Kryteria ocen z języka angielskiego

klasa V klasa VI 

 

KLASA  IV

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie spełnia wymagań kryterialnych na ocenę dopuszczającą

Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:

Gramatyka i słownictwo

  • zna od 2 4 słów związanych z poznaną tematyką (ja i moja rodzina, moja szkoła, zawody, żywność, sport, państwa, określanie czasu, zwierzęta)
  • zna podstawowe zwroty grzecznościowe
  • zna liczebniki główne od 1 do 10
  • zna czasownik to be
  • zna spójniki i zaimki osobowe

Mówienie:

  • uczeń potrafi przedstawić się w prosty sposób oraz zapytać o imię,
  •  potrafi liczyć w zakresie 1 - 10
  •  potrafi nazwać podstawowe kolory, niektóre przedmioty w klasie, nazwy  członków rodziny, niektóre leśne i domowe zwierzęta, nazwy podstawowych produktów żywnościowych oraz napojów
  • odmienić czasownik to be

Słuchanie:

  • uczeń rozumie proste pytania kierowane powoli i wyraźnie
  • potrafi pokazać elementy na ilustracji wymienione przez nauczyciela
  • podaje najbardziej kluczowe i proste informacje z wysłuchanego komunikatu

Czytanie:

  • uczeń podejmuje próbę czytania, lecz  popełnia liczne błędy
  • potrafi zrozumieć tylko ogólny sens przeczytanego tekstu lub tylko pojedyncze słowa
  • potrafi rozróżnić  w tekście zdania twierdzące, przeczące i pytające

Pisanie:

  • uczeń potrafi zapisać przy pomocy nauczyciela:
  • najprostsze zdania opisujące jego i jego rodzinę
  • potrafi uzupełnić tabelę lub lukę w zdaniu przy pomocy nauczyciela
  • stara się o estetykę zapisu wypowiedzi

Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:

Gramatyka i słownictwo

  • uczeń zna przynajmniej połowę słownictwa związanego z poznaną tematyką (ja i moja rodzina, moja szkoła, zawody, żywność i napoje, sport, państwa, określanie czasu, zwierzęta)
  • zna większość zwrotów grzecznościowych
  • zna liczebniki główne w zakresie 1 20
  • zna spójniki i zaimki osobowe
  • zna poznane czasy
  • zna czasownik to be, have got, can

Mówienie:

  • potrafi  przedstawić się i zadać pytanie o imię
  • potrafi nawiązać kontakt werbalny (słowny) pytając o imię, wiek, samopoczucie
  • potrafi liczyć do dwudziestu
  • potrafi nazwać większość: przedmiotów szkolnych, nazw członków rodziny, leśnych i domowych zwierząt, zawodów, środków , produktów żywnościowych, napojów, ubrań
  • posługuje się czasownikami to be, have got, can w zdaniach
  • buduje zdania próbując dopasować odpowiedni z poznanych czasów, może jednak popełniać przy tym błędy.

Słuchanie:

  • uczeń rozumie pytania i polecenia nauczyciela
  • potrafi pokazać elementy na ilustracji lub ilustracje związane z przesłuchanym testem
  • uczeń podaje kluczowe informacje, po wysłuchaniu tekstu
  • rozpoznaje nastrój wysłuchanych komunikatów

Czytanie:

  • uczeń czyta tekst niezbyt płynnie , czasem popełniając przy tym błędy fonetyczne, potrafi jednak je skorygować przy pomocy nauczyciela
  • potrafi zrozumieć częściowo sens tekstu oraz odpowiedzieć na proste pytanie dotyczące tekstu

Pisanie:

  • uczeń potrafi samodzielnie napisać proste zdania dotyczące jego i jego rodziny, inne osoby, jego otoczenie (środowisko), częściowo popełniając przy tym błędy
  • przy tym błędy
  • stosuje zasady estetycznego zapisu tekstu

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:

Gramatyka i słownictwo

  • zna prawie wszystkie słowa związane z poznaną tematyką (ja i moja rodzina, moja szkoła, zawody, żywność i napoje, sport, państwa, określanie czasu, zwierzęta)
  • zna wszystkie poznane zwroty grzecznościowe
  • zna liczebniki główne od 1 do 100
  • zna spójniki , zaimki osobowe i przysłówki częstotliwości
  • zna poznane czasy , potrafi wskazać je w zdaniach i budować zdania z ich użyciem
  • zna czasowniki to be, have got, can  oraz większość poznanych pozostałych czasowników (zdania, pytania, przeczenia)

Mówienie:

