Kryteria oceniania - informatyka

KLASA VI

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń który nie opanował wiadomości i umiejętności określonych wymaganych na ocenę dopuszczającą.

Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:

  • opanował wiedzę w niewielkim stopniu: potrafi wymienić z nazwy (bez wyjaśnienia znaczenia)  jedynie niektóre z pojęć: bit, bajt, plik, folder, drzewo folderów, ścieżka dostępu, system operacyjny, pulpit i jego elementy, okno programu i jego elementy, menu podręczne itp.
  • wymienia z nazwy jedynie niektóre elementy zestawu komputerowego bez znajomości  ich funkcji (konsola, monitor, klawiatura, jednostka centralna, płyta główna, procesor, RAM, ROM, HDD, CD),
  • prace projektowe wykonuje przy dużej pomocy nauczyciela:
    • MS Paint - otwiera i zamyka program, rysuje podstawowe elementy graficzne - linia, owal, wielokąt,
    • MS WordPad - otwiera i zamyka program, wprowadza jedynie prosty tekst bez formatowania,
    • MS Word ­- otwiera i zamyka program, wprowadza jedynie prosty tekst bez formatowania, nie posługuje się elementami  menu,
    • MS EXCEL - otwiera i zamyka program, wprowadza jedynie wartości liczbowe lub tekstowe do komórek, nie posługuje się elementami  menu,
    • MS PowerPoint - otwiera i zamyka program, wprowadza jedynie proste elementy graficzne lub tekstowe do slajdu, nie posługuje się elementami  menu,

Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który opanował zakres wiedzy i umiejętności jak na ocenę dopuszczającą, a ponadto:

  • potrafi wymienić z nazwy oraz wyjaśnić znaczenie  jedynie niektórych  z pojęć: bit, bajt, plik, folder, drzewo folderów, ścieżka dostępu, system operacyjny, pulpit i jego elementy, okno programu i jego elementy, menu podręczne itp.
  • zna funkcje i zastosowanie niektórych elementów zestawu komputerowego ,
  • w niewielkim stopniu umie posługiwać się przeglądarką internetową, z trudem uruchamia strony WWW, w ograniczony sposób korzysta z odsyłaczy,
  • wykonuje prace projektowe z pomocą nauczyciela:
    • MS Paint - rysuje nieskomplikowane grafiki, wykorzystuje niektóre tylko narzędzia malarskie zaimplementowane w programie,
    • MS WordPad - wprowadza prosty tekst oraz umie użyć jedynie niektóre narzędzia z menu programu,
    • MS Word ­- wprowadza prosty tekst, poddaje go edycji poprzez jedynie proste formatowanie (wyrównywanie do marginesów), potrafi zaznaczyć fragment tekstu za pomocą myszki, w niewielkim zakresie używa elementów menu,
    • MS EXCEL - wprowadza różnego rodzaju wartości do komórek, umie zaznaczyć zakres komórek myszką, umie oznaczać komórki adresami, wykorzystuje niektóre elementy menu programu do formatowania zawartości komórek,
    • MS PowerPoint - tworzy proste rysunki na slajdzie, umieszcza na nim dodatkowo tekst, umie dokładać pojedyncze slajdy do prezentacji,  posługuje się niektórymi elementami  menu,

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który opanował zakres wiedzy i umiejętności jak na ocenę dostateczną, a ponadto:

  • potrafi wymienić z nazwy oraz wyjaśnić znaczenie  większości pojęć: bit, bajt, plik, folder, drzewo folderów, ścieżka dostępu, system operacyjny, pulpit i jego elementy, okno programu i jego elementy, menu podręczne, umie się nim posługiwać, zna podstawowe polecenia systemu operacyjnego i potrafi  je stosować (kopiowanie, wklejanie, wycinanie, kasowanie, tworzenie folderów i skrótów do programów itp.).
  • zna funkcje i zastosowanie większości elementów zestawu komputerowego oraz zasadę jego działania,
  • umie posługiwać się przeglądarką internetową, uruchamia strony WWW poprzez wpisanie adresu lub wykorzystanie odsyłacza, z niewielką pomocą nauczyciela korzysta z wyszukiwarek informacji,
  • umie określić zagrożenia wynikające z braku ochrony antywirusowej komputera,
  • wykonuje prace projektowe z niewielką pomocą nauczyciela:
    • MS Paint - rysuje grafiki, wykorzystując większość narzędzi malarskich zaimplementowane w programie, umie posługiwać się kopiowaniem, wklejaniem i kasowaniem bloków, zmieniać grubość i kształt pędzla,
    • MS WordPad - wprowadza tekst oraz używa większość narzędzi z menu programu, umie sformatować tekst poprzez wyrównywanie do marginesów, łamanie tekstu, stosuje interlinię i tabulatory.
    • MS Word ­- wprowadza tekst, poddaje go edycji poprzez formatowanie (wyrównywanie do marginesów, kolorowanie, zmianę wielkości, kroju i rodzaju czcionki), potrafi wstawić tabelę i zapisać w niej tekst, zmienić grubość i rodzaj linii tabeli, oraz  ją pokolorować,
    • MS EXCEL - wprowadza dowolne  rodzaje wartości do komórek, umie tworzyć z nich tabele poprzez obramowanie i cieniowanie komórek, umie stosować podstawowe działania matematyczne na komórkach oraz umie używać proste funkcje (autosumowanie, autowypełnianie) zaimplementowane w programie
    • MS PowerPoint - tworzy informacje na slajdzie poprzez wspólne umieszczanie na nim rysunków i tekstu, umie dobrać jednolite tło i wzór dla całej prezentacji,  posługując się menu programu umie zastosować proste animacje,

