Kryteria ocen z języka niemieckiego

klasa V klasa VI

Klasa  IV 

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń który nie opanował wiadomości i umiejętności określonych wymaganych na ocenę dopuszczającą.

Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:

Gramatyka i słownictwo

  • rzadko rozróżnia wymagane części mowy
  • prawie zawsze błędnie używa form negacji: nein, nicht, kein
  • zwykle robi błędy w deklinacji rzeczownika (  mianownik i biernik )
  • posługuje się bardzo ubogim słownictwem związanym z poznaną tematyką ( ja i moja rodzina, zawody, żywność, zwierzęta)

Mówienie

  • odpowiada z trudnością na proste pytania typu : Wie heißt du? Wie ist deine Adresse?
  • potrafi liczyć w zakresie od 110
  • potrafi wymienić 2 - 4 podstawowych kolorów, niektóre przedmioty w klasie, członków najbliższej rodziny, 2-3 domowe zwierzątka, 2-3 nazwy podstawowych produktów żywnościowych oraz napojów
  • potrafi z pomocą nauczyciela odmienić czasownik sein i haben
  • rzadko zabiera głos na lekcji

Czytanie

  • czyta z trudnością, często popełniając błędy fonetyczne
  • potrafi zrozumieć ogólny sens tekstu lub tylko pojedyncze słowa
  • popełnia błędy w odpowiedziach na pytania typu prawda/ fałsz
  • nie jest w stanie bez pomocy nauczyciela odpowiedzieć na pytanie wielokrotnego wyboru

Słuchanie

  • potrafi czasami zrozumieć ogólny sens wysłuchanych prostych dialogów, opisów
  • podaje najbardziej kluczowe i proste informacje z wysłuchanego komunikatu
  • potrafi zrozumieć proste polecenia nauczyciela
  • reaguje na wypowiedzi innych w sposób niewerbalny ( mimika, gest)

Pisanie

  • umie napisać proste zdanie, ale zawsze popełnia błędy w pisowni
  • potrafi z pomocą nauczyciela uzupełnić tabelkę lub lukę w zdaniu
  • prowadzi zeszyt
  • Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:

Gramatyka i słownictwo

  • z trudem rozróżnia części mowy
  • umie zbudować proste zdania ale popełnia błędy np. w odmianie czasownika
  • myli szyk wyrazów w zdaniach np. ( podmiot z orzeczeniem )
  • często myli formy negacji np. kein z nicht
  • nie rozróżnia deklinacji w bierniku
  • posługuje się ubogim zasobem słownictwa
  • posługuje się liczebnikiem ale tylko od 1 - 20
  • potrafi odmienić czasownik sein, haben ale z błędami
  • zna połowę wymaganego słownictwa i zwrotów grzecznościowych z tematyki ( ja i moja rodzina, zawody, zwierzątka w domu, żywność i napoje, )

Mówienie

  • czasami potrafi odpowiedzieć na pytanie nauczyciela lub kolegi
  • z trudem potrafi przedstawić się, przekazać informację np.  o swojej rodzinie
  • potrafi liczyć do 20
  • potrafi zapytać kolegę o adres zamieszkania, wiek, samopoczucie
  • potrafi nazwać najbliższych członków rodziny, zwierzątka domowe, zawody
  • posługuje się poznanymi czasownikami np. sein, haben
  • rzadko zabiera głos na lekcji
  • dysponuje małym zasobem słownictwa

Czytanie

  • czyta wolno i z wahaniem, popełnia błędy fonetyczne, potrafi je skorygować z pomocą nauczyciela
  • często wymaga pomocy w rozpoznaniu informacji
  • rzadko poprawnie odpowiada na pytania prawda/ fałsz a z pomocą nauczyciela znajduje odpowiedź na pytanie wielokrotnego wyboru