  • uczeń potrafi przedstawić się, podać swój wiek oraz zapytać się o imię, wiek, samopoczucie, narodowość
  • potrafi policzyć do 100 i wymienić te liczebniki główne wyrywkowo
  • potrafi nawiązać kontakt, zapytać o potrzebne mu informacje w trakcie lekcji
  • potrafi nazwać prawie wszystkie przedmioty szkolne, członków rodziny, leśne i domowe zwierzęta, zawody,  produkty żywnościowe i napoje, ubrania, słowa określające pogodę oraz wszystkie dni tygodnia, miesiące i pory roku
  • potrafi użyć czasownika to be w zdaniach
  • posługuje się czasownikiem have got i can w zdaniach
  • używa przysłówków częstotliwości
  • potrafi zbudować zdania ze zwrotami must/ mustn't
  • prawie zawsze potrafi w swoich wypowiedziach użyć poprawnego z poznanych czasów

Słuchanie:

  • uczeń rozumie wszystkie polecenia nauczyciela
  • potrafi pokazać elementy na ilustracji lub ilustracje związane z przesłuchanym tekstem
  • uczeń podaje kluczowe i większość szczegółowych informacji po przesłuchaniu tekstu
  • potrafi rozpoznać nastrój komunikatu
  • koncentruje uwagę podczas słuchania wypowiedzi innych, próbując wyciągnąć własne wnioski

Czytanie:

  • uczeń czyta tekst płynnie, bez większych błędów fonetycznych, natychmiast koryguje je przy pomocy nauczyciela
  • potrafi zrozumieć tekst nie tylko w sensie ogólnym, ale też próbuje interpretować wątki szczegółowe i informacje dodatkowe
  • potrafi po przeczytaniu tekstu zrozumieć postawione do niego pytanie
  • potrafi w tekście określić jakie czasy zostały w nim użyte

Pisanie:

  • uczeń potrafi napisać, popełniając tylko nieliczne błędy  informacje o sobie, swojej rodzinie, przyjaciołach, o swoim otoczeniu (środowisku)
  • potrafi uzupełnić tabelę, zdanie z lukami na pojedyncze słowa lub zwroty, popełniając przy tym nieliczne błędy
  • potrafi wypełnić prostą ankietę lub formularz
  • zna zasady interpunkcji oraz szyku wyrazów w zdaniu
  • potrafi zapisać zdania z użyciem poznanych czasów

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:

Gramatyka i słownictwo

  • zna wszystkie słówka związane  poznaną tematyką (ja i moja rodzina, moja szkoła, zawdy, żywność i napoje, sport, państwa, określanie czasu, zwierzęta)
  • zna wszystkie poznane zwroty grzecznościowe
  • zna liczebniki główne i porządkowe w zakresie 1 100
  • zna spójniki, zaimki osobowe i przysłówki częstotliwości
  • zna poznane czasy, potrafi wskazać je w zdaniach oraz budować zdania z ich użyciem
  • zna wszystkie poznane czasowniki , używając je w zdaniach, pytaniach, przeczeniach

Mówienie:

  • potrafi w kilku zdaniach powiedzieć o sobie, członkach swojej rodziny, swoim otoczeniu, nie popełniając przy tym błędów
  • potrafi również przeprowadzić wywiad dotyczący (imię i nazwisko, wiek, samopoczucie, narodowość
  • potrafi wymienić liczebniki główne i porządkowe do 100 oraz wymienić je wyrywkowo
  • potrafi nazwać wszystkie poznane: przedmioty szkolne, członków rodziny, leśne i domowe zwierzęta, zawody,  produkty żywnościowe i napoje, główne budynki w mieście, ubrania słowa określające pogodę, pory roku, dni tygodnia, miesiące, nazwy państw i narodowości
  • potrafi ułożyć zdania zgodne z poznaną tematyką, używając poprawnie i adekwatnie poznane czasy
  • potrafi ułożyć zdania do podanego pytania
  • posługuje się wszystkimi poznanymi czasownikami w zdaniach
  • w swoich wypowiedziach bezbłędnie używa przysłówków częstotliwości, spójników, zaimków osobowych
  • mówiąc używa poprawnej wymowy i intonacji

Słuchanie:

  • uczeń rozumie wszystkie polecenia nauczyciela
  • potrafi pokazać elementy na ilustracji lub ilustracje związane z przesłuchanym tekstem
  • potrafi odpowiedzieć na pytania postawione do przesłuchanego tekstu
  • potrafi rozpoznać nastrój komunikatu
  • koncentruje uwagę podczas słuchania wypowiedzi innych, wyciągając własne wnioski i poprawiając ( jeżeli istnieją) powstałe błędy

Czytanie:

