PROGRAM WYCHOWAWCZY

1.1. Wstęp

Szkoła realizuje cele zawarte w Podstawie Programowej Kształcenia Ogólnego oraz Statucie Szkoły ze szczególną uwagą traktując zadania wychowawcze - tworzenie warunków do wszechstronnego rozwoju uczniów, rozwijanie poczucia odpowiedzialności, poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, kształcenie i wychowanie w duchu tolerancji, humanizmu i patriotyzmu, przekazywanie wiedzy o społeczeństwie, o problemach społecznych, ekonomicznych kraju, świata, o kulturze i środowisku naturalnym.

1.2.Wartości wychowawcze ustanowione w celu ich osiągania, przestrzegania i poszanowania przez wszystkich członków społeczności szkolnej.  

1. Szkoła uznaje za wiodące wartości i przyjmuje realizację ich poprzez działania wychowawcze:

  • dociekliwość poznawczą ucznia, ukierunkowaną na dobro, prawdę i piękno,
  • edukację, uczenie się,
  • samodzielność i chęć samodoskonalenia,
  • odpowiedzialność, w tym szczególnie odpowiedzialność za siebie, za wyniki swojej edukacji,
  • wartości moralne, zgodne z chrześcijańskimi,
  • tolerancję, umiejętność dialogu.

2. Za cel wychowania szkolnego uznaje się kształtowanie obywatela, Europejczyka, człowieka ogólnie wykształconego i kulturalnego, przygotowanego do życia w dynamicznie rozwijającym się świecie.

3. Za pracę wychowawczą uznaje się zgodne współdziałanie uczniów, rodziców, i nauczycieli, które prowadzi do osiągania celów opisanych w Misji Szkoły.

4. Działania wychowawcze podejmują wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole wspomagani przez  wszystkich pracowników szkoły.

5. Wychowawcy klas w szczególności organizują i koordynują działania z oddziałem powierzonym ich  opiece.

1.3.Realizacja celów i zadań wychowawczych

1. Realizacja zadań wychowawczych w szkole odbywa się poprzez realizację jasno określonych dla  wszystkich członków  społeczności szkolnej reguł postępowania zawartych w Regulaminie Szkolnym uchwalonym przez radę pedagogiczną po zasięgnięciu opinii rodziców.

2. Zadania szkoły określone w podstawie programowej  kształcenia ogólnego realizują nauczyciele poszczególnych przedmiotów współpracując  przy realizacji zadań wspólnych.

3. Zadania szkoły określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego  jako ścieżki edukacyjne  realizują nauczyciele prowadzący zajęcia  w ramach tych ścieżek, zgodnie z przyjętymi programami nauczania.

4. Szkoła promuje działalność samorządu uczniowskiego wspierając jego inicjatywy i tworząc warunki do jak najszerszej działalności.

5. Szkoła buduje własne tradycje dokumentując je w kronice szkoły.

6. Poszczególne klasy tworzą własne zwyczaje, organizują imprezy wewnątrzklasowe, biorą udział i przygotowują imprezy dla całej szkoły.

7. Za część programu wychowawczego uznaje się Szkolny System Oceniania, w tym szczególnie zasady oceny zachowania.

8. Dla rozbudzenia i rozwijania zainteresowań szkoła lub rada rodziców organizują zajęcia pozalekcyjne  - kółka zainteresowań, fakultety, kluby, warsztaty, zajęcia sportowe.

9. Udział w co najmniej jednej formie rozwijającej zainteresowania, bez względu czy odbywa się ona w  szkole, czy poza nią, uważany jest za obowiązek każdego ucznia.Poprzez program wychowawczy Szkoła nr 3 kształtuje absolwenta, który jest światłym Polakiem umiejącym egzystować w otaczającym go świecie.

Potrafi zatem :

W sferze społecznej :

  • czuć się członkiem społeczności regionalnej, obywatelem swojego kraju, patriotą i Europejczykiem,
  • stosować procedury demokratyczne,
  • wskazywać szanse i zagrożenia współczesnej demokracji,
  • postrzegać wolność jako dobro własne, a jednocześnie w równym stopniu przynależne innym ludziom,
  • rozumieć istotę odpowiedzialności prawnej i moralnej,
  • realizować własne plany i marzenia życiowe, wykazując przy tym humanistyczną wrażliwość w relacjach z otoczeniem,
  • zachować się zgodnie z wymogami miejsca i chwili,
  • podejmować decyzje i brać odpowiedzialność za własne działania,
  • wyrażać i uzasadniać własne zdanie,
  • aktywnie słuchać innych i szanować ich opinie,
  • odróżniać opinie od faktów,
  • rozwiązywać konflikty i negocjować,
  • brać udział w pracach na rzecz innych,
  • występować publicznie

W sferze naukowej :

  • czytać ze zrozumieniem,
  • znaleźć potrzebne informacje, korzystając ze źródeł tradycyjnych i Internetu,
  • posiąść umiejętności kluczowe z poszczególnych przedmiotów,
  • formułować pytania do określonego tematu,
  • przygotować pracę pisemną i wystąpienie ustne, będące wynikiem jego własnych poszukiwań, w tym z wykorzystaniem technik multimedialnych,
  • opanować język obcy tak, aby skutecznie porozumiewać się w innym kraju i korzystać z mediów,
  • zdać egzamin końcowy na satysfakcjonującym go poziomie,
  • sprostać wymaganiom na dalszym etapie edukacji,
  • stworzyć plan swego rozwoju.

W sferze kulturowej:

  • uczestniczyć w różnych formach kultury ( koncerty muzyki tradycyjnej, wystawy plastyczne, teatr, opera, muzeum, kino dyskusyjne),
  • wyrażać własne przeżycia wynikające z kontaktu ze sztuką,
  • wykazywać chęć poznawania ojczystego kraju i jego tradycji.