Kryteria oceniania - język polski

klasa V klasa VI

Klasa IV 

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie spełnia wymagań kryterialnych na ocenę dopuszczającą.

Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:

Mówienie:

  • nawiązuje i podtrzymuje kontakt werbalny z innymi uczniami i nauczycielem
  • formułuje pytania i udziela odpowiedzi odpowiednich do sytuacji komunikacyjnej
  • stosuje podstawowe zwroty grzecznościowe podczas rozmowy z osobą dorosłą i rówieśnikiem
  • mówi na temat, opowiada o obserwowanych zdarzeniach, akcji książki, filmu, wypowiada komunikaty zawierające proste informacje
  • wygłasza teksty utworów z pamięci
  • rozumie uwagi nauczyciela, stosuje się do nich

Czytanie:

  • rozumie ogólny sens czytanych utworów
  • stara się płynnie i poprawnie pod względem artykulacyjnym czytać głośno teksty
  • zna podstawowe elementy budowy świata przedstawionego w utworze
  • odróżnia wypowiedzi narratora i bohatera utworu
  • wie, czym jest wers, zwrotka

Słuchanie:

  • rozumie polecenia nauczyciela, wypowiedzi innych uczniów
  • reaguje na wypowiedzi innych w sposób werbalny i niewerbalny (mimiką, gestem, postawą)
  • podaje potrzebne informacje z wysłuchanego komunikatu

Pisanie:

  • buduje proste wypowiedzi na podany temat
  • z pomocą nauczyciela zapisuje dialog, układa plan ramowy wypowiedzi, zapisuje kilkuzdaniowe opowiadanie odtwórcze
  • instruowany przez nauczyciela lub innych uczniów, uzupełnia prosty schemat, tabelę
  • zna podstawowe zasady ortograficzne i interpunkcyjne
  • stara się o estetykę zapisu wypowiedzi

Nauka o języku:

stosuje wiedzę językową w zakresie:

  1. słownictwa (dobiera wyrazy bliskoznaczne i przeciwstawne do podanych)
  2. składni (z pomocą nauczyciela buduje poprawne zdania pojedyncze, wyróżnia części główne zdania, odróżnia wypowiedzenia pojedyncze od złożonych, stosuje wielkie litery na początku wypowiedzenia i odpowiednie znaki interpunkcyjne na końcu)
  3. fleksji (wskazuje czasowniki, rzeczowniki, przymiotniki i przysłówki w zdaniu, z pomocą nauczyciela określa formę odmiennych części mowy)
  4. fonetyki (zna alfabet, dzieli wyrazy na litery, głoski i sylaby)

Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:

Mówienie:

  • świadomie uczestniczy w sytuacji komunikacyjnej
  • dostosowuje wypowiedź do adresata i sytuacji
  • dobiera intonację zdaniową, formułuje pytania i odpowiedzi w związku z konkretną lub wyobrażoną sytuacją życiową
  • wypowiada się w sposób logiczny i uporządkowany: opowiada zdarzenia w porządku chronologicznym, streszcza utwory fabularne, składa życzenia, gratulacje
  • recytuje utwór poetycki, oddając jego ogólny nastrój i sens stosuje zasady poprawnej wymowy i akcentowania wyrazów rodzimych
  • stosuje się do uwag nauczyciela i podejmuje próby doskonalenia wypowiedzi

Czytanie:

  • podejmuje rozmowę na temat sensu opowiadania, powieści, wiersza, artykułu
  • wybiera potrzebne informacje z instrukcji, przypisu, tabeli, notatki, schematu
  • poprawnie artykułuje i akcentuje wyrazy, stosuje intonację zdaniową podczas głośnego czytania utworów
  • dostrzega cechy wyróżniające teksty artystyczne (poetyckie i prozatorskie) oraz użytkowe
  • nazywa w tekście prozatorskim elementy świata przedstawionego
  • posługuje się pojęciem wersu i zwrotki, wskazuje zawarte w nich treści

Słuchanie:

  • tworzy notatkę na podstawie wysłuchanego komunikatu: uzupełnia tabelę, schematy, z pomocą nauczyciela formułuje kilkuzdaniową wypowiedź
  • słucha innych i uczestniczy w rozmowie, zadaje pytania, odpowiada
  • powtarza swoimi słowami ogólny sens usłyszanej wypowiedzi, opowiada fabułę usłyszanej historii
  • rozpoznaje nastrój słuchanych komunikatów

Pisanie:

  • konstruuje wypowiedzi poprawne pod względem logiczno-składniowym
  • używa wypowiedzeń pojedynczych i złożonych
  • samodzielnie zapisuje dialog
  • buduje ramowy plan wypowiedzi w formie równoważników zdań, zdań pytających i oznajmujących
  • układa opowiadanie odtwórcze
  • redaguje notatkę w formie prostego schematu, tabeli, planu
  • stosuje podstawowe zasady ortografii i interpunkcji
  • stosuje zasady estetycznego zapisu tekstu
  • dzieli wypowiedzi na części kompozycyjne

Nauka o języku:

stosuje wiedzę językową w zakresie:

  1. słownictwa (wykorzystuje wyrazy bliskoznaczne i przeciwstawne w tworzonym tekście)
  2. składni (dostrzega funkcję głównych części zdania, konstruuje zdania pojedyncze proste i rozwinięte oraz wypowiedzenia złożone, odróżnia zdanie od równoważnika zdania, używa różnych typów wypowiedzeń: oznajmujących, rozkazujących, pytających, wykrzyknikowych)
  3. fleksji (określa formę gramatyczną czasowników, rzeczowników, przymiotników, łączy wypowiedzenia składowe za pomocą spójnika w wypowiedzenia złożone, poprawnie zapisuje formy bezokoliczników oraz formy rodzaju męskoosobowego i niemęskoosobowego czasowników w czasie przyszłym i przeszłym)
  4. fonetyki (wykorzystuje umiejętność dzielenia wyrazów na sylaby przy przenoszeniu wyrazów do następnej linijki)

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:

 Mówienie:

  • przedstawia własne zdanie w rozmowie
  • uczestniczy w rozmowie związanej z lekturą, filmem czy sytuacjami dnia codziennego, formułuje logiczne pytania i odpowiedzi
  • wypowiada się w roli świadka i uczestnika zdarzeń
  • opisuje i zachęca w wypowiedziach związanych z różnymi tekstami kultury
  • wygłasza tekst poetycki z pamięci, posługując się pauzą, barwą głosu; stosuje się do zasad właściwego akcentowania wyrazów i intonowania wypowiedzeń
  • posługuje się pozawerbalnymi środkami wypowiedzi (mimika, gest)

Czytanie:

  • odczytuje sens utworów na poziomie semantycznym, wskazuje treści przenośne, próbuje je wyjaśnić
  • głośno czyta utwory, uwzględniając zasady poprawnej artykulacji i intonacji
  • odróżnia teksty poetyckie od prozatorskich, wskazuje charakterystyczne cechy rodzajowe
  • wskazuje środki stylistyczne (przenośnia, porównanie, epitet)
  • wyróżnia elementy świata przedstawionego w opowiadaniu i baśni
  • odczytuje i wykorzystuje treści zawarte w artykule, instrukcji, przepisie, tabeli, schemacie i notatce

Słuchanie:

  • koncentruje uwagę podczas słuchania wypowiedzi innych, a zwłaszcza odtwarzanych utworów, przekazuje najważniejsze treści
  • odróżnia informacje ważne od mniej ważnych
  • na podstawie słuchanego tekstu rysuje plan, ilustracje do tekstu, formułuje pytania
  • właściwie odbiera intencje nadawcy komunikatu

Pisanie:

  • stosuje wypowiedzenia pojedyncze i złożone w tworzonej wypowiedzi
  • zapisuje dialog w opowiadaniu, komponuje i przekształca plan wypowiedzi
  • pisze opowiadanie twórcze, list, baśń
  • dostrzega błędy ortograficzne i interpunkcyjne w tworzonej wypowiedzi, poprawia je, stosuje akapit jako znak logicznego wyodrębnienia fragmentów wypowiedzi

Nauka o języku:

umiejętnie stosuje wiedzę językową w zakresie:

  1. słownictwa (wzbogaca tworzony tekst wyrazami bliskoznacznymi i przeciwstawnymi, unikając powtórzeń i błędów stylistycznych)
  2. składni (stosuje różnorodne typy zdań: pojedyncze i złożone, celowo używa różnych typów wypowiedzeń: pytających, oznajmujących, wykrzyknikowych, rozkazujących w zależności od sytuacji komunikacyjnej, stosuje się do zasad poprawnej interpunkcji)
  3. fleksji (używa odmiennych części mowy w poprawnych formach)
  4. fonetyki (stosuje wiadomości z zakresu podziału wyrazów na litery, głoski i sylaby w poprawnym ich zapisie)

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:

Mówienie:

  • uzasadnia własne zdanie w rozmowie, podaje odpowiednie przykłady, stosuje się do reguł grzecznościowych
  • rozpoczyna i podtrzymuje rozmowę na temat lektury czy dzieła filmowego
  • stosuje odpowiednie słownictwo, buduje wypowiedź o charakterze opisu lub instrukcji
  • podejmuje próby interpretacji przenośnych treści utworów poetyckich przewidzianych w programie nauczania, zaznacza akcenty logiczne, stosuje pauzy, dostosowuje tempo recytacji do treści utworu
  • wzbogaca komunikat pozawerbalnymi środkami wypowiedzi
  • dokonuje samokrytyki wypowiedzi i doskonali ją pod względem konstrukcji i języka

Czytanie:

  • odczytuje i wyjaśnia treści przenośne i symboliczne utworu
  • głośno czyta utwory, wykorzystując umiejętność poprawnej artykulacji i intonacji, aby podkreślić jego sens
  • wyjaśnia poetyckie środki stylistyczne (przenośnia, porównanie, epitet) w utworach z listy lektur przewidzianych programem nauczania
  • posługuje się pojęciami: narrator, bohater, rym, wers, zwrotka
  • wykorzystuje treści zawarte w artykułach, instrukcjach, przepisach, tabelach, schematach i notatkach w tworzeniu własnych wypowiedzi

Słuchanie:

  • przekazuje treść wysłuchanych wypowiedzi, odczytuje przenośny sens wysłuchanych utworów prozatorskich i poetyckich
  • wyraża swoje zdanie na temat wysłuchanego komunikatu
  • nazywa intencje nadawcy komunikatu

Pisanie:

  • komponuje poprawne pod względem składniowym, stylistycznym i językowym wypowiedzi o przejrzystej, logicznej kompozycji
  • redaguje instrukcje użytkowe i reguły zachowań w różnych sytuacjach życiowych
  • dokonuje autokorekty napisanego tekstu

Nauka o języku:

sprawnie stosuje wiedzę językową w zakresie:

  1. słownictwa (dba o poprawność słownikową tworzonych wypowiedzi, odpowiednio dobiera wyrazy bliskoznaczne i przeciwstawne, wzbogacając tekst w zależności od formy wypowiedzi i sytuacji komunikacyjnej)
  2. składni (tworzy ciekawe pod względem składniowym wypowiedzi, stosuje się do zasad poprawności logiczno-składniowej, dba o poprawną interpunkcję wypowiedzeń złożonych)
  3. fleksji (w wypowiedziach ustnych i pisemnych stosuje w poprawnych formach odmienne i nieodmienne części mowy przewidziane w programie nauczania)
  4. fonetyki (biegle stosuje wiadomości z zakresu fonetyki i wykorzystuje je w poprawnym zapisie wyrazów)

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:

Mówienie:

  • przedstawia własne stanowisko w związku ze sposobem rozwiązania problemu, wykonania zadania
  • podejmuje rozmowę na temat dzieła spoza kanonu lektur przewidzianych programem nauczania w klasie czwartej
  • interpretuje metaforyczne i symboliczne treści utworów literackich i plastycznych

Czytanie:

  • czyta ze zrozumieniem na poziomie semantycznym i krytycznym teksty spoza listy lektur przewidzianej programem nauczania
  • odczytuje głośno utwory poetyckie i prozatorskie i dokonuje ich interpretacji

Słuchanie:

  • odczytuje przenośny sens wysłuchanych utworów poetyckich i prozatorskich (także spoza listy lektur)

Pisanie:

  • tworzy samodzielne wypowiedzi cechujące się ciekawym ujęciem tematu, poprawną konstrukcją oraz właściwym doborem środków językowych
  • wykazuje się szczególną dbałością o poprawność ortograficzną, interpunkcyjną, fleksyjną i składniową oraz estetykę zapisu wypowiedzi

Nauka o języku:

  • świadomie stosuje wiedzę językową w zakresie treści materiałowych przewidzianych programem nauczania słownictwa, składni, fleksji i fonetyki
  • poszerza wiedzę językową o treści wykraczające poza przewidziane programem nauczania w klasie czwartej

 

Klasa V

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie spełnia wymagań kryterialnych na ocenę dopuszczającą.

Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:

Mówienie

  • nawiązuje kontakt werbalny z kolegami i nauczycielem,
  • formułuje pytania i odpowiedzi odpowiednie do sytuacji komunikacyjnej,
  • potrafi samodzielnie połączyć kilka zdań w logiczną wypowiedź,
  • zachowuje porządek chronologiczny w opowiadaniu i streszczeniu,
  • nazywa cechy, opisując przedmioty, krajobraz, wygląd postaci,
  • potrafi zastosować słownictwo wyrażające prośbę i polecenie, zaproszenie, przeprosiny,
  • potrafi opanować pamięciowo tekst prozatorski lub poetycki,
  • zna najważniejsze zasady poprawności językowej, dzięki którym jego wypowiedzi są zrozumiałe dla odbiorcy,
  • stosuje się do zaleceń nauczyciela w doskonaleniu umiejętności komunikacji werbalnej,
  • zna podstawowe niewerbalne środki wypowiedzi wzbogacające komunikat werbalny.

Czytanie

  • czyta teksty cicho i rozumie ich ogólny sens,
  • czyta teksty głośno i z pomocą nauczyciela stara się poprawnie akcentować oraz artykułować wyrazy,
  • zna zasady intonacji zdaniowej,
  • zna podział tekstów na artystyczne i użytkowe, prozatorskie i poetyckie,
  • zna podstawowe pojęcia związane ze światem przedstawionym utworu (opowiadania, baśni, legendy, mitu),
  • odczytuje dane z różnych przekazów informacji (instrukcja, zaproszenie, schemat).

Słuchanie

  • słucha i rozumie sens poleceń oraz prostych instrukcji,
  • odróżnia informacje ważne od mniej ważnych w słuchanym tekście,
  • potrafi sformułować pytania zamknięte do najważniejszych treści słyszanej wypowiedzi,
  • rozumie intencję nadawcy wypowiedzi.

Pisanie

  • buduje wypowiedzenia proste i złożone, kilkuzdaniowe wypowiedzi na określony temat,
  • redaguje proste opowiadanie z dialogiem,
  • streszcza nieskomplikowane teksty fabularne,
  • zna podstawowe cechy tekstów użytkowych (list, telegram, zaproszenie, ogłoszenie),
  • nazywa cechy wyglądu postaci fikcyjnej lub rzeczywistej, zna zasady opisu cech charakteru postaci,
  • w najprostszej formie zapisuje informacje wybrane z tekstu,
  • zapisuje informacje w tabeli, na schemacie i wykresie,
  • tworzy plan ramowy, a z pomocą nauczyciela dopisuje wydarzenia szczegółowe,
  • zna podstawowe zasady ortografii i interpunkcji,
  • stosuje zasady estetycznego zapisu,
  • zna zasady organizacji i kompozycji wypowiedzi pisemnej.

Nauka o języku

- stosuje wiedzę językową w zakresie:

  1. słownictwa (dobiera wyrazy bliskoznaczne i przeciwstawne z podanych w rozsypance, zna wybrane związki frazeologiczne pochodzenia biblijnego i mitologicznego, przysłowia),
  2. składni (z pomocą nauczyciela rozpoznaje rodzaje wypowiedzeń - pojedyncze, złożone, zdanie, równoważnik zdania, zna różne typy wypowiedzeń - oznajmujące, pytające, rozkazujące, wykrzyknikowe, zauważa zespoły składniowe w wypowiedzeniu pojedynczym, rysuje wykres graficzny zdania pojedynczego, zna zasady interpunkcji zdania pojedynczego i wypowiedzenia złożonego),
  3. fleksji (z pomocą nauczyciela rozpoznaje formę i funkcję odmiennych i nieodmiennych części mowy przewidzianych w programie nauczania),
  4. fonetyki (zna alfabet, dzieli wyrazy na głoski, litery, sylaby, z pomocą nauczyciela zauważa różnicę między wymową a zapisem samogłosek nosowych, głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych, zna sposoby oznaczania miękkości głosek).

Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:

Mówienie

  • uczestniczy w sytuacji komunikacyjnej,
  • angażuje się w rozmowę na określony temat,
  • buduje kilkuzdaniowe wypowiedzi ustne,
  • opowiada, streszcza i opisuje, używając odpowiednio dobranego słownictwa,
  • buduje wypowiedzi o charakterze prośby, polecenia,
  • używa odpowiedniego słownictwa, formułując zaproszenie, prośbę, przeprosiny, odmowę,
  • wygłasza z pamięci teksty prozatorskie lub poetyckie, zwraca uwagę na słowa-klucze, zmienia tempo, posługuje się pauzą,
  • pracuje nad poprawnością językową wypowiedzi,
  • doskonali umiejętności komunikacji werbalnej, stosując się do zaleceń nauczyciela,
  • wzbogaca komunikat werbalny pozajęzykowymi środkami wyrazu.

Czytanie

  • rozumie ogólny sens tekstów czytanych cicho, zauważa ich sens metaforyczny,
  • płynnie czyta teksty głośno, poprawnie artykułuje i akcentuje wyrazy,
  • stosuje zasady intonacji zdaniowej,
  • rozróżnia teksty artystyczne i użytkowe, prozatorskie i poetyckie,
  • rozumie podstawowe pojęcia związane ze światem przedstawionym utworu fabularnego oraz ze stylistyką i rytmizacją tekstu poetyckiego,
  • wyszukuje, rozpoznaje i rozumie informacje zawarte w artykule, instrukcji, schemacie, notatce, wykresie.

Słuchanie

  • potrafi zrekonstruować sens słyszanych wcześniej poleceń, instrukcji, innych wypowiedzi,
  • selekcjonuje i wykorzystuje usłyszane informacje w samodzielnie tworzonym tekście,
  • na podstawie słyszanego tekstu potrafi sformułować pytania zamknięte do najważniejszych jego treści.