  • uczeń czyta test płynnie, nie popełniając błędów fonetycznych, intonacyjnych ani interpunkcyjnych
  • rozumie tekst w całości
  • po przeczytaniu tekstu potrafi odpowiedzieć na postawione do niego pytania
  • umie odpowiedzieć na pytania prawda/fałsz
  • potrafi dopasować wyrywki tekstu do ilustracji bądź zdjęć

Pisanie:

  • uczeń potrafi bezbłędnie napisać informacje o sobie, swojej rodzinie , swoim otoczeniu
  • potrafi zapisać ze słuchu znane słowa
  • potrafi bezbłędnie uzupełnić tabelę, zdania z lukami na pojedyncze słowa  lub zwroty
  • potrafi wypełnić prostą ankietę lub formularz
  • potrafi spójnie zorganizować tekst, zna zasady szyku wyrazów w zdaniu i zna zasady interpunkcji
  • potrafi napisać zdania z użyciem poznanych czasów i wszystkich struktur gramatycznych

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który: spełnia wszystkie wymagania na ocenę bardzo dobrą, a ponadto:

  • prezentuje umiejętności oraz wiadomości językowe wykraczające poza obowiązujący program nauczania
  • swoje sprawności językowe uczeń prezentuje poprzez ustne streszczenie przeczytanych nadobowiązkowych lektur, dostosowanych do poziomu nauczania w kl. czwartej
  • na lekcjach uczeń przejawia szczególną aktywność 

 

KLASA V

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie opanował wiadomości i umiejętności zawartych w kryteriach na ocenę dopuszczającą.

Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:

Gramatyka i słownictwo

  • umie wyodrębnić z tekstu proste rzeczowniki, czasowniki i przymiotniki
  • potrafi wskazać w prostym zdaniu czasy: Present Continuous, Simple Present, Past i Future oraz zaimki osobowe
  • potrafi odmienić czasowniki modalne: to be, to have oraz can i tworzy z nimi formę pytającą

i przeczącą

  • zna 3 - 5 czasowników nieregularnych w trzech formach oraz 5 czasowników regularnych

i 3 - 5 przymiotników

  • poprawnie operuje niewielką ilością bardzo prostych zwrotów takich jak: powitania, pożegnania, polecenia, zwroty grzecznościowe
  • zna po kilka słów związanych z przerobioną tematyką ( sport, podróż, hobby, prace domowe,

dzikie zwierzęta, przestrzeń kosmiczna, różne święta )

  • potrafi samodzielnie liczyć do 20, a z pomocą nauczyciela rozróżnia liczebniki do 100

Mówienie

  • odpowiada z trudnością na proste pytania nauczyciela popełniając liczne zauważalne błędy
  • umie potwierdzić lub zaprzeczyć proste pytania ( Yes, No )
  • rozumie uwagi nauczyciela i stosuje się do nich
  • umie się przywitać, przedstawić, pożegnać, przeprosić
  • rzadko zabiera głos, czy też bierze udział w dyskusji

Czytanie

  • czyta z trudnością, popełniając często błędy fonetyczne
  • popełnia błędy w odpowiedziach na pytania wielokrotnego wyboru
  • ma trudności z dopasowaniem wyrazu do ilustracji

Słuchanie

  • potrafi czasami zrozumieć ogólny sens prostych tekstów
  • rozumie proste polecenia nauczyciela
  • reaguje na wypowiedzi innych w sposób niewerbalny ( mimika, gest )

Pisanie

  • potrafi napisać proste zdanie, ale często popełnia błędy w pisowni
  • często robi błędy przepisując tekst z tablicy
  • prowadzi zeszyt zapisując jedynie temat i podstawowe zdania z tablicy

Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:

Gramatyka i słownictwo

  • potrafi znaleźć w zdaniu rzeczownik, czasownik, przymiotnik, przysłówek i liczebnik
  • umie zbudować proste zdanie w czasach: Present Simple, Present Continuous, Past Simple, Future, Past Continuous i Present Perfectwe wszystkich formach
  • zna zwroty grzecznościowe: Would you like...?, Can you...?, Could you...?
  • zna zasady tworzenia pytań używając słów pytających: Why?, Where?, When? itp
  • zna pojęcie rzeczowników policzalnych i niepoliczalnych oraz zasady używania pytania o ilość

przy użyciu How much... , How many...

  • zna podstawowe zasady stopniowania przymiotników
  • czasami używa słownictwa odpowiedniego do zdania
  • umie dopasować teksty i podpisy do ilustracji
  • zna czasowniki oznaczające nakaz: You must... , zakaz: You mustn`t... , polecenie: Go!, Come!,

Don`t...!