Słuchanie

  • rzadko rozumie ogólny sens tekstu
  • potrafi wydobyć tylko część potrzebnych informacji z tekstu
  • potrafi dopasować obrazki do wysłuchanego tekstu
  • podaje kluczowe informacje z wysłuchanego tekstu
  • rzadko rozumie polecenia nauczyciela

Pisanie

  • stara się napisać prosty tekst dotyczący jego rodziny, otoczenia
  • popełnia błędy gramatycznoortograficzne w zadaniach domowych

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń , który:

Gramatyka i słownictwo

  • prawie zawsze rozróżnia części mowy w tekście
  • potrafi  poprawnie zapytać o podkreślone części zdania np.(wer?, wo?, wohin?....) 
  • rzadko popełnia błędy w szyku wyrazów  zdania twierdzącego lub pytającego
  • dość dobrze posługuje się formą przeczenia nein, nicht, kein
  • dość dobrze posługuje się deklinacją w mianowniku i bierniku
  • właściwie stosuje zwroty i słówka poznane na lekcji ( ja i moja rodzina, zawody, żywność i napoje, zwierzątka domowe )
  • zna liczebniki od 1-100
  • dobrze posługuje się czasownikiem haben, sein oraz odmianą czasownika regularnego np. schwimmen, schreiben...

Mówienie

  • potrafi przedstawić się, podać swój wiek, adres zamieszkania, zawód rodziców, zapytać kolegę o   jego hobby, samopoczucie
  • potrafi posługiwać się liczebnikiem głównym do 100 w pytaniu o adres, numer telefonu, wiek
  • potrafi nawiązać kontakt, zapytać o potrzebne mu informacje w trakcie lekcji
  • potrafi nazwać prawie wszystkie przedmioty w klasie, wymienić stopnie pokrewieństa, zawody, zwierzątka w domu
  • potrafi poprosić o szklankę napoju lub coś do zjedzenia
  • wykazuje dobrą aktywność na lekcji

Czytanie

  • czyta płynnie bez większych błędów fonetycznych
  • nie ma większych trudności ze zrozumienie treści
  • nie popełnia na ogół błędów w odpowiedziach na pytania dotyczące tekstu
  • w miarę poprawnie odpowiada na pytanie typu prawda/ fałsz
  • potrafi po przeczytaniu tekstu zrozumieć postawione do niego pytanie
  • potrafi na ogół dobrze odpowiedzieć na pytanie wielokrotnego wyboru

Słuchanie

  • rozumie wszystkie polecenia nauczyciela
  • potrafi pokazać lub dopasować ilustracje do wysłuchanego tekstu
  • potrafi podać większość informacji do wysłuchanego tekstu
  • potrafi wydobyć potrzebne informacje do postawionych pytań

Pisanie

  • na ogół pisze dobrze na zadany temat np. ( krótki dialog lub opis pokoju)
  • używa przeważnie prawidłowej pisowni
  • potrafi uzupełnić tabelę, zdanie z lukami, popełniając nieliczne błędy
  • zna zasady interpunkcji oraz szyku wyrazów w zdaniu

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:

Gramatyka i słownictwo

  • bez trudności rozróżnia części mowy w zdaniu np. ( czasownik , rzeczownik....)
  • potrafi prawidłowo budować pytania do podkreślonych części zdań ( wer?, was?, wo? ...)
  • zna szyk wyrazów w zdaniu oznajmującym i pytającym
  • poprawnie używa przeczenia nein, nicht, kein
  • poprawnie stosuje mianownik i biernik rzeczownika
  • w pracach pisemnych  i wypowiedziach stosuje zwroty  z poznaną tematyką ( ja i moja rodzina, zawody, żywność i napoje, umeblowanie pomieszczenia, zwierzątka domowe )
  • zna zwroty grzecznościowe
  • zna liczebniki główne od 1100
  • zna wszystkie poznane czasowniki, używając je w zdaniach oznajmujących ,pytających i przeczących