Pisanie

  • pisze wypowiedzi o charakterze artystycznym (opowiadanie z dialogiem, opis) i użytkowym (list, telegram, zaproszenie, zawiadomienie),
  • opisuje cechy zewnętrzne i wewnętrzne postaci fikcyjnej lub rzeczywistej,
  • zapisuje najważniejsze informacje w formie kilku zdań, wpisu danych w tabelę, na schemacie, wykresie,
  • pisze streszczenie utworu,
  • tworzy plan ramowy, a z pomocą nauczyciela plan szczegółowy,
  • zna i stosuje zasady ortografii i interpunkcji,
  • stosuje zasady estetycznego zapisu oraz organizacji i kompozycji wypowiedzi pisemnej.

Nauka o języku

- stosuje wiedzę językową w zakresie:

  1. słownictwa (dopisuje wyrazy bliskoznaczne i przeciwstawne, wyjaśnia znaczenie i pochodzenie wybranych frazeologizmów biblijnych i mitologicznych, przysłów, powiedzeń),
  2. składni (rozpoznaje rodzaje wypowiedzeń - pojedyncze i złożone, zdanie, równoważnik zdania, wyróżnia różne ich typy - oznajmujące, pytające, rozkazujące, wykrzyknikowe, wskazuje zespoły składniowe w zdaniu, rysuje wykres graficzny zdania pojedynczego),
  3. fleksji (zna podstawowe formy i funkcje odmiennych i nieodmiennych części mowy przewidzianych w programie nauczania),
  4. fonetyki (posługuje się alfabetem, poprawnie artykułuje głoski, uwzględnia różnicę między zapisem a wymową samogłosek nosowych, głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych, oznacza miękkość głosek przez literę "i" oraz kreseczkę).  

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:

Mówienie

  • podtrzymuje kontakt werbalny z kolegami i nauczycielem, aby wykonać, sprawdzić i poprawić powierzone mu zadanie indywidualne,
  • aktywnie uczestniczy w dyskusji na tematy związane z codziennymi sytuacjami, samodzielnie wypowiada się na temat przeczytanych lektur,
  • argumentuje swoje stanowisko, odwołując się do doświadczeń życiowych oraz przeczytanego tekstu,
  • opowiada i opisuje, stosując odpowiednie słownictwo,
  • posługuje się komunikatem różnego typu,
  • wygłaszając tekst z pamięci, zwraca uwagę na ważne jego treści, zmusza odbiorcę do refleksji,
  • stosuje się do norm językowych.

Czytanie

  • czyta teksty cicho, rozumiejąc ich sens na poziomie semantycznym oraz odkrywa znaczenia przenośne,
  • stosuje zasady wyrazistej artykulacji i intonacji w czasie płynnego czytania głośnego tekstów literackich,
  • rozpoznaje i wskazuje charakterystyczne cechy różnych tekstów kultury (teksty literackie, użytkowe, publicystyczne, popularnonaukowe, przedstawienia teatralne i filmy, przekazy ikoniczne),
  • rozpoznaje i omawia elementy świata przedstawionego w utworze fabularnym,
  • odczytuje i wykorzystuje dane z artykułów, instrukcji, schematu, tabeli, wykresu itp.

Słuchanie

  • słuchając tekstu artystycznego, rozumie jego sens przenośny,
  • słucha poleceń, instrukcji, innych wypowiedzi uczniów i nauczyciela w celu sporządzania samodzielnych notatek,
  • wybiera i wykorzystuje informacje ze słyszanego tekstu dla stworzenia własnej wypowiedzi.

Pisanie

  • korzystając z pomocy nauczyciela, buduje spójne wypowiedzi odpowiednie do sytuacji nadawczo-odbiorczej, stosując właściwe słownictwo i struktury składniowe,
  • redaguje teksty użytkowe, takie jak: sprawozdanie, instrukcja, przepis,
  • charakteryzuje jak najpełniej postać literacką lub rzeczywistą, podaje i opisuje cechy wyglądu, osobowości i charakteru, notuje informacje w wybranej formie (wypowiedź kilkuzdaniowa, tabela, schemat), stosuje zasadę zwięzłości,
  • tworzy plan ramowy, szczegółowy i swobodnie go przekształca,
  • stosuje charakterystyczne elementy świata przedstawionego oraz właściwą jego konstrukcję w opowiadaniu, baśni, legendzie,
  • dba o poprawność językową, ortograficzną i interpunkcyjną pisanej wypowiedzi.

Nauka o języku

- umiejętnie stosuje wiedzę językową w zakresie:

  1. słownictwa (stosuje w zdaniu wyrazy bliskoznaczne i przeciwstawne, wykorzystuje wybrane frazeologizmy biblijne i mitologiczne, przysłowia, powiedzenia w wypowiedziach ustnych i pisemnych),
  2. składni (rozpoznaje i nazywa rodzaje wypowiedzeń - pojedyncze, złożone, zdania, równoważniki zdań, typy wypowiedzeń - oznajmujące, pytające, rozkazujące, wykrzyknikowe, wyróżnia zespoły składniowe w wypowiedzeniu pojedynczym, rysuje wykres graficzny zdania pojedynczego, stosuje zasady interpunkcji zdania pojedynczego i złożonego),
  3. fleksji (poprawnie stosuje odmienne i nieodmienne formy przewidzianych w programie nauczania części mowy, trafnie nazywa ich funkcję),
  4. fonetyki (posługuje się alfabetem, stosuje wiadomości dotyczące różnicy między wymową a zapisem samogłosek nosowych, głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych, poprawnie zapisuje zmiękczenia).

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:

Mówienie

  • nawiązuje i podtrzymuje kontakt werbalny z kolegami oraz nauczycielem, aby skorygować lub udoskonalić powierzone zadanie indywidualne czy zespołowe,
  • udziela twórczych wskazówek, instrukcji co do sposobu pracy grupy, istotnych dla rozwiązania zadania, wykonania polecenia,
  • prowadzi (rozpoczyna, podtrzymuje, kończy) rozmowę na temat codziennych sytuacji,
  • stawia problemowe pytania dotyczące przeczytanej lektury,
  • argumentuje swoje stanowisko w rozmowie, powołując się na tekst kultury, ustosunkowuje się do wypowiedzi innych kolegów, rozwija problem przez porównanie innych znanych mu tekstów,
  • twórczo opowiada i opisuje,
  • dostosowuje rodzaj komunikatu do sytuacji nadawczo-odbiorczej i celu wypowiedzi,
  • wygłaszając tekst z pamięci, wskazuje na funkcję ekspresywną i metajęzykową utworu,
  • dokonuje korekty własnej wypowiedzi.

