- Strona główna
- Nasza szkoła
- Kadra pedagogiczna
- Rada Rodziców
- Uczniowie
- Biblioteka
- Świetlica
- Gabinety medyczne
- Dokumenty szkolne
- Osiągnięcia i sukcesy
- Zajęcia pozalekcyjne
- Sport
- Wycieczki
- Zielone szkoły
- Plan lekcji
- Kalendarz 2009/2010
- Przydatne linki
- Kontakt
Kryteria oceniania - plastyka
Ocenę dopuszczającą (2) - otrzymuje uczeń, który :
kl. IV
1. Posługuje się kreską w pracy plastycznej.
2. Potrafi wskazać na kreskę konturową.
3. Rozumie pojęcia: frotaż, grafika, rzeźba, płaskorzeźba, kompozycja, faktura,
4. Zna różne rodzaje narzędzi rysunkowych.
5. Potrafi wskazać różne rodzaje plam barwnych (ostra, miękka otoczona konturem), oraz rodzaje przyborów do malowania.
6. Rozróżnia barwy podstawowe i pochodne,
7. Tworzy proste ,pozbawione staranności lub wykazujące brak zgodności z tematem,
układy kompozycyjne ( na płaszczyźnie i w przestrzeni). Potrafi powiedzieć kim jest architekt, artysta ludowy, wie jaką funkcję pełni znak plastyczny, znak drogowy.
8. Oddaje minimum 30 % wykonywanych na lekcjach prac.
9. Prowadzi zeszyt ćwiczeń.
kl. V
1. Rozróżnia barwy ciepłe i zimne.
2. Stara się wyjaśnić pojęcia: martwa natura, kompozycja statyczna (bezruch) i dynamiczna (ruch).
3. Rozróżnia barwy dopełniające, i barwy złamane oraz podejmuje próby ich otrzymywania, próbuje wskazać na kole barw pary barw kontrastowych.
4. Rozumie pojęcie akcent barwny.
5. Tworzy proste układy kompozycyjne z wykorzystaniem ww. pojęć.
6. Wie na czym polega ochrona dzieł sztuki, potrafi wymienić przynajmniej po jednym z zabytków sztuki prehistorycznej ( malowidła naskalne lub osada w Biskupinie), starożytnego Egiptu (piramidy lub Sfinks), Grecji ( Partenon) , Rzymu (Koloseum),
7. Łączy w pracy plastycznej elementy rysunkowe i malarskie.
8. Oddaje minimum 30 % wykonywanych na lekcjach prac.
9. Prowadzi zeszyt ćwiczeń.
kl. VI
1. Rozumie pojęcie światłocień, walor, kształt, przestrzeń.
2. Umie wskazać funkcję światła w pracy plastycznej lub na reprodukcji malarstwa.
3. Odwzorowuje kształty i proporcje przedmiotów przy użyciu kreski (w martwej naturze).
4. Wie jakie style obowiązywały w sztuce średniowiecza (romański, gotycki), zna pojęcia witraż, łuk półkolisty i ostry.
5. Rozumie pojęcie perspektywa i wie do czego służy, potrafi wymienić przynajmniej dwa jej rodzaje np. powietrzna i zbieżna oraz podejmuje próby jej zastosowania w swoich pracach plastycznych.
6. Kojarzy pojęcie Odrodzenie z XV w. (Europa) i XVI w.(Polska) oraz potrafi wymienić przynajmniej dwóch mistrzów tej epoki ( Leonardo da Vinci, Michał Anioł ).
7. Zna pojęcia: portret i autoportret, barok, klasycyzm, impresjonizm, sztuka XIX i XX wieku, plakat.
8. Oddaje minimum 30 % wykonywanych na lekcjach prac.
9. Prowadzi zeszyt ćwiczeń.
Ocenę dostateczną (3) - otrzymuje uczeń, który:
kl. IV
1. Wykonuje kompozycje otwarte i zamknięte.
2. Rozpoznaje układy symetryczne w różnych przykładach.
3. Zna różne właściwości farb ( akwarela, gwasz, farba plakatowa),
4. Rozumie na czym polega rytm w kompozycji
5. Stara się wyjaśnić termin płaskorzeźba i rzeźba pełna, określa materiały, z których powstają rzeźby, wykonuje proste kompozycje przestrzenne z plasteliny.