Mówienie

  • czasami potrafi z powodzeniem przekazywać wiadomości i odpowiedzieć na zadane pytania z pomocą nauczyciela
  • potrafi mówić spójnie, ale z wyraźnym wahaniem
  • posługuje się częściowo poprawnym językiem, ale popełnia  sporo błędów
  • dysponuje ograniczonym zakresem słownictwa dla wyrażenie myśli i idei
  • umie czasem w naturalny sposób zabierać głos i można go zazwyczaj zrozumieć

Czytanie

  • czyta dosyć wolno i z wahaniem rozumiejąc ogólny sens tekstu,
  • czasami wymaga pomocy w rozpoznawaniu najważniejszej informacji
  • w większości prawidłowo odpowiada na pytania prawda/fałsz, ale może popełniać błędy w odpowiedzi na pytania wielokrotnego wyboru

Słuchanie

  • potrafi zazwyczaj zrozumieć ogólny sens prostych tekstów i rozmów
  • rozumie część kluczowych informacji w tekstach i rozmowach
  • potrafi wydobyć część potrzebnych informacji i przekształcić je w prostą formę pisemną
  • potrafi czasem rozpoznać uczucia i reakcje mówiącego
  • umie zazwyczaj zrozumieć polecenia nauczyciela

Pisanie

  • próbuje napisać zadanie zawierające pełne zdania, proste struktury i słownictwo czasem z pomocą nauczyciela
  • stara się napisać prosty tekst ( list, notatkę, pocztówkę, zaproszenie), ale czasem popełnia błędy
  • w zadaniu pisemnym zawiera większość istotnych punktów

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia wszystkie wymagania na ocenę dostateczną, a ponadto:

Gramatyka i słownictwo

  • potrafi dobrze operować poznanymi kategoriami gramatycznymi:

      rzeczownik: liczba mnoga ( regularna i większość nieregularnej ), forma dzierżawcza

      ( gerund ) `s, określniki: a, the, liczebniki główne i porządkowe, spójniki: and, but

      czasownik: odmiana: to be, to have, have got, czasowniki modalne: can, must, czasy: Present

      Simple, Present Continuous, Simple Past, Past Continuous, Future, Present Perfect ( odmiana

      regularna i większość nieregularnej ), konstrukcja:  there is / there are w czasie teraźniejszym

      i przeszłym

      przymiotnik: stopniowanie przymiotników jednoi wielosylabowych oraz większość wyjątków,

      przymiotniki dzierżawcze: my, your...

      przysłówek: przysłówki częstotliwości: always, sometimes, never...

      zaimek osobowy: I, you, he... , zaimek wskazujący: this, that, these, those

  • umie dobrze stopniować przymiotniki, zna wyjątki i dokonuje porównań
  • przeważnie potrafi poprawnie budować zdania we wszystkich formach tj. zdanie oznajmujące,

pytanie i przeczenie

  • poprawnie operuje wiekszością prostych struktur
  • na ogół używa szerokiego zakresu słownictwa odpowiedniego do zadania

Mówienie

  • przeważnie potrafi z powodzeniem przekazać wiadomości, własną myśl i nawiązać kontakt posługując się prostym językiem
  • potrafi mówić spokojnie z lekkim wahaniem
  • umie zazwyczaj w naturalny sposób zabierać głos w rozmowie
  • odpowiada na pytania nauczyciela nie popełniając większych błędów. Stara się budować proste dialogi.
  • stosuje podstawowe słownictwo i zwroty poznane w toku nauki
  • można go zazwyczaj zrozumieć bez trudności
  • wykazuje aktywność na lekcjach

Czytanie

  • przeważnie czyta płynnie, w odpowiednim tempie, rozumiejąc ogólny sens tekstu
  • nie ma większych trudności w rozpoznawaniu najważniejszych informacji
  • w miarę poprawnie porządkuje akapity i bez trudności odpowiada na pytania typu prawda/fałsz
  • popełnia sporadycznie drobne błędy w odpowiedziach na pytania wielokrotnego wyboru

Słuchanie

  • potrafi zazwyczaj zrozumieć ogólny sens różnorodnych tekstów i rozmów
  • rozumie większość kluczowych informacji w różnych tekstach i rozmowach
  • potrafi wydobyć większość potrzebnych informacji i przekształcić je w formę pisemną
  • zwykle rozpoznaje uczucia i reakcje mówiącego
  • rozróżnia dźwięki
  • rozumie polecenie nauczyciela

Pisanie

  • potrafi na ogół napisać samodzielnie zadanie zawierające pełne zdania, proste struktury i słownictwo
  • pisze teksty na ogół dobrze zorganizowane i spójne
  • potrafi napisać krótki list, notatkę, pocztówkę, zaproszenie robiąc nieliczne błędy
  • w zadaniu pisemnym zawiera wszystkie istotne punkty, choć niektórym poświęca niewiele miejsca
  • pisze teksty nieco krótsze od wymaganej długości
  • używa przeważnie prawidłowej pisowni, interpunkcji i szyku wyrazów

