- Strona główna
- Nasza szkoła
- Kadra pedagogiczna
- Rada Rodziców
- Uczniowie
- Biblioteka
- Świetlica
- Gabinety medyczne
- Dokumenty szkolne
- Osiągnięcia i sukcesy
- Zajęcia pozalekcyjne
- Sport
- Wycieczki
- Zielone szkoły
- Plan lekcji
- Kalendarz 2009/2010
- Przydatne linki
- Kontakt
Kryteria oceniania - historia i społeczeństwo
Klasa IV
OCENA NIEDOSTATECZNA
Uczeń:
- nie opanował podstawowych wiadomości, a braki są tak duże, że uniemożliwiają mu kontynuację nauki,
- nawet przy pomocy nauczyciela nie jest w stanie rozwiązać zagadnienia o niewielkim stopniu trudności i wykonać najprostszych zadań.
OCENA DOPUSZCZAJĄCA
Uczeń:
- posiada poważne braki w wiedzy, które jednak nie przekreślają możliwości dalszej nauki,
- przy pomocy nauczyciela wykonuje zadania o niewielkim stopniu trudności,
- prace wykonuje chętnie,
- na miarę swoich możliwości, konstruuje krótkie, dwu, trzyzdaniowe wypowiedzi.
OCENA DOSTATECZNA
Uczeń:
- opanował podstawowe elementy wiadomości programowych pozwalające mu na rozumienie najważniejszych zagadnień przewidzianych w programie klasy IV,
- potrafi pod kierunkiem nauczyciela skorzystać z podstawowych źródeł informacji,
- potrafi wykonać proste zadania,
- w czasie lekcji wykazuje się aktywnością w stopniu zadawalającym.
OCENA DOBRA
Uczeń:
- opanował wiadomości i umiejętności przewidziane programem nauczania w klasie IV w stopniu zadowalającym,
- potrafi korzystać z zaprezentowanych na lekcji źródeł informacji,
- postawione zadania i problemy rozwiązuje samodzielnie lub, w przypadku zadań trudniej szych, pod kierunkiem nauczyciela,
- aktywnie uczestniczy w lekcji,
- dostrzega przyczyny i skutki wydarzeń historycznych,
- podejmuje się samodzielnego wykonania prac o niewielkim stopniu trudności.
OCENA BARDZO DOBRA
Uczeń:
- opanował pełny zakres wiadomości przewidziany programem nauczania dla klasy IV,
- dociera samodzielnie do źródeł i informacji wskazanych przez nauczyciela,
- aktywnie uczestniczy w lekcji,
- postawione problemy i zadania rozwiązuje samodzielnie,
- rozwiązuje zadania dodatkowe i potrafi zaprezentować ich wynik na forum klasy,
- poprawnie posługuje się poznanymi pojęciami, dostrzega przyczyny i skutki wydarzeń historycznych,
- potrafi uporządkować zebrany materiał, przechować go i właściwie wykorzystać.
OCENA CELUJĄCA
Uczeń:
- posiada wiedzę wykraczającą poza obowiązujący program nauczania dla klasy IV,
- biegle wykorzystuje zdobytą wiedzę, by twórczo rozwiązywać nowe problemy,
- twórczo i samodzielnie rozwija własne uzdolnienia i zainteresowania,
- aktywnie uczestniczy w procesie lekcyjnym,
- samodzielnie rozwiązuje problemy omawiane w czasie lekcji; jest inicjatorem rozwiązywania problemów i zadań w pracy pozalekcyjnej,
- potrafi samodzielnie dotrzeć do różnych źródeł oraz informacji i w oparciu o nie rozszerza, swą wiedzę historyczną,
- potrafi uporządkować zebrany materiał, przechowywać go i wykorzystywać,
- potrafi na forum klasy zaprezentować wyniki swoich prac poznawczych,
- zna i rozumie podstawowe pojęcia historyczne, poprawnie posługuje się kategoriami historycznymi (myślenie przyczynowo-skutkowe),
- wyraża własne zdanie, popiera je właściwą i logiczną argumentacją,
- posługuje się poprawną polszczyzną, uczestniczy w konkursach historycznych.