6. Potrafi wyjaśnić pojęcie frotaż, wymienia dziedziny uprawiane przez twórców ludowych.
7. Rozróżnia znaki plastyczne jedno i wieloelementowe.
8. Prowadzi zeszyt ćwiczeń.
9. Oddaje minimum 50 % wykonywanych na lekcjach prac
kl. V
1. Wykonuje kompozycje krajobrazowe w gamie barw ciepłych i zimnych.
2. Rozumie istotę powstawania barw dopełniających i złamanych.
3. Potrafi wymienić barwy ciepłe i zimne.
4. Stara się wyjaśnić pojęcia: martwa natura, kompozycja statyczna i dynamiczna.
5. Zna najstarsze wytwory sztuki paleolitu i neolitu (malowidła naskalne w jaskini Lascaux), brązu i żelaza (Biskupin, Stonehenge).
6. Potrafi określić tematykę pierwszych dzieł sztuki.
7. Kojarzy pojęcia: piramida , hieroglify (sztuka Egiptu), kolumna, tympanom (sztuka Grecji), dostrzega min.1 charakterystyczną cechę architektury rzymskiej (zastosowanie cegły i cementu), oraz potrafi podać min.1 przykład (Panteon, Koloseum), zna rodzaje materiałów stosowanych przy wznoszeniu budowli;
8. Rozumie istotę konserwacji zabytków.
9. Prowadzi zeszyt ćwiczeń.
10. Oddaje minimum 50 % wykonywanych na lekcjach prac.
kl. VI
1. Wskazuje światłocień w rysunku, obrazie.
2. W fotografii odwzorowuje kształty zachowując ich wzajemne proporcje.
3. Wie w jaki sposób utworzyć światłocień w obrazie .
4. Potrafi wskazać jakimi sposobami można przedstawić przestrzeń w obrazie i próbuje zastosować jeden z nich (np. perspektywę malarską lub powietrzną).
5. Rozpoznaje rodzaje kontrastów występujących w różnych dziedzinach sztuki.
6. Umie wymienić przynajmniej dwóch największych twórców epoki odrodzenia oraz ich dzieło ( Leonardo da Vinci - Mona Liza, Michał Anioł - freski w Kaplicy Sykstyńskiej).
7. Dostrzega 1-2 cechy charakterystyczne dla stylu barokowego i klasycystycznego oraz sztuki XIX i XX wieku.
8. Potrafi wyjaśnić różnicę pomiędzy portretem i autoportretem.
9. Dostrzega informacyjną rolę plakatu.
10. Prowadzi zeszyt ćwiczeń.
11. Oddaje minimum 50 % wykonywanych na lekcjach prac.
Ocenę dobrą (4) - otrzymuje uczeń, który :
kl. IV
1. W miarę dokładnie odtwarza kształt z natury lub podanego wzoru przy pomocy różnych narzędzi, prawidłowo posługuje się terminem kreska w analizie ustnej i w pracy praktycznej, dostrzega zależności między używanym narzędziem a fakturą dzieła.
2. Prawidłowo posługuje się terminami dotyczącymi plam barwnych (plama ostra, miękka, otoczona konturem ) oraz próbuje stosować je w praktyce; zna termin koło barw, wskazuje na przykłady dobrych i złych kompozycji, próbuje określić rodzaje farb użytych w oglądanych dziełach sztuki.
3. Wskazuje na rodzaje kompozycji ( rytmiczna, otwarta, zamknięta, symetryczna).
4. Potrafi omówić różnice pomiędzy rzeźbą pełną a reliefem ( płaskorzeźbą), rozumie jakie funkcje pełni rzeźba.
5. Rozumie na czym polega grafika.
6. Zna przybory , którymi posługuje się rzeźbiarz;
7. Zna techniki stosowane przez twórców ludowych,
8. Rozumie istotę właściwego połączenia treści i formy w znaku plastycznym oraz odpowiednio dobiera barwę i kształt do treści znaku;
