Kryteria oceniania - historia i społeczeństwo

klasa V klasa VI 

Klasa IV

OCENA NIEDOSTATECZNA

Uczeń:

  • nie opanował podstawowych wiadomości, a braki są tak duże, że uniemożliwiają mu kontynuację nauki,
  • nawet przy pomocy nauczyciela nie jest w stanie rozwiązać zagadnienia o niewielkim stopniu trudności i wykonać najprostszych zadań.

OCENA DOPUSZCZAJĄCA

Uczeń:

  • posiada poważne braki w wiedzy, które jednak nie przekreślają możliwości dalszej nauki,
  • przy pomocy nauczyciela wykonuje zadania o niewielkim stopniu trudności,
  • prace wykonuje chętnie,
  • na miarę swoich możliwości, konstruuje krótkie, dwu, trzyzdaniowe wypowiedzi.                                                                                               

OCENA DOSTATECZNA

Uczeń: 

  • opanował podstawowe elementy wiadomości programowych pozwalające mu na rozumienie najważniejszych zagadnień przewidzianych w programie klasy IV,
  • potrafi pod kierunkiem nauczyciela skorzystać z podstawowych źródeł informacji,
  • potrafi wykonać proste zadania,
  • w czasie lekcji wykazuje się aktywnością w stopniu zadawalającym.

OCENA DOBRA

Uczeń:

  • opanował wiadomości i umiejętności przewidziane programem nauczania w klasie IV  w stopniu zadowalającym,
  • potrafi korzystać z zaprezentowanych na lekcji źródeł informacji,
  • postawione zadania i problemy rozwiązuje samodzielnie lub, w przypadku zadań trudniej szych, pod kierunkiem nauczyciela,
  • aktywnie uczestniczy w lekcji,
  • dostrzega przyczyny i skutki wydarzeń historycznych,
  • podejmuje się samodzielnego wykonania prac o niewielkim stopniu trudności.  

OCENA BARDZO DOBRA

Uczeń:

  • opanował pełny zakres wiadomości przewidziany programem nauczania dla klasy IV, 
  • dociera samodzielnie do źródeł i informacji wskazanych przez nauczyciela,
  • aktywnie uczestniczy w lekcji,
  • postawione problemy i zadania rozwiązuje samodzielnie,
  • rozwiązuje zadania dodatkowe i potrafi zaprezentować ich wynik na forum klasy,
  • poprawnie posługuje się poznanymi pojęciami, dostrzega przyczyny i skutki wydarzeń historycznych,
  • potrafi uporządkować zebrany materiał, przechować go i właściwie wykorzystać.   

OCENA CELUJĄCA

Uczeń:

  •  posiada wiedzę wykraczającą poza obowiązujący program nauczania dla klasy IV,
  •  biegle wykorzystuje zdobytą wiedzę, by twórczo rozwiązywać nowe problemy,
  •  twórczo i samodzielnie rozwija własne uzdolnienia i zainteresowania,
  •  aktywnie uczestniczy w procesie lekcyjnym,
  •  samodzielnie rozwiązuje problemy omawiane w czasie lekcji; jest inicjatorem rozwiązywania problemów i zadań w pracy pozalekcyjnej,
  • potrafi samodzielnie dotrzeć do różnych źródeł oraz informacji i w oparciu o nie rozszerza, swą wiedzę historyczną,
  • potrafi uporządkować zebrany materiał, przechowywać go i wykorzystywać,
  • potrafi na forum klasy zaprezentować wyniki swoich prac poznawczych,
  • zna i rozumie podstawowe pojęcia historyczne, poprawnie posługuje się kategoriami historycznymi  (myślenie przyczynowo-skutkowe),                                 
  • wyraża własne zdanie, popiera je właściwą i logiczną argumentacją,
  • posługuje się poprawną polszczyzną, uczestniczy w konkursach historycznych. 

            

Klasa V               

OCENA NIEDOSTATECZNA

Uczeń:

  • nie spełnia wymagań na ocenę dopuszczającą,
  • nawet przy pomocy nauczyciela nie potrafi wykonać prostych zadań.

