- Strona główna
- Nasza szkoła
- Kadra pedagogiczna
- Rada Rodziców
- Uczniowie
- Biblioteka
- Świetlica
- Gabinety medyczne
- Dokumenty szkolne
- Osiągnięcia i sukcesy
- Zajęcia pozalekcyjne
- Sport
- Wycieczki
- Zielone szkoły
- Plan lekcji
- Kalendarz 2009/2010
- Przydatne linki
- Kontakt
Kryteria oceniania - informatyka
KLASA VI
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń który nie opanował wiadomości i umiejętności określonych wymaganych na ocenę dopuszczającą.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- opanował wiedzę w niewielkim stopniu: potrafi wymienić z nazwy (bez wyjaśnienia znaczenia) jedynie niektóre z pojęć: bit, bajt, plik, folder, drzewo folderów, ścieżka dostępu, system operacyjny, pulpit i jego elementy, okno programu i jego elementy, menu podręczne itp.
- wymienia z nazwy jedynie niektóre elementy zestawu komputerowego bez znajomości ich funkcji (konsola, monitor, klawiatura, jednostka centralna, płyta główna, procesor, RAM, ROM, HDD, CD),
- prace projektowe wykonuje przy dużej pomocy nauczyciela:
- MS Paint - otwiera i zamyka program, rysuje podstawowe elementy graficzne - linia, owal, wielokąt,
- MS WordPad - otwiera i zamyka program, wprowadza jedynie prosty tekst bez formatowania,
- MS Word - otwiera i zamyka program, wprowadza jedynie prosty tekst bez formatowania, nie posługuje się elementami menu,
- MS EXCEL - otwiera i zamyka program, wprowadza jedynie wartości liczbowe lub tekstowe do komórek, nie posługuje się elementami menu,
- MS PowerPoint - otwiera i zamyka program, wprowadza jedynie proste elementy graficzne lub tekstowe do slajdu, nie posługuje się elementami menu,
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który opanował zakres wiedzy i umiejętności jak na ocenę dopuszczającą, a ponadto:
- potrafi wymienić z nazwy oraz wyjaśnić znaczenie jedynie niektórych z pojęć: bit, bajt, plik, folder, drzewo folderów, ścieżka dostępu, system operacyjny, pulpit i jego elementy, okno programu i jego elementy, menu podręczne itp.
- zna funkcje i zastosowanie niektórych elementów zestawu komputerowego ,
- w niewielkim stopniu umie posługiwać się przeglądarką internetową, z trudem uruchamia strony WWW, w ograniczony sposób korzysta z odsyłaczy,
- wykonuje prace projektowe z pomocą nauczyciela:
- MS Paint - rysuje nieskomplikowane grafiki, wykorzystuje niektóre tylko narzędzia malarskie zaimplementowane w programie,
- MS WordPad - wprowadza prosty tekst oraz umie użyć jedynie niektóre narzędzia z menu programu,
- MS Word - wprowadza prosty tekst, poddaje go edycji poprzez jedynie proste formatowanie (wyrównywanie do marginesów), potrafi zaznaczyć fragment tekstu za pomocą myszki, w niewielkim zakresie używa elementów menu,
- MS EXCEL - wprowadza różnego rodzaju wartości do komórek, umie zaznaczyć zakres komórek myszką, umie oznaczać komórki adresami, wykorzystuje niektóre elementy menu programu do formatowania zawartości komórek,
- MS PowerPoint - tworzy proste rysunki na slajdzie, umieszcza na nim dodatkowo tekst, umie dokładać pojedyncze slajdy do prezentacji, posługuje się niektórymi elementami menu,
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który opanował zakres wiedzy i umiejętności jak na ocenę dostateczną, a ponadto:
- potrafi wymienić z nazwy oraz wyjaśnić znaczenie większości pojęć: bit, bajt, plik, folder, drzewo folderów, ścieżka dostępu, system operacyjny, pulpit i jego elementy, okno programu i jego elementy, menu podręczne, umie się nim posługiwać, zna podstawowe polecenia systemu operacyjnego i potrafi je stosować (kopiowanie, wklejanie, wycinanie, kasowanie, tworzenie folderów i skrótów do programów itp.).
- zna funkcje i zastosowanie większości elementów zestawu komputerowego oraz zasadę jego działania,
- umie posługiwać się przeglądarką internetową, uruchamia strony WWW poprzez wpisanie adresu lub wykorzystanie odsyłacza, z niewielką pomocą nauczyciela korzysta z wyszukiwarek informacji,
- umie określić zagrożenia wynikające z braku ochrony antywirusowej komputera,
- wykonuje prace projektowe z niewielką pomocą nauczyciela:
- MS Paint - rysuje grafiki, wykorzystując większość narzędzi malarskich zaimplementowane w programie, umie posługiwać się kopiowaniem, wklejaniem i kasowaniem bloków, zmieniać grubość i kształt pędzla,
- MS WordPad - wprowadza tekst oraz używa większość narzędzi z menu programu, umie sformatować tekst poprzez wyrównywanie do marginesów, łamanie tekstu, stosuje interlinię i tabulatory.
