- Strona główna
- Nasza szkoła
- Kadra pedagogiczna
- Rada Rodziców
- Uczniowie
- Biblioteka
- Świetlica
- Gabinety medyczne
- Dokumenty szkolne
- Osiągnięcia i sukcesy
- Zajęcia pozalekcyjne
- Sport
- Wycieczki
- Zielone szkoły
- Plan lekcji
- Kalendarz 2009/2010
- Przydatne linki
- Kontakt
Kryteria oceniania - matematyka
Klasa IV
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w wymaganiach na ocenę dopuszczającą, a braki uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z matematyki
- nie jest w stanie rozwiązywać zadań o elementarnym stopniu trudności z pomocą nauczyciela
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- wykonuje obliczenia pamięciowe na czterech działaniach matematycznych w zakresie 1000
- wykonuje obliczenia sposobem pisemnym
- potrafi zapisywać i odczytywać ułamki dziesiętne
- oblicza sumę i różnicę ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym
- rozróżnia i kreśli odcinki, półproste, proste, łamane
- mierzy odcinki
- rozróżnia kąty
- umie nazwać figury geometryczne
- oblicza obwód prostokąta i kwadratu
- odróżnia zapis skali powiększającej od zmniejszającej
- umie nazwać i opisać bryłę
Ocenę dostateczną otrzymuję uczeń, który spełnia wymagania na ocenę dopuszczającą oraz:
- stosuje w obliczeniach prawa matematyczne
- oblicza wartości potęg
- oblicza wartości wyrażeń arytmetycznych z zastosowaniem kolejności działań
- zna system dziesiątkowy pozycyjny
- odczytuje i porównuje liczby na osi liczbowej
- rozwiązuje zadania tekstowe z zastosowaniem obliczeń pisemnych i pamięciowych
- zna cechy podzielności liczb przez 2, 5, 10, 100
- podaje przykłady podzielności i wielokrotności liczb
- umie przedstawić ułamek jako część całości
- potrafi skracać i rozszerzać ułamki
- dodaje i odejmuje ułamki o jednakowych mianownikach
- mnoży i dzieli ułamki zwykłe przez liczby naturalne
- zamienia ułamek niewłaściwy na liczbę mieszaną i odwrotnie
- odczytuje i zapisuje ułamki dziesiętne
- oblicza sumy i różnice ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym
- stosuje działania na ułamkach dziesiętnych do rozwiązywania typowych zadań tekstowych
- zapisuje wyrażenia dwumianowane jednym mianem i odwrotnie
- rozpoznaje proste prostopadłe i równoległe
- kreśli i mierzy kąty
- kreśli okręgi o danych promieniach
- posługuje się pojęciami promień, średnica, cięciwa
- podaje wartość pola figury za pomocą kwadratów jednostkowych
- oblicza pole prostokąta jednakowymi jednostkami długości
- kreśli siatki sześcianu i prostopadłościanu
- oblicza pole powierzchni prostopadłościanu przy danych wymiarach wyrażonych jednakowymi jednostkami
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania na ocenę dostateczną oraz:
- wyjaśnia na przykładach: prawa matematyczne, własności liczby 0 w działaniach matematycznych, związki między działaniami wzajemnie odwrotnymi
- rozwiązuje elementarne równania
- oblicza wartości wyrażeń arytmetycznych zachowując kolejności wykonywania działań
- rozwiązuje zadania tekstowe z zastosowaniem obliczeń pamięciowych, przedstawia rozwiązania w jednym zapisie
- rozwiązuje zadania tekstowe, równania z zastosowaniem obliczeń pisemnych
- zapisuje liczby znakami rzymskimi, czyta je, wyjaśnia słownie zasady zapisu liczb w systemie rzymskim
- podaje przykłady liczb podzielnych przez 3, 4, 9, 25 z zastosowaniem cech podzielności oraz wyróżnia je w danym zbiorze liczb naturalnych
- oblicza ułamek danej liczby naturalnej
- wykonuje dodawanie i odejmowanie na ułamkach dziesiętnych sposobem pisemnym
- kreśli odcinki prostopadłe i równoległe za pomocą linijki i ekierki, uwzględniając porównywanie różnicowe i ilorazowe
- zna symboliczne oznaczenia punktów, prostych, odcinków, kwadratów, prostokątów
- kreśli prostokąty i kwadraty o podanych wymiarach