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który opanował zakres wiedzy i umiejętności jak na ocenę dobrą, a ponadto:

  • potrafi wymienić z nazwy oraz wyjaśnić znaczenie  wszystkich poznanych  pojęć: bit, bajt, plik, folder, drzewo folderów, ścieżka dostępu, system operacyjny, pulpit i jego elementy, okno programu i jego elementy, menu podręczne, umie się nim posługiwać, zna wszystkie poznane  polecenia systemu operacyjnego i potrafi  je stosować (kopiowanie, wklejanie, wycinanie, kasowanie, tworzenie folderów i skrótów do programów, zmiana wyglądu pulpitu, itp.), umie stosować menu podręczne,
  • zna funkcje i zastosowanie wszystkich elementów zestawu komputerowego oraz potrafi wyjaśnić zasadę  jego działania,
  • posługuje  się samodzielnie przeglądarką internetową, uruchamia strony WWW poprzez wpisanie jej adresu, umie  korzystać z odsyłaczy, samodzielnie korzysta z wyszukiwarek informacji,
  • umie określić zagrożenia wynikające z braku ochrony antywirusowej, antyspamowej i antywłamaniowej komputera oraz zna sposoby ich ochrony (programy antywirusowe, ściany ogniowe, programy antyspamowe) itp., zna pojęcie piractwa komputerowego i wiedzę o jego szkodliwości,
  • wykonuje samodzielnie prace projektowe:
    • MS Paint - rysuje grafiki, wykorzystując wszystkie  narzędzia malarskie zaimplementowane w programie, umie posługiwać się przezroczystością i pochyleniem,
    • MS WordPad - wprowadza dowolny tekst oraz umie stosować polecenia menu programu, dokonać korekty tekstu  korzystając  z  narzędzi edytora,
    • MS Word ­- wprowadza dowolny tekst, poddaje go edycji poprzez formatowanie, korektę błędów typograficznych, ortograficznych i gramatycznych wykorzystując do tego celu narzędzia edytora, na podstawie danych zawartych w tabeli potrafi utworzyć wykres i umieścić go w edytowanym dokumencie, potrafi wstawić grafikę i zdjęcie do opracowywanego dokumentu,
    • MS EXCEL - umie sortować dane umieszczone w komórkach, umie stosować formatowanie warunkowe danych, na podstawie danych wpisanych w komórkach potrafi stworzyć wykres wykorzystując kreatora wykresów, umie dobrać rodzaj wykresu do przedstawianych danych (liniowy, kołowy, słupkowy, płaski, 3D itp.), potrafi umieścić wykres na wspólnym z danymi arkuszu, potrafi zmieniać nazwę arkuszy w skoroszycie,
    • MS PowerPoint - samodzielnie tworzy prezentacje, potrafi  zautomatyzować prezentację, umie stosować animację elementów slajdu  jak i całej prezentacji, potrafi umieścić tło muzyczne w prezentacji oraz efekty dźwiękowe dla poszczególnych elementów slajdu.

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który opanował zakres wiedzy i umiejętności jak na ocenę bardzo dobrą, a ponadto:

  • samodzielnie obsługuje programy poza obowiązującymi np. Photoshop, MS FrontPage, Lotus Suite, CorelDraw, Open Office lub inne,
  • bierze udział w konkursach informatycznych,
  • rozwija swoje zainteresowania  poza  zajęciami obowiązkowymi,
  • jest zawsze zaangażowany i chętny do pracy,
  • rozwiązuje zadania wykraczające poza program nauczania, proponuje nietypowe rozwiązania, biegle posługuje się zdobytą wiedzą i  umiejętnościami w rozwiązywaniu problemów.