Klasa V
OCENA NIEDOSTATECZNA
Uczeń:
- nie spełnia wymagań na ocenę dopuszczającą,
- nawet przy pomocy nauczyciela nie potrafi wykonać prostych zadań.
OCENA DOPUSZCZAJĄCA
Uczeń:
- przy pomocy nauczyciela potrafi wykonać proste zadania wymagające zastosowania podstawowych wiadomości i umiejętności,
- zna podstawowe fakty, których znajomość jest niezbędna z punktu widzenia realizacji celów przedmiotu w klasie V i nieodzowna do dalszego kształcenia,
- popełnia błędy językowe i stylistyczne,
OCENA DOSTATECZNA
Uczeń:
- potrafi rozwiązać podstawowe problemy przy pomocy nauczyciela,
- korzysta z podstawowych źródeł informacji pod kierunkiem nauczyciela,
- zna podstawowe fakty i pojęcia, które pozwalają mu na rozumienie najważniejszych zagadnień przewidzianych programem klasy V,
- wykazuje się znajomością niektórych wydarzeń i postaci z dziejów regionu,
- potrafi umieścić fakty w czasie,
- popełnia błędy językowe i stylistyczne podczas odpowiedzi.
OCENA DOBRA
Uczeń:
- samodzielnie rozwiązuje typowe zadania, a trudniejsze pod kierunkiem nauczyciela,
- rozwiązuje dodatkowe zadania przy pomocy nauczyciela,
- posługuje' wiedzą i pojęciami w stopnia zadowalającym (wiadomości podstawowe uzupełnione o nieco trudniejszą wiedzę rozszerzającą),
- poprawnie rozumuje w kategoriach przyczynowo-skutkowych (samodzielnie odróżnia przyczyny od skutków),
- posługuje się tylko źródłami informacji poznanymi na lekcjach,
- posługuje się wiedzą o najważniejszych wydarzeniach i postaciach regionu,
- przy pomocy nauczyciela potrafi umiejscowić fakty w czasie i przestrzeni,
- posługuje się poprawną polszczyzną.
OCENA BARDZO DOBRA
Uczeń:
- samodzielnie rozwiązuje podstawowe problemy oraz dodatkowe zadania o średnim stopniu trudności,
- umiejętnie posługuje się wiedzą i pojęciami przewidzianymi programem klasy V,
- samodzielnie dostrzega przyczyny i skutki wydarzeń historycznych, wykorzystując wiedzę przewidzianą programem klasy V z historii oraz przedmiotów pokrewnych,
- wykorzystuje źródła informacji wskazane przez nauczyciela,
- posługuje się wiedzą z dziejów regionu w zadowalającym (przewidzianą programem),
- podejmuje się (czasami niesamodzielne) oceny zjawisk,
- potrafi umieścić fakty w czasie i przestrzeni,
- posługuje się poprawną polszczyzną.
OCENA CELUJĄCA
Uczeń:
- samodzielnie rozwiązuje problemy,
- umiejętnie posługuje się wiedzą i pojęciami wykraczającymi poza program klasy V i zdobytymi samodzielnie,
- poprawnie rozumuje kategoriami historycznymi (przyczyny skutki),
- wykorzystuje źródła informacji, do których dociera samodzielnie,
- potrafi powiązać problematykę historyczną z poznanymi na innych przedmiotach zagadnieniami,
- umie powiązać dzieje własnego regionu (wiedza na ten temat wykracza poza program) z dziejami Polski lub powszechnymi,
- podejmuje się samodzielnej, krytycznej oceny zjawisk,
- potrafi uzasadnić swoje zdanie, używając odpowiedniej argumentacji,
- samodzielnie umieszcza fakty w czasie i przestrzeni,
- posługuje się poprawną polszczyzną.