Czytanie

  • czyta teksty cicho i rozumie ich sens na poziomie semantycznym oraz krytyczno-twórczym,
  • płynnie czyta głośno i podkreśla sensy utworu ważne dla rozumienia na poziomie semantycznym i krytycznym,
  • analizuje charakterystyczne cechy różnych tekstów kultury,
  • analizuje elementy świata przedstawionego w utworze,
  • odczytuje, przetwarza, wykorzystuje dane z artykułów, instrukcji, schematów, wykresów, tabel itp.

Słuchanie

  • słuchając tekstu artystycznego, zauważa i analizuje jego sens przenośny,
  • słucha poleceń, instrukcji w celu samodzielnego lub zespołowego wykonania zadania; innych wypowiedzi uczniów i nauczyciela w celu sporządzania samodzielnych notatek,
  • słuchając tekstu, analizuje informacje w celu wykorzystania ich we własnej wypowiedzi.

Pisanie

  • samodzielnie buduje spójne wypowiedzi dostosowane do sytuacji komunikacyjnej, dobierając słownictwo i struktury składniowe świadczące o systematycznym kształceniu kompetencji językowych,
  • pisze pełną charakterystykę postaci fikcyjnej lub rzeczywistej, przedstawiając oprócz cech osobowości i charakteru motywy jej postępowania, dokonuje oceny postaw bohatera,
  • dopasowuje formę notatki do rodzaju zapisanych informacji,
  • komponuje i pisze opowiadanie, baśń, legendę z zachowaniem ich cech gatunkowych,
  • dba o poprawność językową, ortograficzną i interpunkcyjną pisanej wypowiedzi.

Nauka o języku

- sprawnie stosuje wiedzę językową w zakresie:

  1. słownictwa (stosuje wyrazy bliskoznaczne i przeciwstawne, związki frazeologiczne pochodzenia biblijnego lub mitologicznego, przysłowia i powiedzenia w tekście, wzbogacając język wypowiedzi),
  2. składni (klasyfikuje wypowiedzenia - pojedyncze, złożone, zdania, równoważniki zdania, wypowiedzenia oznajmujące, pytające, rozkazujące, wykrzyknikowe - stosuje je w dłuższej wypowiedzi, analizuje budowę logiczno-składniową zdania pojedynczego - wyróżnia zespoły składniowe, rysuje wykres graficzny, stosuje poprawny szyk wyrazów w zdaniu, dba o poprawną interpunkcję wypowiedzenia pojedynczego i złożonego),
  3. fleksji (poprawnie stosuje w wypowiedziach ustnych oraz pisemnych formy odmiennych i nieodmiennych części mowy przewidzianych w programie nauczania, analizuje ich funkcję w zdaniu),
  4. fonetyki (bezbłędnie posługuje się alfabetem, swobodnie stosuje wiadomości dotyczące różnicy między wymową a zapisem samogłosek nosowych, głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych, poprawnie zapisuje zmiękczenia).

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:

Mówienie

  • formułuje twórcze uwagi, polecenia, instrukcje, dzięki czemu uczestniczy w planowaniu, usprawnianiu, kontrolowaniu i ocenie pracy zespołu czy grupy,
  • rozpoczyna rozmowę na temat lektury od postawienia problemu,
  • tworzy bezbłędne pod względem językowym komunikaty,
  • wygłasza teksty z pamięci, dokonując analizy i interpretacji ważniejszych jego sensów,
  • umiejętnie, w zależności od sytuacji komunikacyjnej, wykorzystuje werbalne i niewerbalne środki językowe.

Czytanie

  • czyta ze zrozumieniem na poziomie semantycznym i krytycznym różne teksty kultury nieobjęte listą lektur przewidzianą w programie nauczania,
  • interpretuje elementy świata przedstawionego i kompozycję utworu literackiego.

Słuchanie

  • dokonuje analizy i interpretacji niektórych sensów przenośnych słuchanego tekstu artystycznego (również spoza listy lektur objętej programem),
  • słuchając różnych tekstów, dokonuje selekcji informacji w celu wykorzystania ich w sytuacjach nietypowych.

Pisanie

  • wykazuje się samodzielnością, twórczym ujęciem tematu, pomysłową formą, przemyślaną kompozycją i poprawnością językową w wypowiedziach pisemnych,
  • proponuje własne, ciekawe i urozmaicone pod względem graficznym formy notatek,
  • podejmuje próby formułowania wypowiedzi na temat przeczytanych lektur.

Nauka o języku

  • świadomie stosuje wiedzę językową w zakresie treści materiałowych przewidzianych programem nauczania słownictwa, składni, fleksji, fonetyki,
  • poszerza wiedzę językową o treści wykraczające poza przewidziane programem nauczania w klasie V,
  • wykazuje się szczególną dbałością o zachowanie norm poprawnościowych w wypowiedziach ustnych i pisemnych.  

 

Klasa VI

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie spełnia wymagań kryterialnych na ocenę dopuszczającą.

Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:

Mówienie

  • buduje wypowiedzi na temat,
  • formułuje odpowiednie do sytuacji komunikacyjnej pytania i odpowiedzi,
  • przedstawia swoje zdanie w dyskusji,
  • zna zasady kulturalnej rozmowy,
  • stosuje w opowiadaniu wypowiedzenia proste i rozwinięte, pojedyncze i złożone,
  • wprowadza dialog w mowę opowieściową,
  • mówi o swoich przeżyciach w danej sytuacji, nazywa przeżycia bohatera literackiego,
  • nazywa cechy bohatera, wyciąga proste wnioski dotyczące jego postępowania,
  • wygłasza z pamięci teksty poetyckie lub prozatorskie,
  • jako nadawca i odbiorca komunikatu korzysta z niewerbalnych środków wyrazu,
  • stara się stosować do podstawowych zasad poprawności językowej.