9. W formach przestrzennych wykorzystuje właściwości różnych materiałów.
10. Prowadzi zeszyt ćwiczeń.
11. Oddaje minimum 80 % wykonywanych na lekcjach prac.
12. Estetyka prac nie budzi specjalnych zastrzeżeń.
kl. V
1. Tworzy kompozycje barwne w różnych tonacjach (ciepłych, zimnych, złamanych), umie określić gamę barwną w obrazie (wąską, szeroką),
2. Poprawnie stosuje walor ( natężenie barwy) w swoich kompozycjach,
3. Umie wykorzystać kształt i barwę w tworzeniu kompozycji statycznych i dynamicznych.
4. Umie wskazać akcent kolorystyczny w obrazie.
5. Wyjaśnia pojęcie paleolit i neolit;
6. Rozumie potrzebę ochrony zabytków sztuki egipskiej;
7. Potrafi wskazać i omówić porządki w architekturze greckiej (dorycki, joński, koryncki), wie czym charakteryzuje się greckie malarstwo wazowe,
8. Rozróżnia pojęcia realizm i idealizm w sztuce rzymskiej, wypowiada się na temat formy i funkcji architektury,
9. Potrafi wykonać układ statyczny i dynamiczny z podanych elementów;
10. Zna czynności związane z ochroną dzieł sztuki przed zniszczeniem (renowacja, konserwacja, rekonstrukcja).
11. Prowadzi zeszyt ćwiczeń.
12. Oddaje minimum 80 % wykonywanych na lekcjach prac.
13. Estetyka prac nie budzi specjalnych zastrzeżeń.
kl. VI
1. Stosuje w praktyce wiadomości o barwie, światłocieniu,
2. Wie jaką rolę w kompozycji odgrywa kształt oraz proporcje przedmiotów,
3. Potrafi wskazać reprodukcje obrazów, w których zastosowano: perspektywę malarską (barwy ciepłe z przodu na pierwszym planie, a barwy zimne w głębi na drugim planie), perspektywę kulisową ( wie jaką rolę pełnią kulisy w teatrze), perspektywę powietrzną.
4. Próbuje zastosować perspektywę zbieżną rysując np. ulicę w mieście lub wiejską drogę;
5. Zna podstawowe cechy epoki renesansu i umie wymienić największych twórców tego okresu oraz ich dzieła (min. po 1).
6. Prawidłowo interpretuje kontrasty form w rysunku malarstwie, rzeźbie i architekturze,
7. Wyjaśnia różnicę pomiędzy portretem i autoportretem;
8. Zna pojęcia barok, klasycyzm, impresjonizm, sztuka XIX wieku, sztuka współczesna.
9. Prowadzi zeszyt ćwiczeń.
10. Oddaje minimum 80 % wykonywanych na lekcjach .
11. Estetyka prac nie budzi specjalnych zastrzeżeń.
Ocenę bardzo dobrą (5) - otrzymuje uczeń, który :
kl. IV
1. Tworzy różne rodzaje konturu w obrazie za pomocą wielu narzędzi rysunkowych i malarskich.
2. Określa rodzaj faktury w różnych dziełach plastycznych.
3. Określa rodzaj plam barwnych zastosowanych w obrazach,
4. Rozumie przyczynę powstawania barw pochodnych,
5. Zna różnicę pomiędzy kompozycją otwartą i zamkniętą, wykonuje złożone kompozycje rytmiczne,
6. Wzbogaca swój obraz wieloma środkami wyrazu plastycznego, stosuje własne rozwiązania konstrukcyjne tworząc formy przestrzenne, rozpoznaje i analizuje elementy symetryczne w naturze oraz potrafi zastosować układy symetryczne we własnych kompozycjach; zauważa różnorodną formę i funkcję płaskorzeźby oraz rzeźby.
7. Potrafi wyjaśnić czym jest druk wypukły i wklęsły w grafice, ocenia pracę swoją oraz innych uczniów posługując się " językiem plastyki",
8. Potrafi wskazać najbliższy skansen i omówić zgromadzoną w nim ekspozycję.
9. Podaje przykłady znaków plastycznych w różnych środowiskach, projektuje ciekawe znaki plastyczne przekazujące określone informacje.
10. Starannie prowadzi zeszyt ćwiczeń.
11. Oddaje w terminie minimum 90 % wykonywanych na lekcjach .
12. Estetyka prac nie budzi żadnych zastrzeżeń.
kl. V
1. Tworzy kompozycje plastyczne wykorzystując oryginalne zestawienia kolorystyczne, potrafi wyjaśnić definicję gamy barwnej i zilustrować ją w wybranej technice malarskiej, potrafi wyjaśnić i zastosować barwy złamane oraz kontrasty barwne, posługuje się terminami : barwy dopełniające i nasycone.