OCENA DOPUSZCZAJĄCA

Uczeń:

  • przy pomocy nauczyciela potrafi wykonać proste zadania wymagające zastosowania  podstawowych wiadomości i umiejętności,
  • zna podstawowe fakty, których znajomość jest niezbędna z punktu widzenia realizacji celów przedmiotu w klasie V  i nieodzowna do dalszego kształcenia,  
  • popełnia błędy językowe i stylistyczne,  

OCENA DOSTATECZNA

Uczeń:

  • potrafi rozwiązać podstawowe problemy przy pomocy nauczyciela,
  • korzysta z podstawowych źródeł informacji pod kierunkiem nauczyciela,
  • zna podstawowe fakty i pojęcia, które pozwalają mu na rozumienie najważniejszych zagadnień   przewidzianych  programem  klasy V,    
  • wykazuje się znajomością niektórych wydarzeń i postaci z dziejów regionu,
  • potrafi umieścić fakty w czasie,
  • popełnia błędy językowe i stylistyczne podczas odpowiedzi.  

OCENA DOBRA

Uczeń:

  • samodzielnie rozwiązuje typowe zadania, a trudniejsze pod kierunkiem nauczyciela,
  • rozwiązuje dodatkowe zadania przy pomocy nauczyciela,
  • posługuje' wiedzą i pojęciami w stopnia zadowalającym (wiadomości podstawowe uzupełnione o nieco trudniejszą wiedzę rozszerzającą),
  • poprawnie rozumuje w kategoriach przyczynowo-skutkowych (samodzielnie odróżnia przyczyny  od skutków),
  • posługuje się tylko źródłami informacji poznanymi na lekcjach,
  • posługuje się wiedzą o najważniejszych wydarzeniach i postaciach regionu,
  • przy pomocy nauczyciela potrafi umiejscowić fakty w czasie i przestrzeni,
  • posługuje się poprawną polszczyzną.  

OCENA BARDZO DOBRA

Uczeń:

  • samodzielnie rozwiązuje podstawowe problemy oraz dodatkowe zadania o średnim stopniu trudności,
  • umiejętnie posługuje się wiedzą i pojęciami przewidzianymi programem klasy V,
  • samodzielnie dostrzega przyczyny i skutki wydarzeń historycznych, wykorzystując wiedzę przewidzianą programem klasy V z historii oraz przedmiotów pokrewnych,
  • wykorzystuje źródła informacji wskazane przez nauczyciela,
  • posługuje się wiedzą z dziejów regionu w zadowalającym (przewidzianą programem),
  • podejmuje się (czasami niesamodzielne) oceny zjawisk,
  • potrafi umieścić fakty w czasie i przestrzeni,
  • posługuje się poprawną polszczyzną.  

OCENA CELUJĄCA

Uczeń:

  • samodzielnie rozwiązuje problemy,
  • umiejętnie posługuje się wiedzą i pojęciami wykraczającymi poza program klasy V i zdobytymi samodzielnie,
  • poprawnie rozumuje kategoriami historycznymi (przyczyny skutki),
  • wykorzystuje źródła informacji, do których dociera samodzielnie,
  • potrafi powiązać problematykę historyczną z poznanymi na innych przedmiotach zagadnieniami,
  • umie powiązać dzieje własnego regionu (wiedza na ten temat wykracza poza program) z dziejami Polski lub powszechnymi,
  • podejmuje się samodzielnej, krytycznej oceny zjawisk,
  • potrafi uzasadnić swoje zdanie, używając odpowiedniej argumentacji,
  • samodzielnie umieszcza fakty w czasie i przestrzeni,
  • posługuje się poprawną polszczyzną.

Klasa VI

OCENA NIEDOSTATECZNA

Uczeń:

  • nie opanował podstawowych wiadomości, a braki są tak duże, że uniemożliwiają mu kontynuację nauki,
  •  nawet przy pomocy nauczyciela nie potrafi wykonać prostych poleceń wymagających zastosowania podstawowych umiejętności.  