- oblicza obwód, pole, długość boku kwadratu i prostokąta wyrażonych różnymi jednostkami
- kreśli odcinki, kwadraty, okręgi w skali
- oblicza objętość prostopadłościanu
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania na ocenę dobrą oraz:
- rozwiązuje równania złożone
- oblicza wartość wyrażeń arytmetycznych w zapisie bez nawiasowym i z nawiasem
- rozwiązuje zadania tekstowe dotyczące średniej arytmetycznej, porównania różnicowego, ilorazowego
- wykrywa błędy w obliczeniach
- układa i rozwiązuje zadania tekstowe z zastosowaniem obliczeń pamięciowych, pisemnych
- uzupełnia w zapisie liczb brakujących cyfr, by liczba była podzielna przez 2, 3, 4, 5, 9, 10,25,100
- oblicza wartości dłuższego wyrażenia z zastosowaniem ułamków zwykłych
- oblicza działania z zastosowaniem ułamków zwykłych i dziesiętnych, gdy dana jest odjemna
- rozwiązuje zadania tekstowe za pomocą równań z ułamkami dziesiętnymi
- przelicza jednostki miary gruntu
- oblicza pole prostokąta, gdy dany jest obwód i długość jednego boku
- oblicza odwód prostokąta, gdy dane jest jego pole i długość boku
- wyznacza skalę dla danej pary figur
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania na ocenę bardzo dobrą oraz:
- oblicza wyrażenia, w których występuje potęga
- szacuje wyniki działań
- kreśli i mierzy kąty większe od kąta półpełnego
- kreśli kwadrat o danej przekątnej
- oblicza pole prostokąta, gdy dany jest obwód i zależności między długościami boków
- oblicza długość boku prostokąta, gdy dane jest pole i długość boku
- symbolicznie oznacza okręgi i koła
- dodaje i odejmuje ułamki zwykłe o różnych mianownikach
- mnoży i dzieli ułamki dziesiętne przez 10, 100, 1000
Klasa V
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń:
- który nie opanował wiedzy określonej programem,
- nie rozumie podstawowych pojęć matematycznych, a braki uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu.
- nie jest wstanie rozwiązać (wykonać) zadań o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności z pomocą nauczyciela.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- Zapisuje liczby w dziesiątkowym systemie pozycyjnym. czyta liczby zapisane w systemie dziesiątkowym i zapisuje je słowami
- Stosuje w obliczeniach prawa matematyczne
- Objaśnia kolejność wykonywania działań w zapisie beznawiasowym i z nawiasami
- Oblicza wartości sumy, różnicy, iloczynu i ilorazu w rachunku pisemnym
- Przedstawia iloraz liczb naturalnych w postaci ułamka zwykłego i odwrotnie
- Wyszukuje ułamki właściwe i niewłaściwe w zbiorze ułamków zwykłych
- Dodaje i odejmuje ułamki zwykłe o jednakowych mianownikach
- Skraca i rozszerza ułamki zwykłe
- Odczytuje i zapisuje ułamki dziesiętne
- Oblicza sumy i różnice ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym
- Mnoży i dzieli ułamki dziesiętne przez 10 , 100, 1000
- Porównuje ułamki zwykłe i dziesiętne
- Zna pojęcie liczby ujemnej oraz pojecie liczb przeciwnych
- Potrafi podać przykłady liczb ujemnych
- Rozpoznaje proste (odcinki) prostopadłe i równoległe
- Rozpoznaje łamaną otwartą i zamkniętą
- Rozróżnia rodzaje kątów oraz mierzy miary kątów za pomocą kątomierza
- Kreśli kąty o danej mierze
- Zna nazwy poszczególnych rodzajów trójkąta
- Wylicza znane czworokąty i ich własności
- Oblicza obwody trójkątów i czworokątów
- Zna pojęcie prostopadłościanu oraz elementy jego budowy
- Wskazuje na modelu graniastosłupa ściany równoległe i prostopadłe
- Zna jednostki pola powierzchni i objętości
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który opanował wiedzę na ocenę dopuszczającą, a ponadto:
- Podaje przykłady liczb pierwsze i złożone
- Podaje przykłady dzielników liczby i wielokrotności liczby
- Rozkłada liczbę naturalną na czynniki pierwsze
- Oblicza NWD i NWW
- Zamienia liczby mieszane na ułamki i odwrotnie
- Porównuje ułamki (wszystkie metody)