Mówienie

  • potrafi  w kilku zdaniach powiedzieć o sobie, swojej rodzinie, swoim otoczeniu, nie popełniając przy tym błędów
  • potrafi przeprowadzić rozmowę pytając rozmówcę o wiek, pochodzenie, miejsce zamieszkania, samopoczucie
  • potrafi posłużyć się liczebnikami do 100 w pytaniach i odpowiedziach dotyczących adresu, numeru telefonu......
  • potrafi nazwać wszystkie poznane przedmioty, członków rodziny, zawody, zwierzątka domowe i podać ich krótką charakterystykę
  • potrafi wyrazić chęć zjedzenia i napicia się, lub zaproponować to koledze
  • potrafi ułożyć zdania zgodne z poznaną tematyką, używając poprawnie poznanych zasad gramatycznych
  • mówiąc używa poprawnej wymowy i intonacji
  • na lekcji jest zawsze aktywny

Czytanie

  • czyta płynnie, w dobrym tempie i ze zrozumieniem treści
  • odnajduje w tekście informacje na postawione pytanie
  • umie uporządkować akapity
  • umie odpowiedzieć na pytanie typu prawda/ fałsz
  • potrafi dopasować fragmenty tekstu do ilustracji
  • umie bezbłędnie odpowiedzieć na pytana wielokrotnego wyboru

Słuchanie

  • potrafi zrozumieć ogólny sens tekstu
  • wydobywa potrzebne informacje z treści słuchanego tekstu
  • bez trudności odpowiada na pytania nauczyciela dotyczące tekstu
  • koncentruje uwagę na słuchaniu wypowiedzi innych uczniów

Pisanie

  • w prostej formie nie zawierającej błędów  potrafi napisać informację o sobie, swojej rodzinie, swoim otoczeniu
  • potrafi zapisać ze słuchu znane słowa, zwroty, zdania
  • potrafi bezbłędnie uzupełnić tabelkę, zdania z lukami,
  • w napisanym tekście poprawnie stosuje szyk wyrazów, koniugację i deklinację oraz znaki interpunkcyjne

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który spełnia wszystkie wymagania na ocenę bardzo dobrą, a ponadto:

  • prezentuje umiejętności oraz wiadomości językowe wykraczające poza obowiązujący program nauczania
  • swoje sprawności językowe uczeń prezentuje poprzez ustne streszczenie przeczytanych nadobowiązkowych tekstów, dostosowanych do poziomu nauczania w klasie czwartej
  •  na lekcjach uczeń przejawia szczególną aktywność

Klasa  V

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w wymaganiach na ocenę dopuszczającą.

Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:

 Gramatyka i słownictwo

  • umie wyodrębnić z tekstu proste rzeczowniki, czasowniki i przymiotniki
  • potrafi wskazać jeden  czasownik modalny ale nie umie podać jego odmiany
  • umie, ale z pomocą nauczyciela podać przykład zdania w czasie przeszłym Imperfekt
  • potrafi operować niedużą ilością prostych struktur: powitania, pożegnania, zapytania o hobby rozmówcy
  • zna po kilka słów związanych z przerobioną tematyką ( szkoła, artykuły spożywcze, czynności dnia codziennego )

 Mówienie

  • odpowiada z trudnością na proste pytania nauczyciela popełniając liczne zauważalne błędy
  • umie potwierdzić lub zaprzeczyć proste pytania ( ja, nein )
  • umie się przywitać, pożegnać, przeprosić
  • rozumie uwagi nauczyciela i stosuje się do nich
  • rzadko zabiera głos, czy też bierze udział w dyskusji

Czytanie

  • czyta z trudnością, popełniając błędy fonetyczne
  • popełnia błędy w odpowiedzi na pytania typu prawda/ fałsz
  • prawie nie jest w stanie uporządkować akapitów

Słuchanie

  • rzadko rozumie ogólny sens prostego tekstu
  • potrafi zrozumieć proste polecenie nauczyciela

