Kryteria oceniania - plastyka

Ocenę dopuszczającą (2) - otrzymuje uczeń, który :

kl. IV

1. Posługuje się kreską w pracy plastycznej.

2. Potrafi wskazać na kreskę konturową.

3. Rozumie pojęcia: frotaż, grafika, rzeźba, płaskorzeźba, kompozycja, faktura,

4. Zna różne rodzaje narzędzi rysunkowych.

5. Potrafi wskazać różne rodzaje plam barwnych (ostra, miękka otoczona konturem), oraz rodzaje przyborów do malowania.

6. Rozróżnia barwy podstawowe i pochodne,

7. Tworzy proste ,pozbawione staranności lub wykazujące brak zgodności z tematem,

układy kompozycyjne ( na płaszczyźnie i w przestrzeni). Potrafi powiedzieć kim jest architekt, artysta ludowy, wie jaką funkcję pełni znak plastyczny, znak drogowy.

8. Oddaje minimum 30 %  wykonywanych na lekcjach prac.

9. Prowadzi zeszyt  ćwiczeń.

kl. V

1. Rozróżnia barwy ciepłe i zimne.

2. Stara się wyjaśnić pojęcia: martwa natura, kompozycja statyczna (bezruch) i dynamiczna (ruch).

3. Rozróżnia barwy dopełniające, i barwy złamane oraz podejmuje próby ich otrzymywania, próbuje wskazać na kole barw pary barw kontrastowych.

4. Rozumie pojęcie akcent barwny.

5. Tworzy proste układy kompozycyjne z wykorzystaniem ww. pojęć.

6. Wie na czym polega ochrona dzieł sztuki, potrafi wymienić przynajmniej po jednym z zabytków sztuki prehistorycznej ( malowidła naskalne lub osada w Biskupinie), starożytnego Egiptu (piramidy lub Sfinks), Grecji ( Partenon) , Rzymu (Koloseum),

7. Łączy w pracy plastycznej elementy rysunkowe i malarskie.

8. Oddaje minimum 30 %  wykonywanych na lekcjach prac.

9. Prowadzi zeszyt  ćwiczeń.

kl. VI

1. Rozumie pojęcie światłocień, walor, kształt, przestrzeń.

2. Umie wskazać funkcję światła w pracy plastycznej lub na reprodukcji malarstwa.

3. Odwzorowuje kształty i proporcje przedmiotów przy użyciu kreski (w martwej naturze).

4. Wie jakie style obowiązywały w sztuce średniowiecza (romański, gotycki), zna pojęcia  witraż, łuk półkolisty i ostry.

5.  Rozumie pojęcie perspektywa i wie do czego służy, potrafi wymienić przynajmniej dwa jej rodzaje np. powietrzna i zbieżna oraz podejmuje próby jej zastosowania w swoich pracach plastycznych.

6. Kojarzy  pojęcie Odrodzenie z XV w. (Europa)  i XVI w.(Polska) oraz potrafi wymienić przynajmniej dwóch mistrzów tej epoki ( Leonardo da Vinci, Michał Anioł ).

7. Zna  pojęcia: portret i autoportret,  barok, klasycyzm, impresjonizm, sztuka XIX i XX wieku,  plakat.

8. Oddaje minimum 30 %  wykonywanych na lekcjach prac.

9. Prowadzi zeszyt  ćwiczeń.

Ocenę dostateczną (3) -  otrzymuje uczeń, który:

kl. IV

1. Wykonuje kompozycje otwarte i zamknięte.

2. Rozpoznaje układy symetryczne w różnych przykładach.

3. Zna różne właściwości farb  ( akwarela, gwasz, farba plakatowa),

4. Rozumie na czym polega rytm w kompozycji

5. Stara się wyjaśnić termin płaskorzeźba i rzeźba pełna, określa materiały, z których powstają rzeźby, wykonuje proste kompozycje przestrzenne z plasteliny.