- Mnoży ułamki zwykłe
- Dzieli liczby naturalne przez ułamek, ułamek przez ułamek oraz oblicza ułamek danej liczby
- Zamienia ułamek zwykły na dziesiętny i odwrotnie
- Oblicza sposobem pisemnym sumy, różnice i iloczyny ułamków dziesiętnych
- Mnoży i dzieli ułamki dziesiętne przez 10, 100 , 1000
- Dzieli sposobem pisemnym ułamek dziesiętny przez liczbę naturalną
- Rozwiązuje zadania tekstowe jednodziałaniowe z zastosowaniem działań na ułamkach zwykłych i dziesiętnych
- Zaznacza np. 50%, 25%, 10% figury
- Zna pojecie liczb całkowitych
- Dodaje i odejmuje liczby całkowite
- Wskazuje i rysuje przekątne danego wielokąta
- Rozpoznaje i rysuje różnego rodzaju trójkąty
- Przelicza jednostki długości
- Oblicza obwody wielokąta, gdy dane są długości boków
- Zna nazwy graniastosłupów prostych w zależności od podstawy
- Kreśli siatki graniastosłupów prawidłowych o podanych wymiarach
- Oblicza pole powierzchni prostopadłościanu jako pole jego siatki
- Zna pojecie wysokości graniastosłupa prostego
- Zna wzór na obliczenie objętości graniastosłupa prostego
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który opanował wiedzę na ocenę dostateczną, a ponadto:
- Oblicza wartość wyrażeń arytmetycznych w zapisie bez nawiasowym i z nawiasem zwykłym i
- kwadratowym oraz stosuje kolejność wykonywania działań
- Rozwiązuje zadania tekstowe z zastosowaniem obliczeń pamięciowych i pisemnych
- Zna cechy podzielności liczb przez: 2, 5, 3, 9, 4, 25 oraz umie je zastosować
- Rozwiązuje zadania tekstowe z zastosowaniem obliczeń: ułamka danej liczby, liczby na podstawie danego jej ułamka
- Dzieli sposobem pisemnym ułamek dziesiętny przez ułamek dziesiętny
- Wykonuje działania łączne na ułamkach dziesiętnych
- Wykonuje działania łączne na ułamkach zwykłych i dziesiętnych
- Rozwiązuje zadania tekstowe z zastosowaniem działań na ułamkach zwykłych i dziesiętnych
- Mnoży i dzieli liczby całkowite o różnych znakach
- Zna miary kątów wewnętrznych trójkątów i czworokątów
- Oblicza miary trzeciego kąta: trójkąta równoramiennego, gdy dana jest miara jednego z kątów ostrych, trójkąta prostokątnego, gdy dana jest miara jednego z kątów ostrych
- Zna własności trapezu, równoległoboku, rombu
- Odróżnia obwód i pole figury
- Oblicza obwód wielokąta, gdy dane są zależności między bokami i długość jednego boku
- Oblicza pole wielokąta wg wzoru, gdy dane są zależności między bokami i długość jednego boku
- Kreśli siatki graniastosłupów o podstawie będącej dowolnym wielokątem o podanych wymiarach
- Kreśli siatki graniastosłupów w skali
- Zna wzór na obliczenie pola powierzchni i objętości graniastosłupa prostego
- Oblicza pole powierzchni i objętość graniastosłupa o podanych wymiarach wyrażonych różnymi jednostkami
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który opanował wiedzę na ocenę dobrą, a ponadto:
- Rozwiązuje równania złożone z kilkakrotnym wykorzystaniem działań wzajemnie odwrotnych
- Wykrywa błędy w obliczeniach
- Oblicza NWW i NWD więcej niż dwóch liczb
- Rozwiązuje zadania tekstowe związane z liczbami pierwszymi i złożonymi
- Rozwiązuje zadania tekstowe złożone z zastosowaniem działań na ułamkach zwykłych i dziesiętnych
- Oblicza wartość liczbową złożonych wyrażeń arytmetycznych z zastosowaniem potęg
- Oblicza średnie arytmetyczne kilku liczb całkowitych
- Oblicza sumy miar kątów wewnętrznych wielokąta
- Oblicza długość boków równoległoboku, gdy dany jest obwód i długość drugiego boku
- Oblicza pole figur przez rozkładanie ich na sumę figur, których pola można policzyć ze wzorów
- Oblicza miarę kątów wewnętrznych trójkąta, gdy dane są zależności miedzy kątami i miara jednego z nich
- Oblicza pola kwadratów i rombów, gdy dane są długości przekątnych
- Oblicza pole trapezu, gdy dana jest suma długości podstaw i wysokość
