Kryteria oceniania - matematyka

klasa V klasa VI

Klasa IV

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:

  • nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w wymaganiach na ocenę dopuszczającą, a braki uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z matematyki
  • nie jest w stanie rozwiązywać zadań o elementarnym stopniu trudności z pomocą nauczyciela

Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:

  • wykonuje obliczenia pamięciowe na czterech działaniach matematycznych w zakresie 1000
  • wykonuje obliczenia sposobem pisemnym
  • potrafi zapisywać i odczytywać ułamki dziesiętne
  • oblicza sumę i różnicę ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym
  • rozróżnia i kreśli odcinki, półproste, proste, łamane
  • mierzy odcinki
  • rozróżnia kąty
  • umie nazwać figury geometryczne
  • oblicza obwód prostokąta i kwadratu
  • odróżnia zapis skali powiększającej od zmniejszającej
  • umie nazwać i opisać bryłę

Ocenę dostateczną otrzymuję uczeń, który spełnia wymagania na ocenę dopuszczającą oraz:

  • stosuje w obliczeniach prawa matematyczne
  • oblicza wartości potęg
  • oblicza wartości wyrażeń arytmetycznych z zastosowaniem kolejności działań
  • zna system dziesiątkowy pozycyjny
  • odczytuje i porównuje liczby na osi liczbowej
  • rozwiązuje zadania tekstowe z zastosowaniem obliczeń pisemnych i pamięciowych
  • zna cechy podzielności liczb przez 2, 5, 10, 100
  • podaje przykłady podzielności i wielokrotności liczb
  • umie przedstawić ułamek jako część całości
  • potrafi skracać i rozszerzać ułamki
  • dodaje i odejmuje ułamki o jednakowych mianownikach
  • mnoży i dzieli ułamki zwykłe przez liczby naturalne
  • zamienia ułamek niewłaściwy na liczbę mieszaną i odwrotnie
  • odczytuje i zapisuje ułamki dziesiętne
  • oblicza sumy i różnice ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym
  • stosuje działania na ułamkach dziesiętnych do rozwiązywania typowych zadań tekstowych
  • zapisuje wyrażenia dwumianowane jednym mianem i odwrotnie
  • rozpoznaje proste prostopadłe i równoległe
  • kreśli i mierzy kąty
  • kreśli okręgi o danych promieniach
  • posługuje się pojęciami promień, średnica, cięciwa
  • podaje wartość pola figury za pomocą kwadratów jednostkowych
  • oblicza pole prostokąta jednakowymi jednostkami długości
  • kreśli siatki sześcianu i prostopadłościanu
  • oblicza pole powierzchni prostopadłościanu przy danych wymiarach wyrażonych jednakowymi jednostkami

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania na ocenę dostateczną oraz:

  • wyjaśnia na przykładach: prawa matematyczne, własności liczby 0 w działaniach matematycznych, związki między działaniami wzajemnie odwrotnymi
  • rozwiązuje elementarne równania
  • oblicza wartości wyrażeń arytmetycznych zachowując kolejności wykonywania działań
  • rozwiązuje zadania tekstowe z zastosowaniem obliczeń pamięciowych, przedstawia rozwiązania w jednym zapisie
  • rozwiązuje zadania tekstowe, równania z zastosowaniem obliczeń pisemnych
  • zapisuje liczby znakami rzymskimi, czyta je, wyjaśnia słownie zasady zapisu liczb w systemie rzymskim
  • podaje przykłady liczb podzielnych przez 3, 4, 9, 25 z zastosowaniem cech podzielności oraz wyróżnia je w danym zbiorze liczb naturalnych
  • oblicza ułamek danej liczby naturalnej
  • wykonuje dodawanie i odejmowanie na ułamkach dziesiętnych sposobem pisemnym
  • kreśli odcinki prostopadłe i równoległe za pomocą linijki i ekierki, uwzględniając porównywanie różnicowe i ilorazowe
  • zna symboliczne oznaczenia punktów, prostych, odcinków, kwadratów, prostokątów
  • kreśli prostokąty i kwadraty o podanych wymiarach
  • oblicza obwód, pole, długość boku kwadratu i prostokąta wyrażonych różnymi jednostkami
  • kreśli odcinki, kwadraty, okręgi w skali
  • oblicza objętość prostopadłościanu

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania na ocenę dobrą oraz:

  • rozwiązuje równania złożone
  • oblicza wartość wyrażeń arytmetycznych w zapisie bez nawiasowym i z nawiasem
  • rozwiązuje zadania tekstowe dotyczące średniej arytmetycznej, porównania różnicowego, ilorazowego
  • wykrywa błędy w obliczeniach
  • układa i rozwiązuje zadania tekstowe z zastosowaniem obliczeń pamięciowych, pisemnych
  • uzupełnia w zapisie liczb brakujących cyfr, by liczba była podzielna przez 2, 3, 4, 5, 9, 10,25,100
  • oblicza wartości dłuższego wyrażenia z zastosowaniem ułamków zwykłych
  • oblicza działania z zastosowaniem ułamków zwykłych i dziesiętnych, gdy dana jest odjemna
  • rozwiązuje zadania tekstowe za pomocą równań z ułamkami dziesiętnymi
  • przelicza jednostki miary gruntu
  • oblicza pole prostokąta, gdy dany jest obwód i długość jednego boku
  • oblicza odwód prostokąta, gdy dane jest jego pole i długość boku
  • wyznacza skalę dla danej pary figur

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania na ocenę bardzo dobrą oraz:

  • oblicza wyrażenia, w których występuje potęga
  • szacuje wyniki działań
  • kreśli i mierzy kąty większe od kąta półpełnego
  • kreśli kwadrat o danej przekątnej
  • oblicza pole prostokąta, gdy dany jest obwód i zależności między długościami boków
  • oblicza długość boku prostokąta, gdy dane jest pole i długość boku
  • symbolicznie oznacza okręgi i koła
  • dodaje i odejmuje ułamki zwykłe o różnych mianownikach
  • mnoży i dzieli ułamki dziesiętne przez 10, 100, 1000

Klasa V

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń:

  • który nie opanował wiedzy określonej programem,
  • nie rozumie podstawowych pojęć matematycznych, a braki uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu.
  • nie jest wstanie rozwiązać (wykonać) zadań o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności z pomocą nauczyciela.

Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:

  • Zapisuje liczby w dziesiątkowym systemie pozycyjnym. czyta liczby zapisane w systemie dziesiątkowym i zapisuje je słowami
  • Stosuje w obliczeniach prawa matematyczne
  • Objaśnia kolejność wykonywania działań w zapisie beznawiasowym i z nawiasami
  • Oblicza wartości sumy, różnicy, iloczynu i ilorazu w rachunku pisemnym
  • Przedstawia iloraz liczb naturalnych w postaci ułamka zwykłego i odwrotnie
  • Wyszukuje ułamki właściwe i niewłaściwe w zbiorze ułamków zwykłych
  • Dodaje i odejmuje ułamki zwykłe o jednakowych mianownikach
  • Skraca i rozszerza ułamki zwykłe
  • Odczytuje i zapisuje ułamki dziesiętne
  • Oblicza sumy i różnice ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym
  • Mnoży i dzieli ułamki dziesiętne przez 10 , 100, 1000
  • Porównuje ułamki zwykłe i dziesiętne
  • Zna pojęcie liczby ujemnej oraz pojecie liczb przeciwnych
  • Potrafi podać przykłady liczb ujemnych
  • Rozpoznaje proste (odcinki) prostopadłe i równoległe
  • Rozpoznaje łamaną otwartą i zamkniętą
  • Rozróżnia rodzaje kątów oraz mierzy miary kątów za pomocą kątomierza
  • Kreśli kąty o danej mierze
  • Zna nazwy poszczególnych rodzajów trójkąta
  • Wylicza znane czworokąty i ich własności
  • Oblicza obwody trójkątów i czworokątów
  • Zna pojęcie prostopadłościanu oraz elementy jego budowy
  • Wskazuje na modelu graniastosłupa ściany równoległe i prostopadłe
  • Zna jednostki pola powierzchni i objętości

Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który opanował wiedzę na ocenę dopuszczającą, a ponadto:

  • Podaje przykłady liczb pierwsze i złożone
  • Podaje przykłady dzielników liczby i wielokrotności liczby
  • Rozkłada liczbę naturalną na czynniki pierwsze
  • Oblicza NWD i NWW
  • Zamienia liczby mieszane na ułamki i odwrotnie
  • Porównuje ułamki (wszystkie metody)
  • Mnoży ułamki zwykłe
  • Dzieli liczby naturalne przez ułamek, ułamek przez ułamek oraz oblicza ułamek danej liczby
  • Zamienia ułamek zwykły na dziesiętny i odwrotnie
  • Oblicza sposobem pisemnym sumy, różnice i iloczyny ułamków dziesiętnych
  • Mnoży i dzieli ułamki dziesiętne przez 10, 100 , 1000
  • Dzieli sposobem pisemnym ułamek dziesiętny przez liczbę naturalną
  • Rozwiązuje zadania tekstowe jednodziałaniowe z zastosowaniem działań na ułamkach zwykłych i dziesiętnych
  • Zaznacza np. 50%, 25%, 10% figury
  • Zna pojecie liczb całkowitych
  • Dodaje i odejmuje liczby całkowite
  • Wskazuje i rysuje przekątne danego wielokąta
  • Rozpoznaje i rysuje różnego rodzaju trójkąty
  • Przelicza jednostki długości
  • Oblicza obwody wielokąta, gdy dane są długości boków
  • Zna nazwy graniastosłupów prostych w zależności od podstawy
  • Kreśli siatki graniastosłupów prawidłowych o podanych wymiarach
  • Oblicza pole powierzchni prostopadłościanu jako pole jego siatki
  • Zna pojecie wysokości graniastosłupa prostego
  • Zna wzór na obliczenie objętości graniastosłupa prostego

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który opanował wiedzę na ocenę dostateczną, a ponadto:

  • Oblicza wartość wyrażeń arytmetycznych w zapisie bez nawiasowym i z nawiasem zwykłym i
  • kwadratowym oraz stosuje kolejność wykonywania działań
  • Rozwiązuje zadania tekstowe z zastosowaniem obliczeń pamięciowych i pisemnych
  • Zna cechy podzielności liczb przez: 2, 5, 3, 9, 4, 25 oraz umie je zastosować
  • Rozwiązuje zadania tekstowe z zastosowaniem obliczeń: ułamka danej liczby, liczby na podstawie danego jej ułamka
  • Dzieli sposobem pisemnym ułamek dziesiętny przez ułamek dziesiętny
  • Wykonuje działania łączne na ułamkach dziesiętnych
  • Wykonuje działania łączne na ułamkach zwykłych i dziesiętnych
  • Rozwiązuje zadania tekstowe z zastosowaniem działań na ułamkach zwykłych i dziesiętnych
  • Mnoży i dzieli liczby całkowite o różnych znakach
  • Zna miary kątów wewnętrznych trójkątów i czworokątów
  • Oblicza miary trzeciego kąta: trójkąta równoramiennego, gdy dana jest miara jednego z kątów ostrych, trójkąta prostokątnego, gdy dana jest miara jednego z kątów ostrych
  • Zna własności trapezu, równoległoboku, rombu
  • Odróżnia obwód i pole figury
  • Oblicza obwód wielokąta, gdy dane są zależności między bokami i długość jednego boku
  • Oblicza pole wielokąta wg wzoru, gdy dane są zależności między bokami i długość jednego boku
  • Kreśli siatki graniastosłupów o podstawie będącej dowolnym wielokątem o podanych wymiarach
  • Kreśli siatki graniastosłupów w skali
  • Zna wzór na obliczenie pola powierzchni i objętości graniastosłupa prostego
  • Oblicza pole powierzchni i objętość graniastosłupa o podanych wymiarach wyrażonych różnymi jednostkami 

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który opanował wiedzę na ocenę dobrą, a ponadto:

  • Rozwiązuje równania złożone z kilkakrotnym wykorzystaniem działań wzajemnie odwrotnych
  • Wykrywa błędy w obliczeniach
  • Oblicza NWW i NWD więcej niż dwóch liczb
  • Rozwiązuje zadania tekstowe związane z liczbami pierwszymi i złożonymi
  • Rozwiązuje zadania tekstowe złożone z zastosowaniem działań na ułamkach zwykłych i dziesiętnych
  • Oblicza wartość liczbową złożonych wyrażeń arytmetycznych z zastosowaniem potęg
  • Oblicza średnie arytmetyczne kilku liczb całkowitych
  • Oblicza sumy miar kątów wewnętrznych wielokąta
  • Oblicza długość boków równoległoboku, gdy dany jest obwód i długość drugiego boku
  • Oblicza pole figur przez rozkładanie ich na sumę figur, których pola można policzyć ze wzorów
  • Oblicza miarę kątów wewnętrznych trójkąta, gdy dane są zależności miedzy kątami i miara jednego z nich
  • Oblicza pola kwadratów i rombów, gdy dane są długości przekątnych
  • Oblicza pole trapezu, gdy dana jest suma długości podstaw i wysokość
  • Stosuje zamianę jednostek objętości w zadaniach tekstowych

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który opanował wiedzę na ocenę bardzo dobrą, a ponadto:

  • Rozwiązuje nietypowe zadania wielodziałaniowe
  • Tworzy wyrażenia arytmetyczne na podstawie treści zadań i oblicza ich wartość
  • Rozwiązuje zadania tekstowe dotyczące potęg
  • Rozwiązuje zadania tekstowe z zastosowaniem obliczania ułamków z liczb
  • Rozwiązuje zadania tekstowe związane z różnym sposobem zapisywania długości i masy
  • Rozwiązuje zadania tekstowe związane z podwyżkami i obniżkami oraz odsetkami bankowymi
  • Rozwiązuje zadania tekstowe z wykorzystaniem działań na liczbach całkowitych
  • Rozpoznaje na rysunkach kąty: przyległe, wierzchołkowe, naprzemianległe, odpowiadające
  • Rozwiązuje zadania tekstowe związane z miarami kątów: przyległych, wierzchołkowych, naprzemianległych, odpowiadających
  • Potrafi stwierdzić możliwość zbudowania trójkąta o danych długościach boków
  • Oblicza miary określonych elementów (długości krawędzi, pola ścian, pola powierzchni, objętości) graniastosłupa, gdy dane są miary innych elementów z wykorzystaniem związków miarowych między tymi wielkościami.

Klasa VI

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń:

  • który nie opanował wiedzy określonej programem,
  • nie rozumie podstawowych pojęć matematycznych, a braki uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu,
  • nie jest wstanie rozwiązać (wykonać) zadań o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności z pomocą nauczyciela.

Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:

  • Zna i stosuje algorytmy czterech działań
  • Zna kolejność wykonywania działań
  • Zna pojęcie potęgi
  • Wykonuje działania na ułamkach zwykłych
  • Zamienia ułamek dziesiętny na zwykły i odwrotnie
  • Zna jednostki: czasu, długości, masy
  • Rozumie pojęcie skali i planu
  • Zna znaczenie pojęć: prędkość, droga, czas
  • Zna znaczenie podstawowych symboli występujących w opisach: diagramów, planów map, schematów
  • Zna pojęcie kąta i rodzaje kątów
  • Zna rodzaje trójkątów
  • Potrafi obliczyć obwód trójkąta
  • Zna nazwy czworokątów
  • Zna sumę miar  kątów wewnętrznych oraz własności czworokątów
  • Zna pojęcie i elementy koła i okręgu, kreśli koła i okręgi
  • Zna jednostki pola
  • Zna wzory na pole czworokątów
  • Oblicza pola wielokątów
  • Zna pojęcie sześcianu i prostopadłościanu oraz elementy budowy tych brył
  • Zna nazwy graniastosłupów prostych i ostrosłupów
  • Wskazuje wśród innych brył: walec, stożek i kulę
  • Zna pojęcie objętości bryły i jednostki objętości
  • Zna wzór na objętość prostopadłościanu
  • Oblicza wartości liczbowe prostych wyrażeń algebraicznych
  • Potrafi wskazać równania w zbiorze różnych zapisów literowych
  • Potrafi sprawdzić czy dana liczba jest rozwiązaniem równania

Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który opanował wiedzę na ocenę dopuszczającą, a ponadto:

  • Pamięciowo i pisemnie wykonuje działania na ułamkach dziesiętnych i liczbach naturalnych
  • Oblicza kwadrat i sześcian ułamka
  • Porównuje ułamki
  • Oblicza wartość wyrażenia arytmetycznego zawierającego potęgi
  • Oblicza ułamek z liczby
  • Rozwiązuje typowe zadania tekstowe
  • Oblicza upływ czasu między wydarzeniami
  • Potrafi zamieniać jednostki
  • Rozwiązuje zadania związane z jednostkami czasu, długości, masy
  • Potrafi obliczać skalę
  • Rozwiązuje zadania związane ze skalą
  • Zna sposoby zaokrąglania liczb
  • Oblicza prędkość, drogę, czas
  • Rozwiązuje zadania odczytując dane z tabel, diagramów
  • Zna związki miarowe poszczególnych rodzajów kątów
  • Potrafi obliczyć długość jednego z boków trójkąta równobocznego (równoramiennego) gdy dany jest obwód
  • Potrafi sklasyfikować czworokąty
  • Umie obliczyć obwód czworokąta
  • Rozwiązuje zadania związane z kołem i okręgiem
  • Rozwiązuje zadania związane z polem wielokątów
  • Potrafi zamieniać jednostki pola
  • Umie narysować trójkąt o danym polu
  • Kreśli siatki prostopadłościanów i graniastosłupów
  • Zna wzór i potrafi obliczyć objętość graniastosłupa prostego
  • Wskazuje wyrazy sumy algebraicznej i klasyfikuje je w grupy wyrazów podobnych
  • Oblicza wartość wyrażeń algebraicznych zawierającego potęgi
  • Potrafi dodawać i odejmować sumy algebraiczne
  • Rozwiązuje proste równania