6.  Potrafi wyjaśnić pojęcie frotaż, wymienia dziedziny uprawiane przez twórców ludowych.

7. Rozróżnia znaki plastyczne jedno i wieloelementowe.

8. Prowadzi zeszyt  ćwiczeń.

9. Oddaje minimum 50 %  wykonywanych na lekcjach prac

kl. V

1. Wykonuje kompozycje krajobrazowe w gamie barw ciepłych i zimnych.

2. Rozumie istotę powstawania barw dopełniających i złamanych.

3. Potrafi wymienić barwy ciepłe i zimne.

4. Stara się wyjaśnić pojęcia: martwa natura, kompozycja statyczna i dynamiczna.

5. Zna najstarsze wytwory sztuki paleolitu i neolitu (malowidła naskalne w jaskini Lascaux), brązu i żelaza (Biskupin, Stonehenge).

6. Potrafi określić tematykę pierwszych dzieł sztuki.

7. Kojarzy pojęcia: piramida , hieroglify (sztuka Egiptu), kolumna, tympanom (sztuka Grecji), dostrzega min.1 charakterystyczną cechę  architektury rzymskiej (zastosowanie cegły i cementu), oraz potrafi podać min.1  przykład (Panteon, Koloseum), zna rodzaje materiałów stosowanych przy wznoszeniu budowli;

8. Rozumie istotę  konserwacji zabytków.

9. Prowadzi zeszyt  ćwiczeń.

10. Oddaje minimum 50 %  wykonywanych na lekcjach prac.

kl. VI

1. Wskazuje światłocień w rysunku, obrazie.

2. W fotografii odwzorowuje kształty zachowując ich wzajemne proporcje.

3. Wie w jaki sposób utworzyć światłocień w obrazie .

4. Potrafi wskazać jakimi sposobami można przedstawić przestrzeń w obrazie i próbuje zastosować jeden z nich (np. perspektywę malarską lub powietrzną).

5. Rozpoznaje  rodzaje kontrastów  występujących w różnych dziedzinach sztuki.

6. Umie wymienić przynajmniej dwóch największych twórców epoki odrodzenia oraz ich dzieło ( Leonardo da Vinci - Mona Liza, Michał Anioł -  freski w Kaplicy Sykstyńskiej).

7. Dostrzega 1-2  cechy charakterystyczne dla stylu barokowego i klasycystycznego oraz  sztuki XIX i XX wieku.

8.  Potrafi wyjaśnić różnicę pomiędzy portretem i autoportretem.

9.  Dostrzega informacyjną rolę plakatu.

10. Prowadzi zeszyt  ćwiczeń.

11. Oddaje minimum 50 %  wykonywanych na lekcjach prac.

Ocenę dobrą (4) - otrzymuje uczeń, który :

kl. IV

1. W miarę dokładnie odtwarza kształt z natury lub podanego wzoru przy pomocy różnych narzędzi, prawidłowo posługuje się terminem kreska w analizie ustnej i w pracy praktycznej, dostrzega zależności między używanym narzędziem a fakturą dzieła.

2. Prawidłowo posługuje się terminami dotyczącymi plam barwnych (plama ostra, miękka, otoczona konturem ) oraz próbuje stosować je w praktyce; zna termin koło barw, wskazuje na przykłady dobrych i złych kompozycji, próbuje określić rodzaje farb użytych w oglądanych dziełach sztuki.

3. Wskazuje na rodzaje kompozycji ( rytmiczna, otwarta, zamknięta, symetryczna).

4. Potrafi omówić różnice pomiędzy rzeźbą pełną a reliefem ( płaskorzeźbą), rozumie jakie funkcje pełni rzeźba.

5.  Rozumie na czym polega grafika.

6. Zna przybory , którymi posługuje się rzeźbiarz;

7. Zna techniki stosowane przez twórców ludowych,

8. Rozumie istotę właściwego połączenia treści i formy w znaku plastycznym oraz odpowiednio dobiera barwę i kształt do treści znaku;

9. W formach przestrzennych wykorzystuje właściwości różnych materiałów.

10. Prowadzi zeszyt  ćwiczeń.

11. Oddaje minimum 80 %  wykonywanych na lekcjach prac.

12. Estetyka prac nie budzi specjalnych zastrzeżeń.

kl. V

1. Tworzy kompozycje barwne w różnych tonacjach (ciepłych, zimnych, złamanych),  umie określić gamę barwną w obrazie (wąską, szeroką),

