Lekcje europejskie w roku szkolnym 2008/2009

Dzięki współpracy BP z Regionalnym Centrum Informacji Europejskiej w Rzeszowie w Oddziale dla Dzieci i Młodzieży powstał Klub Europejczyka. W cyklicznych, odbywających się raz w miesiącu spotkaniach, uczestniczyli uczniowie klasy IV d pod opieką Grzegorza Prucnala i Ewy Dencikowskiej. Zajęcia były prowadzone przez pracowników RCIE: Ewę Nowak, Annę Pawliszko i Iwonę Serafin. Tematyka spotkań przedstawiała się następująco:

"Wirtualne wędrówki po Europie" - XI 2008 r.

Uczniowie obejrzeli przedstawienie przygotowane przez kolegów z SP Nr 17 " Bohaterowie bajek prezentują swoje kraje", które było doskonałym wstępem do dalszej części spotkania, w której pani E. Nowak ciekawie opowiadała o krajach, z których pochodzą Maja i Gucio oraz inne bajkowe postaci. Dzieci dowiedziały się wielu ciekawych rzeczy: m. in. tego, że ojczyzną komiksu jest Belgia, że z Belgii wywodzą się Smerfy i Lucky Luck, czekolada, gofry oraz frytki. Pani Ewa opowiedziała jeszcze kilka ciekawostek z życia Zjednoczonej Europy. Podkreśliła też, że edukacja europejska jest ważnym elementem w wychowaniu dzieci, gdyż każdy młody Polak powinien posiadać podstawową wiedzę dotyczącą europejskiej wspólnoty oraz jej poszczególnych członków. Mówiła też o tym, jak bardzo ważne jest w UE podkreślanie indywidualizmu, niepowtarzalności jej członków. Każdy z nas jest inny, każdy jest indywidualistą. Aby udowodnić to dzieciom zaproponowała im krótkie ćwiczenie, tzw. molekułę tożsamości: w chmurki dzieci miały wpisać swoje imiona oraz cechy, które je charakteryzują.

"Co kraj, to obyczaj" - tradycje bożonarodzeniowe naszych europejskich sąsiadów - XII 2008 r.

Grudzień to miesiąc, w którym wszyscy odczuwamy nastrój zbliżających się świętach Bożego Narodzenia, pierwszej gwiazdki, choinki i przyjście Świętego Mikołaja. Taki właśnie klimat towarzyszył spotkaniu Klubu. Młodzi uczestnicy z ciekawością słuchali opowieści o tradycjach bożonarodzeniowych i sposobie celebrowania świąt Bożego Narodzenia w różnych krajach w UE i na świecie. Panie z RCIE zabrały uczniów w bożonarodzeniową podróż po różnych państwach UE, której towarzyszyły zabawy plastyczne związane ze zwyczajami świątecznymi w różnych krajach. Dzieci dowiedziały się, że zwyczaj wprowadzenia do domu bożonarodzeniowego drzewka pochodzi z Niemiec, że tam również na trzy tygodnie przed świętami zawiesza się specjalny kalendarz, w którym dzieci znajdują czekoladki, jedna na każdy dzień poprzedzający święta. Sporo uwagi poświęciły obchodzeniu Świąt w Krajach Skandynawskich. Można było się dowiedzieć, że aż trzy kraje tego regionu: Szwecja, Norwegia i Finlandia spierają się oto, że Święty Mikołaj mieszka właśnie u nich. Tymczasem chyba najwięcej listów od dzieci z całego świata dostaje Mikołaj z Finlandii. Na zakończenie spotkania pod kierunkiem pani Ewy uczniowie wykonali żurawie metodą origami.

"Symbole narodowe Unii Europejskiej" - I 2009 r.

Na kolejnym spotkaniu w Klubie Europejczyka uczniowie poznali symbole UE i narodów Zjednoczonej Europy. Pani Iwona Serafin rozpoczęła spotkanie z dziećmi rozmową, w czasie której mogły one przypomnieć sobie i utrwalić podstawowe informacje dotyczące Unii Europejskiej. Różnorodne zadania i quizy przygotowane dla uczestników pozwoliły im w łatwy i przyjemny sposób przyswoić nowe informacje. W drugiej części spotkania pani Iwona przybliżyła uczniom symbole UE oraz wyjaśniła ich znaczenie, opowiadała o fladze europejskiej, znaczeniu 12 gwiazdek na jej tle, o hymnie "Oda do radości", o euro oraz o Dniu UE (9 maja). Oprócz symboli oficjalnych są też te mniej poważne, dziecięce. Takim symbolem niewątpliwie jest Syriusz - maskotka dla dzieci w UE. Każde państwo członkowskie ubiera Syriusza nawiązując do swojej kultury i tradycji. Nasi uczniowie mieli okazję stworzyć polskiego Syriusza wyposażonego w polskie atrybuty.

"Rewolucja Goździków" - IV 2009 r.

Tym razem zajęcia poświęcone były jednemu, wybranemu krajowi Unii Europejskiej, a była to Portugalia. Wybór ten nie był przypadkowy, gdyż 25 kwietnia przypada 35 rocznica Rewolucji Goździkowej, która miała miejsce właśnie w Portugalii. Ale nie od początku spotkania dzieci znały jego temat. Dowiedziały się tego dopiero po jakimś czasie, odgadując kolejne hasła kalamburów. Rozwiązania dostarczyły im kilku informacji dzięki którym uczniowie domyślili się jaki kraj europejski poznają w czasie spotkania. Poznali flagę Portugalii a pani Ewa objaśniała poszczególne elementy, które się na niej znajdują, ponieważ każdy ma swoje symboliczne znaczenie i nawiązuje do historii państwa. Uczniowie nauczyli się kilku słówek w języku portugalskim niezbędnych w podstawowej komunikacji, bardzo chętnie zmagały się z wymawianiem portugalskiego "cześć", "dzień dobry", "do widzenia" itp. W drugiej części spotkania uczniowie bliżej poznali historię Rewolucji Goździkowej a później w podzieleni na grupy odszukiwali na mapie Europy jak największej liczby miast portugalskich a następnie określali ich położenie geograficzne. Na koniec spotkania dzieci wykonały techniką origami symbole rewolucji - piękne goździki z czerwonego kartonu.

"Razem w Europie" - V 2009 r.

Piątą rocznicę wstąpienia Polski do Unii Europejskiej uczciliśmy spotkaniem Razem w Europie. Pogadanka, kalambury, zagadki dotyczące UE - to propozycje pani Ewy dla dzieci na dobry początek spotkania. A w dalszej jego części również nie obyło się bez atrakcji - główną było czytanie komiksu z podziałem na role. Historia literacka przygotowana przez panią Ewę w formie multimedialnej dotyczyła Parlamentu Europejskiego i pewnej afery związanej z pracami Komisji Europejskiej. Dzieci bardzo ambitnie potraktowały swoje zadanie, mocno zaangażowały się do odgrywania przydzielonych im ról i z dużą ciekawością śledziły tę polityczno-kryminalną opowieść aż do samego końca.

"Kuferek podróży" - VI 2009 r.

Na ostatnim spotkaniu w Klubie Europejczyka uczniowie w formie zabawowej podsumowali całoroczną współpracę przypominając zdobyte wiadomości dotyczące Unii Europejskiej. W drugiej części zajęć, pracując w grupach przygotowali kuferek podróży czyli w formie plastycznej przedstawili ulubioną książkę, podali jej autora, symbole dotyczące kraju, z którego pochodzi.