- Stosuje zamianę jednostek objętości w zadaniach tekstowych
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który opanował wiedzę na ocenę bardzo dobrą, a ponadto:
- Rozwiązuje nietypowe zadania wielodziałaniowe
- Tworzy wyrażenia arytmetyczne na podstawie treści zadań i oblicza ich wartość
- Rozwiązuje zadania tekstowe dotyczące potęg
- Rozwiązuje zadania tekstowe z zastosowaniem obliczania ułamków z liczb
- Rozwiązuje zadania tekstowe związane z różnym sposobem zapisywania długości i masy
- Rozwiązuje zadania tekstowe związane z podwyżkami i obniżkami oraz odsetkami bankowymi
- Rozwiązuje zadania tekstowe z wykorzystaniem działań na liczbach całkowitych
- Rozpoznaje na rysunkach kąty: przyległe, wierzchołkowe, naprzemianległe, odpowiadające
- Rozwiązuje zadania tekstowe związane z miarami kątów: przyległych, wierzchołkowych, naprzemianległych, odpowiadających
- Potrafi stwierdzić możliwość zbudowania trójkąta o danych długościach boków
- Oblicza miary określonych elementów (długości krawędzi, pola ścian, pola powierzchni, objętości) graniastosłupa, gdy dane są miary innych elementów z wykorzystaniem związków miarowych między tymi wielkościami.
Klasa VI
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń:
- który nie opanował wiedzy określonej programem,
- nie rozumie podstawowych pojęć matematycznych, a braki uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu,
- nie jest wstanie rozwiązać (wykonać) zadań o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności z pomocą nauczyciela.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- Zna i stosuje algorytmy czterech działań
- Zna kolejność wykonywania działań
- Zna pojęcie potęgi
- Wykonuje działania na ułamkach zwykłych
- Zamienia ułamek dziesiętny na zwykły i odwrotnie
- Zna jednostki: czasu, długości, masy
- Rozumie pojęcie skali i planu
- Zna znaczenie pojęć: prędkość, droga, czas
- Zna znaczenie podstawowych symboli występujących w opisach: diagramów, planów map, schematów
- Zna pojęcie kąta i rodzaje kątów
- Zna rodzaje trójkątów
- Potrafi obliczyć obwód trójkąta
- Zna nazwy czworokątów
- Zna sumę miar kątów wewnętrznych oraz własności czworokątów
- Zna pojęcie i elementy koła i okręgu, kreśli koła i okręgi
- Zna jednostki pola
- Zna wzory na pole czworokątów
- Oblicza pola wielokątów
- Zna pojęcie sześcianu i prostopadłościanu oraz elementy budowy tych brył
- Zna nazwy graniastosłupów prostych i ostrosłupów
- Wskazuje wśród innych brył: walec, stożek i kulę
- Zna pojęcie objętości bryły i jednostki objętości
- Zna wzór na objętość prostopadłościanu
- Oblicza wartości liczbowe prostych wyrażeń algebraicznych
- Potrafi wskazać równania w zbiorze różnych zapisów literowych
- Potrafi sprawdzić czy dana liczba jest rozwiązaniem równania
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który opanował wiedzę na ocenę dopuszczającą, a ponadto:
- Pamięciowo i pisemnie wykonuje działania na ułamkach dziesiętnych i liczbach naturalnych
- Oblicza kwadrat i sześcian ułamka
- Porównuje ułamki
- Oblicza wartość wyrażenia arytmetycznego zawierającego potęgi
- Oblicza ułamek z liczby
- Rozwiązuje typowe zadania tekstowe
- Oblicza upływ czasu między wydarzeniami
- Potrafi zamieniać jednostki
- Rozwiązuje zadania związane z jednostkami czasu, długości, masy
- Potrafi obliczać skalę
- Rozwiązuje zadania związane ze skalą
- Zna sposoby zaokrąglania liczb
- Oblicza prędkość, drogę, czas
- Rozwiązuje zadania odczytując dane z tabel, diagramów
- Zna związki miarowe poszczególnych rodzajów kątów
- Potrafi obliczyć długość jednego z boków trójkąta równobocznego (równoramiennego) gdy dany jest obwód
- Potrafi sklasyfikować czworokąty
- Umie obliczyć obwód czworokąta
- Rozwiązuje zadania związane z kołem i okręgiem
- Rozwiązuje zadania związane z polem wielokątów