2. Poprawnie stosuje walor ( natężenie barwy) w swoich kompozycjach,

3. Umie wykorzystać kształt i barwę w tworzeniu kompozycji statycznych i dynamicznych.

4. Umie wskazać akcent kolorystyczny w obrazie.

5. Wyjaśnia pojęcie paleolit i neolit;

6. Rozumie potrzebę ochrony zabytków sztuki egipskiej;

7. Potrafi wskazać i omówić porządki w architekturze greckiej (dorycki, joński, koryncki), wie czym charakteryzuje się greckie malarstwo wazowe,

8. Rozróżnia pojęcia realizm i idealizm w sztuce rzymskiej, wypowiada się na temat formy i funkcji architektury,

9. Potrafi wykonać układ statyczny i dynamiczny z podanych elementów;

10. Zna czynności związane z ochroną dzieł sztuki przed zniszczeniem (renowacja, konserwacja, rekonstrukcja).

11. Prowadzi zeszyt  ćwiczeń.

12. Oddaje minimum 80 %  wykonywanych na lekcjach prac.

13. Estetyka prac nie budzi specjalnych zastrzeżeń. 

kl. VI

1. Stosuje w praktyce wiadomości o barwie, światłocieniu,

2. Wie jaką rolę  w kompozycji odgrywa kształt oraz proporcje przedmiotów,

3.  Potrafi wskazać reprodukcje obrazów, w  których zastosowano:  perspektywę malarską (barwy ciepłe z przodu na pierwszym planie, a barwy zimne w głębi  na drugim planie), perspektywę kulisową ( wie jaką rolę pełnią kulisy w teatrze), perspektywę powietrzną.

4. Próbuje zastosować  perspektywę zbieżną rysując np. ulicę w mieście lub wiejską drogę;

5. Zna podstawowe cechy epoki renesansu i umie wymienić największych twórców tego okresu oraz ich   dzieła (min. po 1).

6.  Prawidłowo interpretuje kontrasty form w rysunku malarstwie,  rzeźbie i architekturze,

7. Wyjaśnia różnicę pomiędzy portretem i autoportretem;

8.  Zna pojęcia barok, klasycyzm, impresjonizm, sztuka XIX wieku, sztuka współczesna.

9. Prowadzi zeszyt  ćwiczeń.

10. Oddaje minimum 80 %  wykonywanych na lekcjach .

11. Estetyka prac nie budzi specjalnych zastrzeżeń.

Ocenę bardzo dobrą (5) - otrzymuje uczeń, który :

kl.  IV

1. Tworzy różne rodzaje konturu w obrazie za pomocą wielu narzędzi rysunkowych i malarskich.

2. Określa rodzaj faktury w różnych dziełach plastycznych.

3. Określa rodzaj plam barwnych zastosowanych w obrazach,

4.  Rozumie przyczynę powstawania barw pochodnych,

5.  Zna różnicę pomiędzy kompozycją otwartą i zamkniętą, wykonuje złożone kompozycje rytmiczne,

6.  Wzbogaca swój obraz wieloma środkami wyrazu plastycznego, stosuje własne rozwiązania konstrukcyjne  tworząc formy przestrzenne, rozpoznaje i analizuje elementy symetryczne w naturze oraz potrafi zastosować układy symetryczne we własnych kompozycjach; zauważa różnorodną formę i funkcję płaskorzeźby oraz rzeźby.

7.  Potrafi wyjaśnić  czym jest druk wypukły i wklęsły w grafice, ocenia pracę swoją oraz innych uczniów posługując się " językiem plastyki",

8.  Potrafi wskazać najbliższy skansen i omówić zgromadzoną w nim ekspozycję.

9.  Podaje przykłady znaków plastycznych w różnych środowiskach, projektuje ciekawe znaki plastyczne przekazujące określone informacje.

10. Starannie  prowadzi zeszyt  ćwiczeń.

11. Oddaje w terminie minimum 90 %  wykonywanych na lekcjach .

12. Estetyka prac nie budzi żadnych zastrzeżeń.

kl. V

1. Tworzy kompozycje plastyczne wykorzystując oryginalne zestawienia kolorystyczne, potrafi wyjaśnić definicję gamy barwnej i zilustrować ją w wybranej technice malarskiej, potrafi wyjaśnić i zastosować barwy złamane oraz kontrasty barwne, posługuje się terminami : barwy dopełniające i nasycone.