Czytanie

  • czyta odpowiednio dobrane teksty literackie i rozumie ich treść,
  • rozróżnia narrację pierwszo- i trzecioosobową,
  • rozumie zależność między użytymi w tekście środkami stylistycznymi a jego treścią,
  • wyróżnia postać mówiącą w różnych gatunkach i rodzajach literackich,
  • rozróżnia pojęcia fabuła, akcja, wątek,
  • wie, czym się różni opowiadanie od powieści,
  • dostrzega podobieństwa i różnice między światem przedstawionym w literaturze a rzeczywistością,
  • odczytuje teksty kultury: komiks, obraz, rzeźbę,
  • zauważa podobieństwa i różnice między utworem literackim a jego adaptacją filmową czy teatralną,
  • zauważa w tekście reklamy słownictwo wyrażające perswazję.

Słuchanie

  • słucha wypowiedzi rozmówców,
  • dokonuje przekładu intersemiotycznego wysłuchanego komunikatu, np. wykonuje ilustrację do tekstu, piosenki.

Pisanie

  • buduje dłuższe wypowiedzi za pomocą różnych wypowiedzeń pojedynczych i złożonych,
  • wplata dialog w tekst narracyjny,
  • redaguje opowiadanie twórcze i odtwórcze,
  • wypełnia druki urzędowe i pocztowe,
  • opisuje wskazane elementy dzieła plastycznego,
  • streszcza tekst w porządku chronologicznym,
  • nazywa cechy charakteru i osobowości postaci literackiej,
  • komponuje plan wypowiedzi,
  • przestrzega podstawowych zasad poprawności ortograficznej i interpunkcyjnej oraz estetyki redagowanej wypowiedzi.

Nauka o języku

- stosuje wiedzę językową w zakresie:

  • fonetyki (zna pojęcie głoski i litery; dostrzega różnicę między głoską dźwięczną i bezdźwięczną, nosową i ustną, twardą i miękką, między zapisem a wymową głoski; dzieli wyrazy na sylaby),
  • słownictwa i słowotwórstwa (dopasowuje wyrazy bliskoznaczne i przeciwstawne; potrafi zastosować wybrane związki frazeologiczne pochodzenia biblijnego, mitologicznego, przysłowia; rozumie znaczenie wyrazów; z pomocą nauczyciela wyróżnia części w budowie słowotwórczej wyrazu),
  • fleksji (z pomocą nauczyciela rozpoznaje formę i funkcję odmiennych części mowy; wskazuje nieodmienne części mowy),
  • składni (z pomocą nauczyciela rozpoznaje części zdania, zna ich funkcję składniową; odróżnia zdanie złożone współrzędnie od zdania złożonego podrzędnie).

Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:

Mówienie

  • uczestniczy w sytuacji komunikacyjnej,
  • buduje spójne, logiczne wypowiedzi, posługując się poprawnym słownictwem,
  • przedstawia swoje stanowisko w dyskusji, dobierając rzeczowe argumenty,
  • stosuje się do zasad kulturalnej dyskusji,
  • opowiada, stosując różnego rodzaju wypowiedzenia,
  • wzbogaca opowiadanie dialogiem; stosuje opis własnych przeżyć, mówi o przeżyciach bohatera literackiego,
  • charakteryzuje bohatera literackiego, formułuje ocenę jego postępowania,
  • wygłasza teksty poetyckie i prozatorskie, stosując się do zasad poprawnej artykulacji oraz intonacji i zwracając uwagę na warstwę znaczeniową tekstu,
  • świadomie korzysta z niewerbalnych środków komunikacji, takich jak gest, mimika twarzy, intonacja, pauza, dostosowując je do rodzaju komunikatu, jego odbiorców, celu wypowiedzi,
  • stosuje zasady poprawności językowej i stylistycznej tak, aby jego wypowiedzi były zrozumiałe dla odbiorcy.

Czytanie

  • czyta ze zrozumieniem teksty literackie na poziomie semantycznym i samodzielnie rozwiązuje niektóre zadania świadczące o rozumieniu tekstu na poziomie krytycznym,
  • analizuje zależność między użytymi w utworze środkami stylistycznymi a jego treścią,
  • wyjaśnia pojęcia fabuła, akcja, wątek,
  • wyróżnia rodzaje powieści,
  • wnioskuje na temat otaczającej go rzeczywistości oraz miejsca człowieka w świecie na podstawie wybranych tekstów literackich,
  • odczytuje plakat,
  • dostrzega zależności między dziełem literackim a jego adaptacją,
  • zauważa różnice w realizacji tego samego tematu i motywu w różnych dziedzinach sztuki oraz w różnych formach wypowiedzi artystycznej,
  • dostrzega mechanizmy oddziaływania reklamy na jej odbiorcę.

Słuchanie

  • uczestniczy w sytuacji komunikacyjnej przez uważne słuchanie wypowiedzi rozmówców,
  • dokonuje przekładu intersemiotycznego wysłuchanego komunikatu na taką formę, jak: słuchowisko, scenka dramatyczna itp.

Pisanie

  • stara się zachować poprawność językową i stylistyczną dłuższych wypowiedzi zbudowanych za pomocą różnych typów wypowiedzeń,
  • konstruuje teksty informacyjne oraz teksty o charakterze instrukcji,
  • redaguje podanie, życiorys, samodzielną prostą notatkę,
  • za pomocą odpowiedniego słownictwa wkomponowuje opis przedmiotu, miejsca, cech bohatera w opowiadanie twórcze lub odtwórcze,
  • podejmuje próby spójnego opisu dzieła plastycznego,
  • niezależnie od budowy utworu streszcza tekst w porządku chronologicznym, szczegółowo relacjonuje przedstawione wydarzenia,
  • podejmuje próbę opisu postaci rzeczywistej lub literackiej, uwzględniając jej cechy charakteru i osobowości,
  • stosuje zasady estetyki, graficznej organizacji tekstu oraz poprawności ortograficznej i interpunkcyjnej redagowanych wypowiedzi.

