty;
- umie pisać z pamięci i ze słuchu wyrazy i zdania w zakresie opracowanego słownictwa;
EDUKACJA MATEMATYCZA
Liczby i ich własności
- potrafi przeczytać i zapisać cyframi i słownie liczby w zakresie 1000;
- zna nazwy liczb w dodawaniu i odejmowaniu;
- praktycznie rozumie i stosuje system dziesiątkowy i pozycyjny;
- rozróżnia pojęcia: liczba, cyfra;
- potrafi przeczytać i zapisać liczby rzymskie od I od XII, zna zastosowanie tych liczb w praktyce;
- wie, na co należy zwrócić uwagę porównując liczby;
- umie uporządkować liczby według podanego warunku;
- sprawnie dodaje i odejmuje wybranym sposobem liczby jednocyfrowe i dwucyfrowe do (od) dwucyfrowych;
- rozumie związek między dodawaniem i odejmowaniem;
- stosuje w obliczeniach poznane własności dodawania i odejmowania;
- zna nazwy liczb w mnożeniu i dzieleniu;
- biegle mnoży liczby jednocyfrowe i dzieli prze liczby jednocyfrowe w zakresie 100;
- stosuje w obliczeniach poznane własności mnożenia i dzielenia;
- rozróżnia terminy: o tyle więcej/ mniej, tyle razy więcej/ mniej i kojarzy je
z właściwymi działaniami; - umie wykonać dzielenie z resztą, wie, jak może być wartość reszty;
- umie dodawać i odejmować w pamięci w zakresie 1000 wybranym sposobem;
- umie mnożyć i dzielić w pamięci w zakresie 1000 wybranym sposobem;
- rozumie pojęcia: połowa, ćwierć w odniesieniu do jednostek miar;
- umie odczytać i zapisać za pomocą cyfr i słownie liczby do 10 000;
- umie porównywać liczby w zakresie 10 000;
Zadania tekstowe
- umie samodzielnie rozwiązać i ułożyć zadanie jednodziałaniowe wybraną metodą
i sposobem; - umie samodzielnie zapisać krótko treść zadania;
- stara się znaleźć różne sposoby rozwiązania tego samego zadania;
- umie przeczytać ze zrozumieniem zadanie tekstowe i wskazać w nim dane, szukane
i związki między nimi;
Geometria
- umie rysować odcinki i mierzyć je z podaną dokładnością;
- umie obliczyć długość łamanej;
- zna własności prostokąta, kwadratu dotyczące: długości boków i wzajemnego ich ułożenia;
- umie obliczyć obwód trójkąta, prostokąta, kwadratu wybranym sposobem;
Jednostki: miary, wagi, czasu i pieniędzy, kalendarz
- zna jednostki czasu i ich skróty: sekunda (s), minuta (min.), godzina (godz.), doba, tydzień, miesiąc, rok, wiek;
- umie odczytać wskazania zegara w systemie dwunasto- i dwudziestoczterogodzinnym;
- zna jednostki długości i ich skróty: centymetr (cm), metr (m), kilometr (km);
- zna jednostki masy i ich skróty: dekagram (dag), kilogram (kg);
- zna jednostki pieniędzy i ich skróty: grosz (gr), złoty (zł) i umie je przeliczyć;
- stosuje w praktyce wiadomości dotyczące jednostek miar, zegara, kalendarza;
EDUKACJA ŚRODOWISKOWA
Społeczne
- wie, jakie prace wykonuje rolnik w różnych porach roku;
- wie, na czym polega praca leśnika;
- wie, na czym polega przyrodnicze i gospodarcze znaczenie lasu;
- wie, jak zachować się w lesie, by nie spowodować pożaru;
- potrafi wymienić nazwy kilku narzędzi i maszyn rolniczych używanych dawniej
i dzisiaj;
Przyrodnicze
- zna nazwy zbóż uprawianych w Polsce;
- zna nazwy kilku roślin okopowych i oleistych;
- potrafi scharakteryzować zmiany zachodzące w życiu roślin i zwierząt na polach uprawnych w różnych porach roku;
- potrafi podać przykłady zależności pokarmowych;
- potrafi wymienić produkty pochodzenia roślinnego;
- wie, jak się piecze chleb;
- potrafi wymienić czynniki warunkujące życie roślin i zwierząt w lesie;
- zna warstwową budowę lasu;
- potrafi scharakteryzować zmiany zachodzące w życiu roślin i zwierząt w lasach
w różnych porach roku; - zna stany skupienia wody;
- wie, na czym polega krążenie wody w przyrodzie;
- wie, jak człowiek wykorzystuje wodę;
- zna przyczyny i skutki występowania powodzi;
- potrafi wymienić przyczyny zanieczyszczenia wód i sposoby oczyszczania;
- rozumie konieczność ochrony środowiska naturalnego przez człowieka;
Komunikacyjne
- zna podstawowe przepisy ruchu drogowego obowiązujące pieszych;
- zna środki transportu samochodowego, kolejowego, wodnego i powietrznego;
- wie, jak odpowiedzialna i trudna jest praca: kierowcy, kolejarza, marynarza, rybaka
i lotnika;
Zdrowotne
- wie, jak korzystać z miejsc wypoczynku i kąpieli;
- zna zasady bezpiecznego wypoczynku nad wodą, w lesie i w górach;
- rozumie potrzebę aktywnego wypoczynku.