2. Potrafi wyjaśnić i podać przykłady kompozycji statycznej i dynamicznej.

3. Wyjaśnia pojęcia paleolit i neolit, epoka brązu i żelaza,

4. Wykonuje prace inspirowane zabytkami sztuki prehistorycznej lub egipskiej,

5.  Potrafi wymienić i opisać najważniejsze przykłady sztuki Egiptu wykorzystując pojęcia: piramida, sfinks, relief, hieroglif, sarkofag, pylony, papirus, kanon.

 6. Dostrzega związki pomiędzy kulturą grecką i rzymską, potrafi wymienić i opisać najważniejsze przykłady sztuki greckiej ( Partenon, posąg Ateny, teatr).

7. Zna pojęcia: porządek dorycki, joński, koryncki, tympanon, portyk;  potrafi wymienić kilku rzeźbiarzy greckich oraz ich dzieła; potrafi wymienić i opisać przykłady sztuki rzymskiej ( Panteon, Koloseum, akwedukt, termy).

8. Starannie  prowadzi zeszyt  ćwiczeń.

9. Oddaje w terminie minimum 90 %   wykonywanych na lekcjach .

10. Estetyka prac nie budzi żadnych zastrzeżeń.

kl. VI

1. W sposób twórczy rozwiązuje zadania plastyczne, stara się uwzględnić światło, jego natężenie i kierunek w swoich pracach, zna pojęcie barwa lokalna i potrafi pokazać jak ulega ona zmianie pod wpływem światła,

2. Wykorzystuje w praktyce zasady perspektywy zbieżnej, malarskiej i powietrznej, zwraca uwagę na jakość plastyczną wykonywanej pracy, buduje oryginalne kompozycje oparte na zestawieniach kontrastowych;

3. Zna okoliczności powstawania dzieł sztuki w średniowieczu oraz ich związki z kościołem katolickim, wyjaśnia pojęcia: sklepienie, fasada, kopuła, bazylika, nawa, witraż, freski, portal, manuskrypt, tryptyk;  potrafi podać przykłady sztuki średniowiecza w Europie (np. katedra Notre Dame w Paryżu), a w Polsce kościół Mariacki w Krakowie ( z ołtarzem Wita Stwosza), zamek krzyżacki w Malborku, tzw. "orle gniazda";

4. Potrafi opisać osiągnięcia sztuki epoki odrodzenia, wymienić twórców i ich słynne dzieła (Leonardo da Vinci- "Mona Liza", "Dama z gronostajem", fresk "Ostatnia wieczerza"), Michał Anioł (freski w Kaplicy Sykstyńskiej, posąg Dawida), Rafael (obrazy: "Szkoła ateńska", wizerunki Madonny z Dzieciątkiem),

5. Zna określenia barok, klasycyzm,( oraz dostrzega różnice pomiędzy tymi stylami),

6. Wie co to jest impresjonizm, sztuka XIX i XX wieku, rozumie treść i znaczenie plakatów reklamowych oraz łączy w sposób twórczy obraz z napisem.

7. Potrafi obronić swój pogląd i postawę twórczą.

8. Starannie  prowadzi zeszyt  ćwiczeń.

9. Oddaje w terminie minimum 90 %   wykonywanych na lekcjach .

10. Estetyka prac nie budzi żadnych zastrzeżeń.

Ocenę celującą (6) -  otrzymuje uczeń, który opanował zakres wiadomości i umiejętności  na ocenę bardzo dobrą

a ponadto spełnia przynajmniej dwa z podanych niżej warunków :

  • Czynnie uczestniczy w zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych (np. kółko plastyczne)
  • Wykazuje zainteresowanie sztuką (bierze udział w wystawach, gromadzi reprodukcje i książki o sztuce czerpiąc z nich wiedzę wykraczającą poza program ),
  • Podejmuje dodatkowe zadania plastyczne, angażuje się w życie artystyczne klasy i szkoły,
  • Reprezentuje szkołę w konkursach plastycznych szczebla międzyszkolnego uzyskując wyróżnienia i miejsca od 1-3.