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który opanował wiedzę na ocenę dostateczną, a ponadto:

  • Oblicza wartość wyrażenia arytmetycznego zawierającego działania na liczbach naturalnych, ułamkach zwykłych i dziesiętnych
  • Oblicza wartość wyrażenia arytmetycznego zawierającego potęgi
  • Rozwiązuje zadania tekstowe zawierające potęgi
  • Potrafi potęgować ułamki
  • Rozwiązuje zadania tekstowe z zastosowaniem ułamków
  • Potrafi podać rozwinięcie dziesiętne ułamka zwykłego
  • Potrafi zaokrąglić liczbę po zamianie jednostek
  • Umie przedstawić dane w postaci diagramu
  • Rozwiązuje proste zadania tekstowe typu prędkość - droga - czas
  • Rozróżnia poszczególne rodzaje kątów
  • Oblicza brakujące miary kątów trójkąta
  • Rozwiązuje zadania tekstowe związane z obwodem czworokąta
  • Oblicza brakujące miary kątów czworokąta
  • Oblicza pole wielokątów znając np. obwód lub wysokość  i dł. boku figury
  • Oblicza długość przekątnej rombu znając długość boku i drugiej przekątnej
  • Rozwiązuje zadania związane z długością krawędzi, polem prostopadłościanu
  • Zamienia jednostki objętości
  • Rozwiązuje zadania związane z objętością brył
  • Zna pojęcie ostrosłupa
  • Kreśli siatki ostrosłupów
  • Oblicza długość krawędzi i pole całkowite ostrosłupa
  • Potrafi interpretować dane przedstawione na diagramie
  • Oblicza wartość liczbową wyrażeń algebraicznych
  • Stosuje równania do rozwiązania zadań tekstowych

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który opanował wiedzę na ocenę dobrą, a ponadto:

  • Potrafi tworzyć wyrażenia arytmetyczne na podstawie treści zadań i obliczać wartość tych wyrażeń
  • Rozwiązuje zadania tekstowa z zastosowaniem działań na liczbach naturalnych, ułamkach i potęgowania
  • Oblicza wartość ułamka piętrowego
  • Porównuje rozwinięcia dziesiętne nieskończone okresowe liczb podanych w skróconym zapisie
  • Rozwiązuje zadania odczytując dane z diagramów, tabel, wykresów
  • Rozwiązuje zadania związane ze skalą oraz typu prędkość - droga - czas
  • Potrafi określić miarę kąta przyległego, odpowiadającego, naprzemianległego, wierzchołkowego na podstawie danych kątów na rysunku lub treści zadania
  • Rozwiązuje zadania tekstowe związane z miarami kątów lub długościami boków w trójkącie
  • Rozwiązuje zadania związane z kołem, okręgiem i innymi figurami
  • Oblicza pole figury jako sumę lub różnicę pól trójkątów lub czworokątów
  • Umie narysować trójkąt o polu równym polu danego czworokąta
  • Rozwiązuje zadania tekstowe z zastosowaniem pól powierzchni graniastosłupów prostych
  • Zna pojęcie czworościanu foremnego
  • Oblicza wartość wyrażeń arytmetycznych o wysokim stopniu trudności i skomplikowanej budowie
  • Rozwiązuje równania zawierające ułamki, liczby mieszane i nawiasy
  • Potrafi budować zadanie tekstowe do danego równania

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który opanował wiedzę na ocenę bardzo dobrą, a ponadto:

  • Oblicza wartość wyrażenia arytmetycznego zawierającego pierwiastki
  • Zna pojęcie przybliżenia z niedomiarem i nadmiarem
  • Rozwiązuje zadania tekstowe o podwyższonym stopniu trudności związane z polem wielokątów
  • Rozwiązuje zadania tekstowe związane z ostrosłupem
  • Rozwiązuje zadania tekstowe związane z procentami
  • Stosuje równania do rozwiązywania złożonych zadań tekstowych w tym zadań dotyczących proporcjonalności prostej
  • Rozwiązuje zadania tekstowe związane z mnożeniem i dzieleniem sum algebraicznych przez liczbę