Pisanie

  • pisze proste zdanie, ale często popełnia błędy w pisowni
  • przepisując notatkę z tablicy popełnia liczne błędy
  • prowadzi zeszyt zapisując jedynie temat i podstawowe zdania z tablicy

Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń , który:

Gramatyka i słownictwo

  • potrafi z trudem rozróżnić w zdaniu poznane części mowy ( rzeczownik, czasownik,liczebnik, przymiotnik )
  • zna podstawowe zwroty grzecznościowe: Danke, Bitte,
  • zna zasady tworzenia pytań używając słów pytających: wer?, wo?, was?,.....
  • zna podstawowe zasady stopniowania przymiotników
  • zna czasowniki oznaczające nakaz, chęć, pozwolenie - ich muss, ich darf, ich möchte
  • umie z trudem zbudować proste zdanie
  • potrafi rzadko podać poprawne formy trybu rozkazującego oraz odmianę czasowników modalnych

Mówienie

  • potrafi czasami przekazać wiadomość lub udzielić odpowiedzi na postawione pytanie nauczyciela lub kolegi
  • potrafi mówić spójnie, ale z wyraźnym wahaniem
  • posługuje się częściowo poprawnym językiem popełniając liczne błędy
  • dysponuje ubogim słownictwem dla wyrażenia myśli
  • umie czasem w naturalny sposób zabierać głos i można go zazwyczaj zrozumieć

Czytanie

  • czyta wolno i słabo rozumie ogólny sens tekstu
  • odpowiada na pytania prawda/ fałsz, ale często popełnia błędy w odpowiedzi na pytania wielokrotnego wyboru
  • często wymaga pomocy przy zrozumieniu najważniejszej informacji

Słuchanie

  • słabo rozumie  sens tekstu lub dialogu
  • potrafi wydobyć część potrzebnych informacji w tekstach i rozmowach
  • potrafi wydobyć część potrzebnych informacji i przekształcić je w prostą formę pisemną
  • umie zazwyczaj zrozumieć  polecenie nauczyciela

Pisanie

  • pisze zadanie, ale robi  liczne błędy gramatyczne i ortograficzne
  • zadania są krótkie i lakoniczne np. list, pocztówka, zaproszenie

Ocenę  dobrą otrzymuje uczeń który:

Gramatyka i słownictwo

  • potrafi dobrze operować poznanymi kategoriami gramatycznymi:
  • rzeczownik w liczbie mnogiej i we właściwym rodzaju
  • czasownik - odmiana regularna i nieregularne, czas przeszły Imperfekt dla czasowników: haben i sein
  • przymiotnik - stopniowanie
  • zaimek osobowy w mianowniku i bierniku
  • zaimek dzierżawczy w mianowniku i bierniku
  • dobrze wyróżnia poznane części mowy w zdaniu
  • na ogół prawidłowo rozróżnia poznane czasy: Präsens i Imperfekt
  • dobrze tworzy zdania z czasownikiem modalnym oraz formy rozkazujące
  • dobrze odmienia czasowniki nieregularne np. essen, sprechen, lesen
  • przeważnie buduje poprawne zdania twierdzące, przeczące , pytające i rozkazujące
  • na ogół używa szerokiego zakresu słownictwa odpowiedniego do danego  zadania

Mówienie

  • przeważnie potrafi z powodzeniem przekazać wiadomość i nawiązać kontakt z rozmówcą
  • posługuje się prostym słownictwem
  • umie zazwyczaj w naturalny sposób zabierać głos w rozmowie
  • odpowiada na pytania nauczyciela nie popełniając większych błędów. Stara się budować proste dialogi.
  • stosuje podstawowe słownictwo poznane i zwroty poznane w toku nauki
  • wykazuje aktywność na zajęciach