Klasa VI
OCENA NIEDOSTATECZNA
Uczeń:
- nie opanował podstawowych wiadomości, a braki są tak duże, że uniemożliwiają mu kontynuację nauki,
- nawet przy pomocy nauczyciela nie potrafi wykonać prostych poleceń wymagających zastosowania podstawowych umiejętności.
OCENA DOPUSZCZAJĄCA
Uczeń:
- posiada poważne braki w wiedzy, które jednak nie przekreślają możliwości dalszej nauki,
- przy pomocy nauczyciela potrafi wykonać proste zadania wymagające zastosowania podstawowych umiejętności,
- konstruuje krótkie, dwu, trzy zdaniowe wypowiedzi.
OCENA DOSTATECZNA
Uczeń:
- opanował podstawowe elementy wiadomości programowych pozwalające mu na rozumienie najważniejszych zagadnień przewidzianych w programie klasy VI,
- zna niektóre wydarzenia i postaci z dziejów regionu,
- potrafi pod kierunkiem nauczyciela skorzystać z podstawowych źródeł informacji,
- potrafi wykonać proste zadania,
- w czasie lekcji wykazuje się aktywnością w stopniu zadowalającym.
OCENA DOBRA
Uczeń:
- opanował materiał programowy w stopniu zadowalającym,
- zna najważniejsze wydarzenia i postaci z dziejów regionu,
- potrafi korzystać ze wszystkich poznanych w czasie lekcji źródeł informacji,
- umie samodzielnie rozwiązywać typowe zadania i problemy, natomiast zadania o stopniu trudniejszym wykonuje pod kierunkiem nauczyciela,
- rozwiązuje niektóre zadania dodatkowe o stosunkowo niewielkiej skali trudności,
- jest aktywny w czasie lekcji,
- poprawnie rozumuje w kategoriach przyczynowo-skutkowych.
OCENA BARDZO DOBRA
Uczeń:
- opanował pełny zakres wiadomości przewidziany programem nauczania dla klasy VI,
- posiada wiedzę z dziejów własnego regionu w stopniu zadowalającym,
- sprawnie korzysta ze wszystkich dostępnych i wskazanych przez nauczyciela źródeł informacji; potrafi również, korzystając ze wskazówek nauczyciela, dotrzeć do innych źródeł informacji,
- wykazuje się aktywną postawą w czasie lekcji,
- samodzielnie rozwiązuje postawione przez nauczyciela problemy i zadania, posługując się nabytymi umiejętnościami,
- bierze udział w konkursach historycznych lub wymagających wiedzy i umiejętności historycznych,
- rozwiązuje dodatkowe zadania o średnim stopniu trudności,
- potrafi poprawnie rozumować w kategoriach przyczynowo-skutkowych, wykorzystując wiedzę przewidzianą nie tylko z zakresu historii, ale również przedmiotów pokrewnych.
OCENA CELUJĄCA
Uczeń:
- posiada wiedzę wykraczającą poza zakres materiału programowego klasy VI w odniesieniu do określonej epoki, kraju, zagadnienia,
- zna dzieje własnego regionu w stopniu wykraczającym poza materiał poznawany w czasie lekcji,
- potrafi korzystać z różnych źródeł informacji wskazanych przez nauczyciela,
- umie samodzielnie zdobywać wiedzę,
- systematycznie wzbogaca swoją wiedzę poprzez czytanie książek,
- bierze aktywny udział w konkursach, w których jest wymagana wiedza historyczna odnosi w nich sukcesy,
- aktywnie uczestniczy w procesie lekcyjnym,
- zna i rozumie podstawowe pojęcia historyczne, potrafi nie tylko poprawnie rozumować kategoriami ściśle historycznymi (przyczyny-skutki), ale również umie powiązać problematykę historyczną z zagadnieniami poznawanymi w czasie lekcji,
- umie powiązać dzieje własnego regionu z dziejami Polski lub powszechnymi,
- wyraża samodzielny, krytyczny (w stopniu odpowiednim do wieku) stosunek do określonych zagadnień z przeszłości,
- potrafi udowodnić swoje zdanie, używając odpowiedniej argumentacji, mającej podstawy samodzielnie nabytej wiedzy.