OCENA DOPUSZCZAJĄCA 

Uczeń:                                  

  • posiada poważne braki w wiedzy, które jednak nie przekreślają możliwości dalszej nauki,
  • przy pomocy nauczyciela potrafi wykonać proste zadania wymagające zastosowania podstawowych umiejętności,
  • konstruuje krótkie, dwu, trzy zdaniowe wypowiedzi.

OCENA DOSTATECZNA

Uczeń:

  • opanował podstawowe elementy wiadomości programowych pozwalające mu na rozumienie najważniejszych zagadnień przewidzianych w programie klasy VI,
  • zna niektóre wydarzenia i postaci z dziejów regionu,
  • potrafi pod kierunkiem nauczyciela skorzystać z podstawowych źródeł informacji,
  • potrafi wykonać proste zadania,
  • w czasie lekcji wykazuje się aktywnością w stopniu zadowalającym.   

OCENA DOBRA 

Uczeń:                                                                                                        

  • opanował materiał programowy w stopniu zadowalającym,
  • zna najważniejsze wydarzenia i postaci z dziejów regionu,
  • potrafi korzystać ze wszystkich poznanych w czasie lekcji źródeł informacji,
  • umie samodzielnie rozwiązywać typowe zadania i problemy, natomiast zadania o stopniu trudniejszym wykonuje pod kierunkiem nauczyciela,
  • rozwiązuje niektóre zadania dodatkowe o stosunkowo niewielkiej skali trudności,
  • jest aktywny w czasie lekcji,
  • poprawnie rozumuje w kategoriach przyczynowo-skutkowych.

OCENA BARDZO DOBRA

Uczeń:

  • opanował pełny zakres wiadomości przewidziany programem nauczania dla klasy VI,
  • posiada wiedzę z dziejów własnego regionu w stopniu zadowalającym,
  • sprawnie korzysta ze wszystkich dostępnych i wskazanych przez nauczyciela źródeł informacji; potrafi również, korzystając ze wskazówek nauczyciela, dotrzeć do innych źródeł informacji,
  • wykazuje się aktywną postawą w czasie lekcji,
  • samodzielnie rozwiązuje postawione przez nauczyciela problemy i zadania, posługując się nabytymi umiejętnościami,
  • bierze udział w konkursach historycznych lub wymagających wiedzy i umiejętności historycznych,
  • rozwiązuje dodatkowe zadania o średnim stopniu trudności,
  • potrafi poprawnie rozumować w kategoriach przyczynowo-skutkowych, wykorzystując wiedzę przewidzianą nie tylko z zakresu historii, ale również przedmiotów pokrewnych.
  •                                                                                                 

OCENA CELUJĄCA 

Uczeń:

  • posiada wiedzę wykraczającą poza zakres materiału programowego klasy VI w odniesieniu do określonej epoki, kraju, zagadnienia,
  • zna dzieje własnego regionu w stopniu wykraczającym poza materiał poznawany w czasie lekcji,
  • potrafi korzystać z różnych źródeł informacji wskazanych przez nauczyciela,
  • umie samodzielnie zdobywać wiedzę,
  • systematycznie wzbogaca swoją wiedzę poprzez czytanie książek,
  • bierze aktywny udział w konkursach, w których jest wymagana wiedza historyczna odnosi w nich sukcesy,
  • aktywnie uczestniczy w procesie lekcyjnym,
  • zna i rozumie podstawowe pojęcia historyczne, potrafi nie tylko poprawnie rozumować kategoriami ściśle historycznymi (przyczyny-skutki), ale również umie powiązać problematykę historyczną z zagadnieniami poznawanymi w czasie lekcji,
  • umie powiązać dzieje własnego regionu z dziejami Polski lub powszechnymi,
  • wyraża samodzielny, krytyczny (w stopniu odpowiednim do wieku) stosunek do określonych zagadnień z przeszłości,
  • potrafi udowodnić swoje zdanie, używając odpowiedniej argumentacji, mającej podstawy samodzielnie nabytej wiedzy.