Nauka o języku

  • stosuje wiedzę językową w zakresie:
  • fonetyki (dzieli wyrazy na litery i głoski, rozpoznaje głoski dźwięczne, bezdźwięczne, ustne, nosowe, twarde, miękkie; dzieli wyrazy na sylaby i potrafi przenieść wyraz do następnej linijki zgodnie z obowiązującymi zasadami; dostrzega różnicę między zapisem a wymową głosek),
  • słownictwa i słowotwórstwa (posługuje się słownictwem bliskoznacznym, wyrazami przeciwstawnymi, wybranymi związkami frazeologicznymi pochodzenia biblijnego i mitologicznego, przysłowiami; rozumie znaczenie wyrazów; wyjaśnia sens niektórych neologizmów i archaizmów; zna pojęcia wyraz podstawowy i pochodny;
  • fleksji (rozpoznaje w wypowiedzeniu odmienne i nieodmienne części  mowy, rozpoznaje formę odmiennych części mowy),
  • składni (rozpoznaje części zdania; wyróżnia w zdaniu orzeczenie imienne i czasownikowe; zna rodzaje podmiotu; odróżnia zdania złożone podrzędnie i współrzędnie).

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:

Mówienie

  • świadomie uczestniczy w sytuacji komunikacyjnej,
  • buduje spójne i poprawne pod względem językowym wypowiedzi, zróżnicowane stylistycznie w zależności od intencji nadawcy oraz adresata,
  • uczestniczy w dyskusji na podany temat, przedstawia logiczne, rzeczowe argumenty poparte odpowiednimi przykładami i stosuje perswazję językową nieprzekraczającą granic kulturalnej rozmowy tak, aby przekonać pozostałych jej uczestników do przyjęcia jego stanowiska,
  • wzbogaca wypowiedzi o niewerbalne środki wyrazu, dobrane odpowiednio do sytuacji komunikacyjnej,
  • stosuje w swoich wypowiedziach dialog, opis przeżyć wewnętrznych,
  • charakteryzuje bohatera literackiego; ocenia jego postawy i postępowanie, uwzględniając motywy działania,
  • wygłaszając tekst poetycki lub prozatorski, stosuje pauzę, dobiera odpowiednio barwę i ton głosu, zaznacza akcenty logiczne tak, aby zwrócić uwagę odbiorcy na warstwę znaczeniową utworu,
  • zwraca uwagę na poprawność językową i stylistyczną swoich wypowiedzi.

Czytanie

  • czyta różne teksty literackie na poziomie krytyczno-twórczym,
  • rozumie funkcję użytych w utworze środków stylistycznych oraz znaczenie postaci mówiącej w tekście,
  • posługuje się terminami fabuła, akcja, wątek,
  • wyróżnia cechy różnych rodzajów powieści i opowiadania,
  • na podstawie analizy utworów literackich odkrywa podstawowe prawa dotyczące człowieka i otaczającego świata,
  • analizuje treści pozaliterackich tekstów kultury,
  • porównuje utwory literackie z ich adaptacją filmową lub teatralną,
  • dostrzega zależność między realizacją tematu dzieła a jego tworzywem,
  • wypowiada opinie na temat reklam i dostrzega werbalne oraz niewerbalne mechanizmy oddziaływania na odbiorcę.

Słuchanie

  • analizuje przenośny sens wysłuchanego tekstu,
  • dokonuje w dowolnej formie przekładu intersemiotycznego wysłuchanego komunikatu.

Pisanie

  • konstruuje wypowiedzi zróżnicowane stylistycznie w zależności od intencji nadawcy, odbiorcy komunikatu oraz sytuacji komunikacyjnej,
  • stosuje słownictwo odpowiednie do rodzaju i celu wypowiedzi,
  • wzbogaca tekst dialogiem charakteryzującym bohatera,
  • redaguje opowiadanie twórcze z elementami opisu przeżyć wewnętrznych bohatera, notatkę, sprawozdanie,
  • opisując dzieło plastyczne, zauważa jego sens przenośny,
  • charakteryzuje postać literacką lub rzeczywistą, nazywa cechy jej charakteru, osobowości i usposobienia, zauważa motywy działania,
  • dba o estetykę zapisu, poprawność językową i stylistyczną redagowanego tekstu.

Nauka o języku

- umiejętnie stosuje wiedzę językową w zakresie:

  • fonetyki (dostrzega różnicę między wymową a zapisem głosek, oznacza miękkość głoski przez znak zmiękczenia oraz i),
  • słownictwa i słowotwórstwa (dobiera odpowiednio słownictwo bliskoznaczne w wypowiedzi w celu uniknięcia powtórzeń; stosuje w wypowiedziach pisemnych lub ustnych wyrazy przeciwstawne, związki  frazeologiczne i przysłowia, a także powiedzenia związane z regionem; rozumie funkcję neologizmów i archaizmów w tekście, wyjaśnia ich sens; bada budowę słowotwórczą wyrazu; tworzy rodzinę wyrazów;),
  • fleksji (rozpoznaje odmienne i nieodmienne części mowy, nazywa je i określa formę gramatyczną, rozumie ich funkcję w zdaniu, poprawnie stosuje je w wypowiedzi, w szczególności formy czasowników zakończonych na -no, -to, nieregularnie odmieniających się rzeczowników,  liczebniki w związku z rzeczownikiem),
  • składni (rozpoznaje części zdania pojedynczego;
  • rysuje wykres logiczny zdania pojedynczego; rozróżnia zdania złożone podrzędnie i współrzędnie; stosuje zasady interpunkcji wypowiedzenia pojedynczego i złożonego).

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:

Mówienie

  • jako świadomy uczestnik sytuacji komunikacyjnej nawiązuje kontakt, podtrzymuje go oraz dobiera formę komunikatu w zależności od celu wypowiedzi i rodzaju odbiorcy,
  • różnicuje swoje wypowiedzi stylistycznie, dba o ich poprawność językową, korzysta z bogatego słownictwa, stosuje odpowiednio dobrane do sytuacji komunikacyjnej niewerbalne środki wyrazu, aby komunikat stał się w pełni czytelny dla odbiorcy,
  • aktywnie uczestniczy w dyskusji na tematy związane z rzeczywistością oraz dotyczące lektury; wprowadza w temat rozmowy; przekonuje do swojego zdania, udowadniając racje w sposób rzeczowy i logiczny; posługuje się informacją, cytatem z danego źródła; nawiązuje do wypowiedzi interlokutorów, wyciąga wnioski, dokonuje podsumowania rozmowy, modyfikuje własne poglądy; dba o poprawność językową wypowiedzi oraz o przestrzeganie przez dyskutantów zasad kulturalnej rozmowy,
  • ubarwia wypowiedzi dialogiem, opisem przeżyć wewnętrznych, monologiem wewnętrznym postaci,
  • stosuje charakterystykę bezpośrednią bohatera, wykorzystując bogate słownictwo nazywające cechy; stosuje charakterystykę pośrednią uwzględniającą motywy działania postaci; dokonuje oceny moralnej bohatera w odwołaniu do uniwersalnych wartości etycznych,
  • wygłaszając tekst poetycki lub prozatorski z pamięci, podejmuje próbę jego interpretacji głosowej,
  • dokonuje autokorekty językowej i stylistycznej wygłaszanego komunikatu.