2. Potrafi wyjaśnić i podać przykłady kompozycji statycznej i dynamicznej.
3. Wyjaśnia pojęcia paleolit i neolit, epoka brązu i żelaza,
4. Wykonuje prace inspirowane zabytkami sztuki prehistorycznej lub egipskiej,
5. Potrafi wymienić i opisać najważniejsze przykłady sztuki Egiptu wykorzystując pojęcia: piramida, sfinks, relief, hieroglif, sarkofag, pylony, papirus, kanon.
6. Dostrzega związki pomiędzy kulturą grecką i rzymską, potrafi wymienić i opisać najważniejsze przykłady sztuki greckiej ( Partenon, posąg Ateny, teatr).
7. Zna pojęcia: porządek dorycki, joński, koryncki, tympanon, portyk; potrafi wymienić kilku rzeźbiarzy greckich oraz ich dzieła; potrafi wymienić i opisać przykłady sztuki rzymskiej ( Panteon, Koloseum, akwedukt, termy).
8. Starannie prowadzi zeszyt ćwiczeń.
9. Oddaje w terminie minimum 90 % wykonywanych na lekcjach .
10. Estetyka prac nie budzi żadnych zastrzeżeń.
kl. VI
1. W sposób twórczy rozwiązuje zadania plastyczne, stara się uwzględnić światło, jego natężenie i kierunek w swoich pracach, zna pojęcie barwa lokalna i potrafi pokazać jak ulega ona zmianie pod wpływem światła,
2. Wykorzystuje w praktyce zasady perspektywy zbieżnej, malarskiej i powietrznej, zwraca uwagę na jakość plastyczną wykonywanej pracy, buduje oryginalne kompozycje oparte na zestawieniach kontrastowych;
3. Zna okoliczności powstawania dzieł sztuki w średniowieczu oraz ich związki z kościołem katolickim, wyjaśnia pojęcia: sklepienie, fasada, kopuła, bazylika, nawa, witraż, freski, portal, manuskrypt, tryptyk; potrafi podać przykłady sztuki średniowiecza w Europie (np. katedra Notre Dame w Paryżu), a w Polsce kościół Mariacki w Krakowie ( z ołtarzem Wita Stwosza), zamek krzyżacki w Malborku, tzw. "orle gniazda";
4. Potrafi opisać osiągnięcia sztuki epoki odrodzenia, wymienić twórców i ich słynne dzieła (Leonardo da Vinci- "Mona Liza", "Dama z gronostajem", fresk "Ostatnia wieczerza"), Michał Anioł (freski w Kaplicy Sykstyńskiej, posąg Dawida), Rafael (obrazy: "Szkoła ateńska", wizerunki Madonny z Dzieciątkiem),
5. Zna określenia barok, klasycyzm,( oraz dostrzega różnice pomiędzy tymi stylami),
6. Wie co to jest impresjonizm, sztuka XIX i XX wieku, rozumie treść i znaczenie plakatów reklamowych oraz łączy w sposób twórczy obraz z napisem.
7. Potrafi obronić swój pogląd i postawę twórczą.
8. Starannie prowadzi zeszyt ćwiczeń.
9. Oddaje w terminie minimum 90 % wykonywanych na lekcjach .
10. Estetyka prac nie budzi żadnych zastrzeżeń.
Ocenę celującą (6) - otrzymuje uczeń, który opanował zakres wiadomości i umiejętności na ocenę bardzo dobrą
a ponadto spełnia przynajmniej dwa z podanych niżej warunków :
- Czynnie uczestniczy w zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych (np. kółko plastyczne)
- Wykazuje zainteresowanie sztuką (bierze udział w wystawach, gromadzi reprodukcje i książki o sztuce czerpiąc z nich wiedzę wykraczającą poza program ),
- Podejmuje dodatkowe zadania plastyczne, angażuje się w życie artystyczne klasy i szkoły,
- Reprezentuje szkołę w konkursach plastycznych szczebla międzyszkolnego uzyskując wyróżnienia i miejsca od 1-3.