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia wszystkie wymagania na ocenę dobrą, a ponadto:

Gramatyka i słownictwo

  • potrafi swobodnie operować poznanymi kategoriami gramatycznymi:

      rzeczownik: liczba mnoga ( regularne i nieregularne ), forma dzierżawcza ( gerund ) `s,

      określniki: a, the, liczebniki główne i porządkowe, spójniki: and, but

      czasownik: odmiana: to be, to have, have got, czasowniki modalne can, must, czasy Present

      Simple, Present Continuous, Simple Past, Past Continuous, Future, Present Perfect (odmiana

      regularna i nieregularna), konstrukcja: there is / there are w czasie teraźniejszym i przeszłym   

       przymiotnik: stopniowanie przymiotników jenoi wielosylabowych oraz wyjątki, przymiotniki

       dzierżawcze: my, your... ,

      przysłówek: przysłówki częstotliwości: always, sometimes, never...

      zaimek osobowy: I, you, he... , zaimek wskazujący: this, that, these, those

  • buduje spójne zdania we wszystkich poznanych czasach, zna ich użycie i  formy
  • buduje zdania złożone i prawidłowo stosuje spójniki
  • bezbłędnie stopniuje przymiotniki, zna wszystkie wyjątki 
  • zna szyk wyrazów w zdaniu oraz wyróżnia części mowy stosując nazewnictwo angielskie
  • w opisach i wypowiedziach stosuje bogate słownictwo oraz zwroty poznane w tekstach
  • używa poprawnych elementów słownictwa o charakterze bardziej złożonym - abstrakcyjnym

Mówienie

  • potrafi samodzielnie i prawidłowo przekazywać własną myśl, wiadomość oraz nawiązać kontakt
  • stosuje prawidłowo poznane słownictwo, dysponując jego dużym zakresem dla wyrażenie myśli i idei
  • umie w naturalny sposób zabierać głos w rozmowach, odpowiada bezbłędnie na pytania nauczyciela, buduje rozwinięte dialogi, prowadzi prostą rozmowę zgodnie z tematyką zawartą w wymaganiach programowych
  • mówi płynnie, poprawnie, ma dobry akcent, wymowę, intonację. Można go zrozumieć bez trudności
  • jest zawsze aktywny na lekcji

Czytanie

  • czytanie płynne, w dobrym tempie, ze zrozumieniem ogólnego sensu
  • rozpoznaje najważniejsze informacje
  • umie uporządkować akapity samodzielnie odpowiedzieć na pytania lub pytania prawda/fałsz
  • bezbłędnie znajduje odpowiedzi na pytania wielokrotnego wyboru

Słuchanie

  • potrafi zrozumieć ogólny sens różnych tekstów i rozmów oraz rozumie kluczowe informacje
  • wydobywa potrzebne informacje i przekształca je w formę pisemną
  • bezbłędnie rozpoznaje uczucia i reakcje mówiącego
  • bez trudności rozumie polecenie i wypowiedzi nauczyciela

Pisanie

  • samodzielnie w prostej formie pisemnej potrafi przekazać własną myśl lub informację o odpowiedniej długości
  • umie napisać krótki list, pocztówkę, notatkę, email, zaproszenie, zakończenie historyjki
  • potrafi spójnie zorganizować tekst, zna zasady szyku wyrazu w zdaniu, pisze prawidłowo, zna interpunkcje
  • w zadaniu pisemnym zawiera istotne punkty

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który spełnia wszystkie wymagania na ocenę bardzo dobrą, a  ponadto:

  • prezentuje umiejętności językowe  przekraczające obowiązujący program nauczania dla kl. 5
  • umie samodzielnie zdobywać wiedzę i dzielić się nią z innymi
  • potrafi korzystać z różnych źródeł informacji wskazanych przez nauczyciela
  • potrafi bezbłędnie rozwiązywać zadania zawarte w testach i pracach klasowych przy czym rozwiązuje zadania dodatkowe na ocenę celującą
  • swoje sprawności językowe - czytanie i mówienia prezentuje poprzez streszczenie przeczytanych, nadobowiązkowych  adaptowanych lektur lub artykułów
  • na lekcjach przejawia bardzo dużą aktywność

 

KLASA VI

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie opanował wiadomości i umiejętności w wymaganiach na ocenę dopuszczającą.

Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:

Gramatyka i słownictwo

  • potrafi wskazać w prostym zdaniu czasy Present Continuous, Simple Present, Past i Future oraz zaimki osobowe
  • umie odmienić czasowniki modalne: to be, have,
  • zna od 3 5 czasowników nieregularnych w trzech formach oraz 35 czasowników regularnych oraz  5 przymiotników.
  • potrafi poprawnie operować niedużą ilością prostych struktur: powitania, pożegnania, zwroty grzecznościowe, zdania rozkazujące,
  • zna po 23 słówka związane z przerabianą tematyką ( telewizja, internet, hobby,film, sport, zwiedzanie, święta).
  • liczy do 20, rozróżnia liczebniki do 100 ( z pomocą nauczyciela)

 Słuchanie

  • potrafi czasami zrozumieć ogólny sens prostych tekstów
  • potrafi zrozumieć proste polecenie nauczyciela
  • reaguje na wypowiedzi innych w sposób niewerbalny ( mimika, gest)

Mówienie

  • odpowiada z trudnością na proste pytania nauczyciela i popełnia wiele zauważalnych błędów
  • umie potwierdzić lub zaprzeczyć pytania ogólne (Yes, No)
  • rozumie uwagi nauczyciele i stosuje się do nich
  • umie się przedstawić i przywitać, pożegnać, przeprosić
  • rzadko zabiera glos.

Czytanie

  • czyta z trudnością, często popełniając błędy fonetyczne
  • popełnia błędy w odpowiedziach na pytania wielokrotnego wyboru
  • z trudnością przyporządkowuje wyraz do obrazka
  • rzadko zabiera glos.

Pisanie

  • umie napisać proste zdanie z pomocą nauczyciela
  • często robi błędy przepisując tekst z tablicy
  • prowadzi starannie zeszyt zapisując temat i podstawowe zadania z tablicy

Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:

Gramatyka i słownictwo

  • potrafi znaleźć w zdaniu rzeczownik, czasownik, przymiotnik,przysłówek i liczebnik
  • potrafi poprawnie operować niektórymi prostymi strukturami
  • umie zbudować proste zdanie w czasach Present Simple,Present Continuous.,Past ,Future, Past Cont. i Present Perfectwe wszystkich formach
  • zna zasady tworzenia Question Tags
  • zna zaimki osobowe i przymiotniki dzierżawcze  
  • rozróżnia tryb warunkowy I i II i strukturę I wish
  • zna podstawowe zasady stopniowania przymiotników
  • czasami używa słownictwa odpowiedniego do zadania
  • umie dopasować teksty i podpisy do ilustracji

 Słuchanie

  • potrafi zazwyczaj zrozumieć ogólny sens prostych tekstów i rozmów oraz wyszukać informacje szczegółowe w nieskomplikowanych wypowiedziach lub tekstach
  • rozumie część kluczowych informacji w tekstach i rozmowach
  • potrafi wydobyć część potrzebnych informacji i przekształcić je w prostą formę pisemną
  • potrafi czasem rozpoznać uczucia i reakcje mówiącego
  • umie zazwyczaj zrozumieć polecenia nauczyciela

Mówienie

  • czasami potrafi z powodzeniem przekazać wiadomość i odpowiedzieć na zadane pytania z
  •   pomocą nauczyciela
  • przy pomocy nauczyciela formułuje krótką wypowiedź o sobie, rodzinie, najbliższym otoczeniu oraz zdobywa i udziela informacji o typowych sytuacjach dnia codziennego
  • potrafi mówić spójnie, ale z wyraźnym wahaniem
  • posługuje się częściowo poprawnym językiem, ale popełnia sporo błędów
  • dysponuje ograniczonym zakresem słownictwa dla wyrażenia myśli i idei
  • umie czasem w naturalny sposób zabierać glos i można go zazwyczaj zrozumieć

Czytanie

  • czyta zazwyczaj płynnie, wolno i z wahaniem rozumiejąc ogólny sens adaptowanych tekstów
  • zazwyczaj umie wyszukać konkretne informacje w prostych tekstach
  • na ogół rozumie powszechnie spotykane informacjemenu, rozkład jazdy, ogłoszenia, reklamy, listy i instrukcje oraz ogólny sens prostych tekstów
  • czasami wymaga pomocy w rozpoznaniu najważniejszej informacji
  • raczej prawidłowo odpowiada na pytania prawda/fałsz, ale może popełniać błędy w odpowiedzi na pytania wielokrotnego wyboru

Pisanie

  • próbuje napisać zadanie zawierające pełne zdania, proste struktury i słownictwo z pomoca nauczyciela
  • stara się napisać prosty tekst ( list, notatkę, pocztówkę, zaproszenie),wypełnia prosty   formularz (wg wzoru) ale czasem popełnia błędy
  • dostrzega różnicę między fonetyczną a graficzną formą wyrazu, lecz ma trudności w poprawnym zapisie większości słów znanych ze słuchu
  • w zadaniu pisemnym zawiera większość istotnych punktów
  • Inne umiejętności
  • stara się korzystać ze szkolnego słownika dwujęzycznego