Czytanie

  • odczytuje tekst poetycki i prozatorski na poziomie przenośnym i symbolicznym,
  • analizując konstrukcję i warstwę znaczeniową utworu, bierze pod uwagę funkcję osoby mówiącej w tekście,
  • badając strukturę świata przedstawionego, dostrzega mechanizmy rozwoju fabuły, akcji, głównych wątków utworu prozatorskiego,
  • na podstawie analizy utworów literackich podejmuje próbę interpretacji znaczenia i miejsca człowieka w świecie,
  • odczytuje inne odpowiednio dobrane teksty kultury na poziomie krytyczno-twórczym,
  • analizuje treść oraz tworzywo adaptacji filmowej lub teatralnej dzieła literackiego,
  • bada zależność między tworzywem dzieła a realizacją tego samego tematu lub motywu w różnych dziedzinach sztuki,
  • wyjaśnia mechanizmy oddziaływania reklam.

Słuchanie

  • dostrzega przenośny sens wysłuchanego tekstu,
  • tworzy własne utwory inspirowane wysłuchanym tekstem,
  • potrafi sporządzić notatkę w wybranej przez siebie formie na podstawie wysłuchanego tekstu.

Pisanie

  • pisze różnorodne wypowiedzi, dostosowane do sytuacji komunikacyjnej, poprawne pod względem językowym, stylistycznym, ortograficznym oraz interpunkcyjnym,
  • wprowadza do dialogu słowa narratora dystansującego się wobec wypowiedzi i działań bohaterów,
  • pisze opowiadanie twórcze z elementami opisu sytuacji, list oficjalny, notatkę w formie ciągłej, mapy mentalnej, schematu,
  • wyjaśnia treści przenośne i symboliczne oraz konteksty interpretacyjne w opisie dzieła plastycznego,
  • w sposób pełny i przemyślany charakteryzuje postać literacką lub rzeczywistą, przedstawia wszystkie możliwe motywy jej działania, ocenia postępowanie w odniesieniu do wartości etycznych,
  • poprawia własne błędy językowe i stylistyczne.

Nauka o języku

- sprawnie stosuje wiedzę językową w zakresie:

  • fonetyki (stosuje wiadomości dotyczące różnicy między zapisem a wymową głosek oraz funkcji głoski i w wyrazie),
  • słownictwa i słowotwórstwa (korzysta z bogatego zasobu słownictwa, stosując wyrazy bliskoznaczne; dba o poprawność stylistyczną tekstu; ilustruje wypowiedzi odpowiednio dobranymi związkami frazeologicznymi i przysłowiami; wyjaśnia znaczenie wyrazów na podstawie ich etymologii; wyjaśnia zmiany znaczenia wyrazów; bada funkcję neologizmów i archaizmów w tekście; analizuje budowę słowotwórczą wyrazu; porządkuje rodziny wyrazów),
  • fleksji (poprawnie używa w wypowiedzeniach ustnych i pisemnych form odmiennych i nieodmiennych części mowy, analizuje ich funkcję w zdaniu; dokonuje rozbioru gramatycznego wypowiedzenia pojedynczego),
  • składni (dokonuje analizy logicznej wypowiedzenia pojedynczego; rysuje wykresy logiczne zdań pojedynczych z różnymi typami orzeczeń i podmiotów, schematy wypowiedzeń złożonych współrzędnie i podrzędnie; rozpoznaje i konstruuje zdania bezpodmiotowe; dba o poprawność interpunkcyjną wypowiedzeń pojedynczych i złożonych).

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:

Mówienie

  • buduje twórcze, bezbłędne pod względem językowym, dostosowane do sytuacji komunikacyjnej wypowiedzi, w których się swobodnie posługuje werbalnymi i niewerbalnymi środkami wyrazu,
  • rozpoczyna i podtrzymuje dyskusję na tematy związane z lekturą; rzeczowo, z zachowaniem zasad kulturalnej rozmowy ocenia stanowiska dyskutantów i podaje propozycje rozwiązania problemów,
  • swobodnie się posługuje różnymi formami opowiadania i opisu,
  • w sposób pełny i logiczny charakteryzuje bohatera lektury,
  • wygłaszając tekst z pamięci, dokonuje jego interpretacji głosowej.

Czytanie

  • odczytuje sens utworów poetyckich, prozatorskich i innych dzieł kultury (również spoza listy lektur przewidzianej programem nauczania) na poziomie krytyczno-twórczym, uwzględniając ich strukturę i treści przenośne oraz symboliczne; odwołuje się do kontekstów kulturowych.

Słuchanie

  • analizuje i wykorzystuje w nowych sytuacjach komunikacyjnych informacje wybrane z wysłuchanego tekstu,
  • analizuje i interpretuje przenośny sens wysłuchanego tekstu artystycznego.

Pisanie

  • swobodnie się posługuje wszystkimi przewidzianymi w programie formami wypowiedzi pisemnej, a ponadto tworzy własne teksty, ciekawe pod względem treści i stylu, bezbłędne językowo,
  • formułuje wypowiedzi na temat przeczytanych lektur (także spoza listy lektur przewidzianych programem nauczania).

Nauka o języku

  • świadomie stosuje wiedzę językową w zakresie treści przewidzianych programem nauczania fonetyki, słownictwa i słowotwórstwa, fleksji oraz składni; przestrzega norm poprawnościowych w formułowanych wypowiedziach,
  • samodzielnie poszerza wiedzę językową o treści spoza programu nauczania w klasie VI.