- MS Word - wprowadza tekst, poddaje go edycji poprzez formatowanie (wyrównywanie do marginesów, kolorowanie, zmianę wielkości, kroju i rodzaju czcionki), potrafi wstawić tabelę i zapisać w niej tekst, zmienić grubość i rodzaj linii tabeli, oraz ją pokolorować,
- MS EXCEL - wprowadza dowolne rodzaje wartości do komórek, umie tworzyć z nich tabele poprzez obramowanie i cieniowanie komórek, umie stosować podstawowe działania matematyczne na komórkach oraz umie używać proste funkcje (autosumowanie, autowypełnianie) zaimplementowane w programie
- MS PowerPoint - tworzy informacje na slajdzie poprzez wspólne umieszczanie na nim rysunków i tekstu, umie dobrać jednolite tło i wzór dla całej prezentacji, posługując się menu programu umie zastosować proste animacje,
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który opanował zakres wiedzy i umiejętności jak na ocenę dobrą, a ponadto:
- potrafi wymienić z nazwy oraz wyjaśnić znaczenie wszystkich poznanych pojęć: bit, bajt, plik, folder, drzewo folderów, ścieżka dostępu, system operacyjny, pulpit i jego elementy, okno programu i jego elementy, menu podręczne, umie się nim posługiwać, zna wszystkie poznane polecenia systemu operacyjnego i potrafi je stosować (kopiowanie, wklejanie, wycinanie, kasowanie, tworzenie folderów i skrótów do programów, zmiana wyglądu pulpitu, itp.), umie stosować menu podręczne,
- zna funkcje i zastosowanie wszystkich elementów zestawu komputerowego oraz potrafi wyjaśnić zasadę jego działania,
- posługuje się samodzielnie przeglądarką internetową, uruchamia strony WWW poprzez wpisanie jej adresu, umie korzystać z odsyłaczy, samodzielnie korzysta z wyszukiwarek informacji,
- umie określić zagrożenia wynikające z braku ochrony antywirusowej, antyspamowej i antywłamaniowej komputera oraz zna sposoby ich ochrony (programy antywirusowe, ściany ogniowe, programy antyspamowe) itp., zna pojęcie piractwa komputerowego i wiedzę o jego szkodliwości,
- wykonuje samodzielnie prace projektowe:
- MS Paint - rysuje grafiki, wykorzystując wszystkie narzędzia malarskie zaimplementowane w programie, umie posługiwać się przezroczystością i pochyleniem,
- MS WordPad - wprowadza dowolny tekst oraz umie stosować polecenia menu programu, dokonać korekty tekstu korzystając z narzędzi edytora,
- MS Word - wprowadza dowolny tekst, poddaje go edycji poprzez formatowanie, korektę błędów typograficznych, ortograficznych i gramatycznych wykorzystując do tego celu narzędzia edytora, na podstawie danych zawartych w tabeli potrafi utworzyć wykres i umieścić go w edytowanym dokumencie, potrafi wstawić grafikę i zdjęcie do opracowywanego dokumentu,
- MS EXCEL - umie sortować dane umieszczone w komórkach, umie stosować formatowanie warunkowe danych, na podstawie danych wpisanych w komórkach potrafi stworzyć wykres wykorzystując kreatora wykresów, umie dobrać rodzaj wykresu do przedstawianych danych (liniowy, kołowy, słupkowy, płaski, 3D itp.), potrafi umieścić wykres na wspólnym z danymi arkuszu, potrafi zmieniać nazwę arkuszy w skoroszycie,
- MS PowerPoint - samodzielnie tworzy prezentacje, potrafi zautomatyzować prezentację, umie stosować animację elementów slajdu jak i całej prezentacji, potrafi umieścić tło muzyczne w prezentacji oraz efekty dźwiękowe dla poszczególnych elementów slajdu.
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który opanował zakres wiedzy i umiejętności jak na ocenę bardzo dobrą, a ponadto:
- samodzielnie obsługuje programy poza obowiązującymi np. Photoshop, MS FrontPage, Lotus Suite, CorelDraw, Open Office lub inne,
- bierze udział w konkursach informatycznych,
- rozwija swoje zainteresowania poza zajęciami obowiązkowymi,
- jest zawsze zaangażowany i chętny do pracy,
- rozwiązuje zadania wykraczające poza program nauczania, proponuje nietypowe rozwiązania, biegle posługuje się zdobytą wiedzą i umiejętnościami w rozwiązywaniu problemów.