- Potrafi zamieniać jednostki pola
- Umie narysować trójkąt o danym polu
- Kreśli siatki prostopadłościanów i graniastosłupów
- Zna wzór i potrafi obliczyć objętość graniastosłupa prostego
- Wskazuje wyrazy sumy algebraicznej i klasyfikuje je w grupy wyrazów podobnych
- Oblicza wartość wyrażeń algebraicznych zawierającego potęgi
- Potrafi dodawać i odejmować sumy algebraiczne
- Rozwiązuje proste równania
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który opanował wiedzę na ocenę dostateczną, a ponadto:
- Oblicza wartość wyrażenia arytmetycznego zawierającego działania na liczbach naturalnych, ułamkach zwykłych i dziesiętnych
- Oblicza wartość wyrażenia arytmetycznego zawierającego potęgi
- Rozwiązuje zadania tekstowe zawierające potęgi
- Potrafi potęgować ułamki
- Rozwiązuje zadania tekstowe z zastosowaniem ułamków
- Potrafi podać rozwinięcie dziesiętne ułamka zwykłego
- Potrafi zaokrąglić liczbę po zamianie jednostek
- Umie przedstawić dane w postaci diagramu
- Rozwiązuje proste zadania tekstowe typu prędkość - droga - czas
- Rozróżnia poszczególne rodzaje kątów
- Oblicza brakujące miary kątów trójkąta
- Rozwiązuje zadania tekstowe związane z obwodem czworokąta
- Oblicza brakujące miary kątów czworokąta
- Oblicza pole wielokątów znając np. obwód lub wysokość i dł. boku figury
- Oblicza długość przekątnej rombu znając długość boku i drugiej przekątnej
- Rozwiązuje zadania związane z długością krawędzi, polem prostopadłościanu
- Zamienia jednostki objętości
- Rozwiązuje zadania związane z objętością brył
- Zna pojęcie ostrosłupa
- Kreśli siatki ostrosłupów
- Oblicza długość krawędzi i pole całkowite ostrosłupa
- Potrafi interpretować dane przedstawione na diagramie
- Oblicza wartość liczbową wyrażeń algebraicznych
- Stosuje równania do rozwiązania zadań tekstowych
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który opanował wiedzę na ocenę dobrą, a ponadto:
- Potrafi tworzyć wyrażenia arytmetyczne na podstawie treści zadań i obliczać wartość tych wyrażeń
- Rozwiązuje zadania tekstowa z zastosowaniem działań na liczbach naturalnych, ułamkach i potęgowania
- Oblicza wartość ułamka piętrowego
- Porównuje rozwinięcia dziesiętne nieskończone okresowe liczb podanych w skróconym zapisie
- Rozwiązuje zadania odczytując dane z diagramów, tabel, wykresów
- Rozwiązuje zadania związane ze skalą oraz typu prędkość - droga - czas
- Potrafi określić miarę kąta przyległego, odpowiadającego, naprzemianległego, wierzchołkowego na podstawie danych kątów na rysunku lub treści zadania
- Rozwiązuje zadania tekstowe związane z miarami kątów lub długościami boków w trójkącie
- Rozwiązuje zadania związane z kołem, okręgiem i innymi figurami
- Oblicza pole figury jako sumę lub różnicę pól trójkątów lub czworokątów
- Umie narysować trójkąt o polu równym polu danego czworokąta
- Rozwiązuje zadania tekstowe z zastosowaniem pól powierzchni graniastosłupów prostych
- Zna pojęcie czworościanu foremnego
- Oblicza wartość wyrażeń arytmetycznych o wysokim stopniu trudności i skomplikowanej budowie
- Rozwiązuje równania zawierające ułamki, liczby mieszane i nawiasy
- Potrafi budować zadanie tekstowe do danego równania
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który opanował wiedzę na ocenę bardzo dobrą, a ponadto:
- Oblicza wartość wyrażenia arytmetycznego zawierającego pierwiastki
- Zna pojęcie przybliżenia z niedomiarem i nadmiarem
- Rozwiązuje zadania tekstowe o podwyższonym stopniu trudności związane z polem wielokątów
- Rozwiązuje zadania tekstowe związane z ostrosłupem
- Rozwiązuje zadania tekstowe związane z procentami
- Stosuje równania do rozwiązywania złożonych zadań tekstowych w tym zadań dotyczących proporcjonalności prostej
- Rozwiązuje zadania tekstowe związane z mnożeniem i dzieleniem sum algebraicznych przez liczbę