PROGRAM PROFILAKTYCZNY

PODSTAWA PRAWNA:

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31.01.2002 r.

         Szkolny Program Profilaktyki powstał w oparciu o Program Wychowawczy i Misję Szkoły Podstawowej nr 3 w Rzeszowie. Szkoła realizuje zadania dydaktyczne, wspierając wszechstronny rozwój ucznia: wyposaża młodego człowieka w wiedzę, budzi aktywność intelektualną oraz rozwija postawy i zachowania cenione i pożądane w społeczeństwie.

          Realizacja tych założeń wspierana jest poprzez działania zawarte w "Szkolnym Programie Profilaktyki. Pozwala to na wyposażenie młodego człowieka w wiedzę i umiejętności niezbędne w kształtowaniu dojrzałej osobowości ucznia, nauczenie postaw asertywnych w sytuacjach zagrożeń, kształtowanie umiejętności interpersonalnych, empatii, tolerancji, umiejętność rozumienia oraz stosowania norm społecznych i systemu wartości.

I. Monitorowanie stopnia zagrożeń

          Program powstał w wyniku diagnozy środowiska szkolnego. Informacje uzyskano z następujących źródeł:

  • rozmowy z rodzicami
  • rozmowy prowadzone przez nauczycieli i wychowawców
  • dyżury nauczycieli
  • rozmowy z dziećmi
  • indywidualne kontakty z rodzicami
  • ankiety wśród nauczycieli, rodziców i uczniów
  • media
  • współpraca z SU i UR
  • uwagi pracowników szkoły
  • Misja Szkoły
  • Regulamin Szkoły

II. Przewidywane źródła zagrożeń:

  • niewystarczająca wiedza uczniów na temat zagrożeń czyhających ze strony środowiska pozaszkolnego
  • brak umiejętności życia życia w grupie
  • niewłaściwie pojęta rywalizacja
  • przezwiska, szykany, zaczepki
  • hałas
  • tworzenie się grup nieformalnych
  • trudności w radzeniu sobie ze stresem
  • brak umiejętności organizowania czasu wolnego
  • brak umiejętności zachowań asertywnych
  • niewłaściwy stosunek do osób starszych
  • przynależność do grup nieformalnych

III. Cele oddziaływań.

Szkolny program profilaktyki to program profilaktyki problemowej, w którym obiektem działań jest całe środowisko szkolne. Zakłada realizację celów poprzez wykorzystanie strategii informacyjnych, edukacyjnych, działań alternatywnych, wczesnej interwencji, zmian przepisów, zmian środowiskowych.

Strategia informacyjna.

Celem jest dostarczenie informacji na temat skutków zachowań ryzykownych i umożliwienie dokonywania racjonalnych wyborów. Zakłada, że wiedza o mechanizmach i następstwach np. picia alkoholu czy palenia papierosów może wpływać na zmianę postaw i zachowań dzieci i młodzieży. Informacja powinna być rzetelna, podawana rzeczowo, w sposób dostosowany do możliwości rozwojowych uczniów i ich dotychczasowej wiedzy. Informacją nie należy straszyć odbiorców ani zbyt zaciekawiać. Strategia informacyjna jest realizowana poprzez: miniwykłady, filmy, rozmowy, dyskusje, plansze, ulotki, naklejki, programy profilaktyczne itp. Strategia edukacyjna.

Jej celem jest pomoc w zaspokajaniu potrzeby sukcesu, satysfakcji, przynależności poprzez działalność pozytywną, będącą alternatywą dla zachowań ryzykownych.

Strategia alternatyw.

Jest realizowana przez szkołę i rodzinę. Oba środowiska powinny zarówno rozwijać jak i proponować alternatywne /zdrowe/ sposoby spędzania wolnego czasu. Strategie alternatyw pozwalaj ą realizować potrzebę aktywności i sukcesu poprzez udział w klubach sportowych, działalności świetlicy, organizacji młodzieżowych, zespołów artystycznych, kół zainteresowań itp. Strategie alternatyw mają pomóc dzieciom i młodzieży realizować swoje zainteresowania i cele życiowe zdrowymi i akceptowanymi społecznie sposobami.