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:

Gramatyka i słownictwo

  • dobrze wyróżnia części mowy ( rzeczownik, czasownik, przymiotnik, przysłówek, liczebnik) w zdaniu
  • na ogół prawidłowo rozróżnia poznane czasy ( wymienione w wymaganiach edukacyjnych), zdania warunkowe I i II stopnia
  • nie ma  większych trudności w tworzeniu strony biernej oraz zastosowaniu wyrażenia I wish  oraz formy gerund i infinitive
  • umie dobrze stopniować przymiotniki, zna wyjątki oraz tworzenie przysłówków
  • potrafi utworzyć zwroty pytające  Question Tags do zdań twierdzących i pytających
  • dobrze zna zaimki osobowe ( one, ones) , zwrotne ( myself, yourself..) oraz zaimki względne who, which      
  • przeważnie potrafi poprawnie budować zdania we wszystkich formach
  • poprawnie operuje większością prostych struktur
  • na ogół używa szerokiego zakresu słownictwa odpowiedniego do zadania

Słuchanie

  • potrafi zazwyczaj zrozumieć ogólny sens różnorodnych tekstów i rozmów
  • potrafi wyszukać konkretną informację w usłyszanym tekście
  • rozumie większość kluczowych informacji w różnych tekstach i rozmowach
  • potrafi wydobyć większość potrzebnych informacji i przekształcić je w formę pisemną
  • potrafi raczej dobrze udzielać odpowiedzi na pytania związane z usłyszanym tekstem
  • zwykle rozpoznaje uczucia i reakcje mówiącego
  • rozróżnia dźwięki
  • rozumie polecenia nauczyciela

Mówienie

  • przeważnie potrafi z powodzeniem przekazać wiadomość, własną myśl i nawiązać kontakt posługując się prostym językiem
  • umie sformułować krótką wypowiedź o sobie, rodzinie, najbliższym otoczeniu oraz zdobywa i udziela informacji o typowych sytuacjach dnia codziennego
  • umie prostymi słowami opisać ilustracje
  • potrafi mówić spójnie z lekkim wahaniem
  • umie zazwyczaj w naturalny sposób zabierać głos w rozmowie
  • odpowiada na pytania nauczyciela nie popełniając większych błędów i stara się budować proste dialogi.
  • stosuje podstawowe słownictwo i zwroty poznane w toku nauki
  • można go zazwyczaj zrozumieć bez trudności
  • wykazuje aktywność na lekcji

Czytanie

  • przeważnie czyta płynnie, w odpowiednim tempie, rozumiejąc ogólny sens tekstu
  • nie ma większych trudności w rozpoznawaniu najważniejszych informacji, zazwyczaj umie wyszukać konkretne informacje w prostych tekstach
  • na ogół dobrze rozumie powszechnie spotykane informacjemenu, rozkład jazdy, ogłoszenia, reklamy, listy i instrukcje oraz ogólny sens prostych tekstów
  • w miarę poprawnie porządkuje akapity i bez trudności odpowiada na pytania typu prawda/fałsz
  • popełnia niekiedy drobne błędy w odpowiedziach na pytania wielokrotnego wyboru

Pisanie

  • potrafi na ogół napisać samodzielnie zadanie zawierające pełne zdania, proste struktury i słownictwo
  • pisze teksty na ogół dobrze skonstruowane i spójne
  • dostrzega różnicę między fonetyczną a graficzną formą wyrazu i raczej nie ma trudności w poprawnym zapisie większości słów znanych ze słuchu
  • potrafi napisać krótki list, notatkę, pocztówkę, zaproszenie, wypełnić ankietę i formularz (wg modelu) robiąc nieliczne błędy
  • potrafi napisać prostymi zdaniami krótkie zakończenie do historyjki
  • w zadaniu pisemnym zawiera wszystkie istotne punkty, choć niektórym poświęca niewiele miejsca
  • pisze teksty nieco krótsze od wymaganej długości
  • używa przeważnie prawidłowej pisowni, interpunkcji i szyku wyrazów
  • Inne umiejętności - często korzysta ze szkolnego słownika dwujęzycznego i innych materiałów z klasopracownijęzykowej oraz materiałów wspomagających typu: książka ćwiczeń

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:

Gramatyka i słownictwo

  • wyróżnia części mowy w tekście używając nazewnictwa angielskiego
  • potrafi swobodnie operować poznanymi strukturami gramatycznymi
  • buduje spójne zdania we wszystkich poznanych czasach ( wymienionych w wymaganiach edukacyjnych), zna ich użycie, formy
  • uzupełnia i tworzy zdania w trybie warunkowym I i II stopnia, potrafi zastosować wyrażenie I wish
  • buduje zdania złożone i prawidłowo stosuje spójniki
  • w zdaniach gramatycznych prawidłowo stosuje stronę bierna ( dla czasu teraźniejszego i przeszłego) oraz formę gerund i infinitive
  • bezbłędnie stopniuje przymiotniki, zna wyjątki i umie utworzyć przysłówek od   przymiotnika
  • stosuje prawidłowo zaimki osobowe ( one, ones), zwrotne, dzierżawcze i względne ( who, which, that)
  • zna szyk wyrazów w zdaniu
  • w opisach i wypowiedziach stosuje bogate słownictwo oraz zwroty poznane w tekstach
  • używa poprawnych elementów słownictwa o charakterze bardziej złożonym -abstrakcyjnym

Słuchanie

  • potrafi zrozumieć ogólny sens różnych tekstów i rozmów oraz rozumie kluczowe informacje
  • potrafi wyszukać konkretną informację w usłyszanym tekście
  • wydobywa potrzebne informacje i przekształca je w formę pisemną
  • udziela odpowiedzi na pytania związane z usłyszanym tekstem
  • bezbłędnie rozpoznaje uczucia i reakcje mówiącego
  • bez trudności rozumie polecenia i wypowiedzi nauczyciela

Mówienie

  • potrafi samodzielnie i prawidłowo przekazać własną myśl, wiadomość oraz nawiązać kontakt
  • stosuje prawidłowo poznane słownictwo, phrasal verbs, idiomy, dysponuje dużym  zakresem słownictwa dla wyrażenia myśli i idei
  • umie w naturalny sposób zabierać głos w rozmowach, odpowiada bezbłędnie na pytania nauczyciela, buduje rozwinięte dialogi, prowadzi prostą rozmowę zgodnie z tematyką zawartą w wymaganiach edukacyjnych
  • mówi płynnie, poprawnie, ma dobry akcent, wymowę, intonację, można go zrozumieć bez trudności
  • jest zawsze aktywny na lekcji

Czytanie

  • czyta płynnie, w dobrym tempie, ze zrozumieniem ogólnego sensu
  • rozpoznaje najważniejsze informacje
  • bez trudu rozumie powszechnie spotykane informacje menu, rozkład jazdy, ogłoszenia, reklamy, listy i instrukcje oraz ogólny sens prostych tekstów
  • umie uporządkować akapity, samodzielnie odpowiedzieć na pytania lub pytania typu prawda/fałsz
  • bezbłędnie znajduje odpowiedzi na pytania wielokrotnego wyboru

Pisanie

  • samodzielnie, w prostej formie pisemnej potrafi przekazać własną myśl lub informację odpowiedniej długości
  • umie napisać krotki list, pocztówkę notatkę, email, zaproszenie, wypełnić prostą ankietę lub formularz
  • samodzielnie napisze krótkie zakończenie do historyjki
  • dostrzega różnicę między fonetyczną a graficzną formą wyrazu i nie ma trudności w  poprawnym zapisie większości słów znanych ze słuchu
  • potrafi spójnie sformułować tekst, zna zasady szyku wyrazów w zdaniu, pisze prawidłowo,  zna zasady interpunkcji
  • w zadaniu pisemnym zawiera istotne punkty
  •  Inne umiejętności - korzysta ze szkolnego słownika dwujęzycznego ( często również z własnego) i innych materiałów z klasopracowni językowej oraz materiałów wspomagających typu: książka ćwiczeń

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który opanował wiedzę na ocenę bardzo dobrą, a ponadto:

  • bezbłędnie rozwiązuje zadania zawarte w testach i pracach klasowych, przy czym  rozwiązuje zadania dodatkowe na ocenę celującą
  • swoje sprawności językowe; czytania i mówienia prezentuje poprzez streszczenie przeczytanych, nadobowiązkowych, adaptowanych lektur lub wybranych artykułów
  • samodzielnie przygotowuje prezentacje na dowolny temat, wybiegający poza obowiązujący program nauczania
  • umie samodzielnie zdobywać wiedzę i dzielić się z nią z innymi
  • potrafi korzystać z różnych źródeł informacji wskazanych przez nauczyciela, szuka  informacji w internecie , korzysta ze szkolnego lub własnego słownika dwujęzycznego i  innych materiałów własnych lub z klasopracowni językowej
  • na lekcjach przejawia wybitną aktywność
  • bierze udział w pozaszkolnych konkursach językowych zajmując miejsca od 13  lub zdobywa  tytuł laureata