- Strona główna
- Nasza szkoła
- Kadra pedagogiczna
- Rada Rodziców
- Uczniowie
- Biblioteka
- Świetlica
- Gabinety medyczne
- Dokumenty szkolne
- Osiągnięcia i sukcesy
- Zajęcia pozalekcyjne
- Sport
- Wycieczki
- Zielone szkoły
- Plan lekcji
- Kalendarz 2009/2010
- Przydatne linki
- Kontakt
PROGRAM WYCHOWAWCZY
1.1. Wstęp
Szkoła realizuje cele zawarte w Podstawie Programowej Kształcenia Ogólnego oraz Statucie Szkoły ze szczególną uwagą traktując zadania wychowawcze - tworzenie warunków do wszechstronnego rozwoju uczniów, rozwijanie poczucia odpowiedzialności, poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, kształcenie i wychowanie w duchu tolerancji, humanizmu i patriotyzmu, przekazywanie wiedzy o społeczeństwie, o problemach społecznych, ekonomicznych kraju, świata, o kulturze i środowisku naturalnym.
1.2.Wartości wychowawcze ustanowione w celu ich osiągania, przestrzegania i poszanowania przez wszystkich członków społeczności szkolnej.
1. Szkoła uznaje za wiodące wartości i przyjmuje realizację ich poprzez działania wychowawcze:
- dociekliwość poznawczą ucznia, ukierunkowaną na dobro, prawdę i piękno,
- edukację, uczenie się,
- samodzielność i chęć samodoskonalenia,
- odpowiedzialność, w tym szczególnie odpowiedzialność za siebie, za wyniki swojej edukacji,
- wartości moralne, zgodne z chrześcijańskimi,
- tolerancję, umiejętność dialogu.
2. Za cel wychowania szkolnego uznaje się kształtowanie obywatela, Europejczyka, człowieka ogólnie wykształconego i kulturalnego, przygotowanego do życia w dynamicznie rozwijającym się świecie.
3. Za pracę wychowawczą uznaje się zgodne współdziałanie uczniów, rodziców, i nauczycieli, które prowadzi do osiągania celów opisanych w Misji Szkoły.
4. Działania wychowawcze podejmują wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole wspomagani przez wszystkich pracowników szkoły.
5. Wychowawcy klas w szczególności organizują i koordynują działania z oddziałem powierzonym ich opiece.
1.3.Realizacja celów i zadań wychowawczych
1. Realizacja zadań wychowawczych w szkole odbywa się poprzez realizację jasno określonych dla wszystkich członków społeczności szkolnej reguł postępowania zawartych w Regulaminie Szkolnym uchwalonym przez radę pedagogiczną po zasięgnięciu opinii rodziców.
2. Zadania szkoły określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego realizują nauczyciele poszczególnych przedmiotów współpracując przy realizacji zadań wspólnych.
3. Zadania szkoły określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego jako ścieżki edukacyjne realizują nauczyciele prowadzący zajęcia w ramach tych ścieżek, zgodnie z przyjętymi programami nauczania.
4. Szkoła promuje działalność samorządu uczniowskiego wspierając jego inicjatywy i tworząc warunki do jak najszerszej działalności.
5. Szkoła buduje własne tradycje dokumentując je w kronice szkoły.
6. Poszczególne klasy tworzą własne zwyczaje, organizują imprezy wewnątrzklasowe, biorą udział i przygotowują imprezy dla całej szkoły.
7. Za część programu wychowawczego uznaje się Szkolny System Oceniania, w tym szczególnie zasady oceny zachowania.
8. Dla rozbudzenia i rozwijania zainteresowań szkoła lub rada rodziców organizują zajęcia pozalekcyjne - kółka zainteresowań, fakultety, kluby, warsztaty, zajęcia sportowe.
9. Udział w co najmniej jednej formie rozwijającej zainteresowania, bez względu czy odbywa się ona w szkole, czy poza nią, uważany jest za obowiązek każdego ucznia.Poprzez program wychowawczy Szkoła nr 3 kształtuje absolwenta, który jest światłym Polakiem umiejącym egzystować w otaczającym go świecie.
Potrafi zatem :
W sferze społecznej :
- czuć się członkiem społeczności regionalnej, obywatelem swojego kraju, patriotą i Europejczykiem,
- stosować procedury demokratyczne,
- wskazywać szanse i zagrożenia współczesnej demokracji,
- postrzegać wolność jako dobro własne, a jednocześnie w równym stopniu przynależne innym ludziom,
- rozumieć istotę odpowiedzialności prawnej i moralnej,
- realizować własne plany i marzenia życiowe, wykazując przy tym humanistyczną wrażliwość w relacjach z otoczeniem,
- zachować się zgodnie z wymogami miejsca i chwili,
- podejmować decyzje i brać odpowiedzialność za własne działania,
- wyrażać i uzasadniać własne zdanie,
- aktywnie słuchać innych i szanować ich opinie,
- odróżniać opinie od faktów,
- rozwiązywać konflikty i negocjować,
- brać udział w pracach na rzecz innych,
- występować publicznie
W sferze naukowej :
- czytać ze zrozumieniem,
- znaleźć potrzebne informacje, korzystając ze źródeł tradycyjnych i Internetu,
- posiąść umiejętności kluczowe z poszczególnych przedmiotów,
- formułować pytania do określonego tematu,
- przygotować pracę pisemną i wystąpienie ustne, będące wynikiem jego własnych poszukiwań, w tym z wykorzystaniem technik multimedialnych,
- opanować język obcy tak, aby skutecznie porozumiewać się w innym kraju i korzystać z mediów,
- zdać egzamin końcowy na satysfakcjonującym go poziomie,
- sprostać wymaganiom na dalszym etapie edukacji,
- stworzyć plan swego rozwoju.
W sferze kulturowej:
- uczestniczyć w różnych formach kultury ( koncerty muzyki tradycyjnej, wystawy plastyczne, teatr, opera, muzeum, kino dyskusyjne),
- wyrażać własne przeżycia wynikające z kontaktu ze sztuką,
- wykazywać chęć poznawania ojczystego kraju i jego tradycji.