Strategia interwencyjna.

Celem jest pomoc indywidualnym uczniom w zidentyfikowaniu i rozwiązaniu konkretnej sytuacji kryzysowej. Stosowanie tej strategii wymaga pozyskania i włączenia do działań rodziców oraz skorzystanie z pomocy specjalistów.

Strategia zmian środowiskowych.

Celem jest oddziaływanie na cale środowisko życia dziecka. -Strategia zmian środowiskowych angażuje rodziców i środowisko rówieśnicze. Rodzice skłaniani  są  do   edukacji,   współpracy   oraz  podzielenia  odpowiedzialności w realizowanych oddziaływaniach profilaktyczno - wychowawczych.

Strategia zmian przepisów.

Dotyczy sytuacji, gdy uczniowie podejmują określone działania dysfunkcyjne, a w szczególności zaczynają eksperymentować z niedozwolonymi zachowaniami. Ma na celu pomoc indywidualnym uczniom w rozwiązaniu konkretnej sytuacji i wycofaniu się z zachowań dysfunkcyjnych. Strategie zmian przepisów SA realizowane poprzez wprowadzane regulaminy, indywidualne kontakty - dostarczające informacji na temat konsekwencji oraz możliwości dalszej pomocy.

IV. Sposoby osiągnięcia celów w klasach I - III:

- opracowanie cyklu tematów do pracy z uczniami:

A/ integracja grupy,

B/ wzmacnianie pozytywnego obrazu samego siebie,

C/komunikacja, asertywność, empatia,

D/ opanowanie nadmiernego łęku,

E/ budowanie udanych relacji z innymi ludźmi,

F/ wyrabianie nawyku poszanowania zdrowia własnego i innych,

G/ promocja zdrowia.

V. Sposoby osiągnięcia celów w klasach IV - VI:

-  opracowanie  cyklu tematów  do  pracy  z uczniami  /wychowawcy klas w ramach godzin wychowawczych i korelacji przedmiotowych/:

A/ kształtowanie poczucia własnej wartości,

B/ wyrabianie postaw asertywnych i empatii,

C/ radzenie sobie ze stresem,

D/ twórcze kierowania własnym czasem i rozwojem osobistym,

E/ profilaktyka przemocy rówieśniczej,

F/ rozpoznawanie własnych mocnych stron, zalet i wad,

G/ dostrzeganie potrzeb własnych i innych ludzi,

H/ profilaktyka uzależnień,

I/ właściwie pojęta rywalizacja,

J/ odmawianie i podejmowanie samodzielnych decyzji,

K/ promocja zdrowia.

VI. Formy realizacji:

  • prelekcje i pogadanki
  • zajęcia warsztatowe
  • filmy
  • spotkania z psychologiem, pedagogiem i policjantem
  • nowoczesne programy profilaktyczne
  • spotkania z pracownikami służby zdrowia
  • organizowanie zajęć pozalekcyjnych
  • indywidualne rozmowy z uczniami i rodzicami
  • spotkania z SU i RR
  • gazetki, konkursy
  • współpraca z organizacjami działającymi na rzecz pomocy dzieciom
  • realizacja ścieżek przedmiotowych oraz aprobowanych wartości w ramach realizacji różnych treści edukacyjnych
  • organizacja pomocy materialnej dzieciom z rodzin najuboższych
  • pedagogizacja rodziców
  • organizowanie szkoleń RP
  • włączenie SU do konkretnych działań
  • systematyczne omawianie na posiedzeniach RP efektów realizacji profilaktyki w szkole
  • ewaluacja w ramach wewnątrzszkolnego systemu mierzenia jakości pracy szkoły.

VI. Formy prowadzenia dokumentacji realizowanego programu:

  • zapisy w dziennikach lekcyjnych, pozalekcyjnych
  • plany pracy wychowawców klasowych
  • plan pracy szkoły
  • plan pracy zespołu wychowawczego
  • plan pracy pedagoga
  • dziennik zajęć pedagoga.

VII.   Narzędzia badawcze:

  • ankieta dla uczniów, rodziców i dzieci.