Czytanie

  • przeważnie czyta płynnie
  • nie ma większych trudności ze zrozumieniem potrzebnych informacji
  • w miarę poprawnie porządkuje akapity i odpowiada na pytania typu prawda/ fałsz
  • popełnia sporadycznie drobne błędy w odpowiedziach na pytania wielokrotnego wyboru

Słuchanie

  • potrafi zazwyczaj zrozumieć ogólny sens tekstów lub rozmów
  • potrafi wydobyć większość kluczowych informacji w tekstach lub dialogach
  • potrafi wysłuchane informacje przekształcić w formę pisemną
  • rozumie polecenia nauczyciela

Pisanie

  • potrafi na ogół napisać samodzielnie zadanie ( opis, rozmówka, tłumaczenia zdań) zawierające pełne zdania i  proste struktury leksykalne
  • pisze teksty na ogół dobrze skonstruowane i spójne
  • w pracach pisemnych występują nieliczne błędy ortograficznogramatyczne oraz interpunkcyjne

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń który:   

Gramatyka i słownictwo

  • potrafi swobodnie operować poznanymi kategoriami gramatycznymi:
  • rzeczownik liczba mnoga, właściwy rodzaj,  odmiana w mianowniku i bierniku
  • czasownik -odmiana regularna i nieregularna, czas przeszły Imperfekt dla haben i sein
  • przymiotnik - stopniowanie regularne i nieregularne
  • zaimek osobowy - w mianowniku i bierniku
  • zaimek dzierżawczy - w mianowniku i bierniku
  • buduje zdania w poznanych czasach : Präsens, Imperfekt, zna ich użycie i formy
  • tworzy poprawnie tryb rozkazujący
  • tworzy zdania współrzędnie złożone i prawidłowo stosuje spójniki: und ,oder, aber, denn
  • prawidłowo posługuje się czasownikami modalnymi i zna ich koniugację
  • zna szyk wyrazów w zdaniu  oraz wyróżnia  podstawowe części zdania: podmiot, orzeczenie, okolicznik miejsca, czasu
  • zna pojęcie inwersji oraz słów pytających np. woher?, wofür?,wann?, um wieviel Uhr.....
  • w dialogach i opisach stosuje bogate słownictwo

Mówienie

  • potrafi samodzielnie wyrazić własną myśl, przekazać informację, nawiązać kontakt z rozmówcą
  • stosuje prawidłowo poznane słownictwo, czasowniki modalne oraz wybraną rekcję czasowników np. sich interessieren für, warten auf, kommen aus........
  • odpowiada bezbłędnie na pytania nauczyciela, prowadzi prostą rozmowę zgodnie z tematyką zawartą w wymaganiach programowych
  • mówi płynnie z dobrym akcentem
  • jest zawsze aktywny na lek

Czytanie

  • czyta płynnie w dobrym tempie, ze zrozumieniem treści
  • rozpoznaje najważniejsze informacje
  • umie uporządkować akapity i samodzielnie odpowiedzieć na pytanie prawda/ fałsz
  • bezbłędnie znajduje odpowiedzi na pytania wielokrotnego wyboru

Słuchanie

  • potrafi zrozumieć sens różnych tekstów i dialogów
  • wydobywa potrzebne informacje i przekształca je w formę ustną lub pisemną
  • bez trudności rozumie polecenia nauczyciela

Pisanie

  • samodzielnie w prostej formie pisemnej potrafi przekazać własną myśl lub informację o odpowiedniej długości
  • umie napisać krótki dialog, opowiadanie, życzenia świąteczne
  • potrafi spójnie skonstruować tekst, zna zasady szyku wyrazów w zdaniu oznajmującym i twierdzącym
  • poprawnie posługuje się pisownią, interpunkcją
  • potrafi przetłumaczyć proste zdania na język niemiecki

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który spełnia wszystkie wymagania na ocenę bardzo dobrą a ponadto:

  • prezentuje umiejętności językowe przekraczające obowiązujący program nauczania dla klasy  piątej
  • umie samodzielnie zdobywać wiedzę i dzielić się nią z innymi
  • potrafi korzystać z różnych źródeł informacji wskazanych przez nauczyciela
  • potrafi bezbłędnie rozwiązywać zadania zawarte w testach i pracach klasowych, przy czym rozwiązuje zadania dodatkowe na ocenę celującą
  • swoje sprawności językowe, czyli czytanie i mówienie prezentuje poprzez streszczenie nadobowiązkowych tekstów
  • na lekcjach przejawia bardzo dużą aktywność

Klasa  VI

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w wymaganiach na ocenę dopuszczającą.

Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:

Gramatyka i słownictwo

  • potrafi wskazać w prostym zdaniu czasy Präsens, Imperfekt, Perfekt
  • umie odmienić 2 czasowniki modalne müssen, sollen
  • zna 3 do 5 czasowników nieregularnych w czasie Perfekt z podaniem właściwego słówka posiłkowego
  • potrafi operować niedużą ilością prostych struktur: powitania, pożegnania, zwroty grzecznościowe, zdania rozkazujące
  • zna po 2 4 słówka związane z przerabianą tematyką (wakacje, droga do szkoły, obowiązki w domu, jadłospis, urodziny, sport, święta)
  • liczy do 30, rozróżnia liczebniki do 100 z pomocą nauczyciela

Słuchanie

  • potrafi czasami zrozumieć ogólny sens tekstów
  • potrafi zrozumieć proste polecenie nauczyciela
  • reaguje na wypowiedzi innych w sposób niewerbalny (mimika, gesty)

Mówienie

  • odpowiada z trudnością na proste pytania nauczyciela i popełnia wiele zauważalnych błędów
  • umie potwierdzić lub zaprzeczyć pytanie ogólne (ja, nein)
  • rozumie uwagi nauczyciela i stosuje się do nich
  • umie się przywitać, pożegnać, przedstawić, wyrazić 2 do 4 czynności
  • rzadko zabiera głos

Czytanie

  • czyta z trudnością, często popełniając błędy fonetyczne
  • popełnia błędy  w odpowiedziach prawda/ fałsz
  • z trudnością przyporządkowuje wyraz/ zdanie do obrazka
  • popełnia błędy w odpowiedziach na pytanie wielokrotnego wyboru

Pisanie

  • umie napisać proste zdanie z pomocą nauczyciela
  • często robi błędy przepisując tekst z tablicy
  • prowadzi starannie zeszyt zapisując notatkę z tablicy

Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:

Gramatyka i słownictwo

  • potrafi odróżnić w zdaniu rzeczownik, czasownik, przymiotnik, zaimek, liczebnik
  • potrafi poprawnie operować niektórymi prostymi strukturami
  • umie zbudować proste zdanie w czasach Präsens, Perfekt, Futur I i prostych formach Imperfekt
  • zna zasady tworzenia pytań do wybranych fragmentów zdania
  • zna zaimki osobowe i dzierżawcze, ale tylko z pomocą nauczyciela prawidłowo je stosuje
  • potrafi zbudować tryb rozkazujący , ale nie we wszystkich formach
  • zna podstawowe zasady stopniowania przymiotnika
  • umie dopasować teksty i podpisy do ilustracji

Słuchanie

  • potrafi zazwyczaj zrozumieć ogólny sens prostych tekstów i rozmów oraz wyszukać informacje szczegółowe w nieskomplikowanych wypowiedziach lub tekstach
  • potrafi wydobyć część potrzebnych informacji i przekształcić je w prostą formę pisemną
  • umie przeważnie zrozumieć informacje nauczyciela

Mówienie

  • czasami potrafi z powodzeniem przekazać wiadomość i odpowiedzieć na zadane pytanie z pomocą nauczyciela
  • z pomocą nauczyciela formułuje krótką wypowiedź o sobie, rodzinie, najbliższym otoczeniu oraz udziela informacje o typowych sytuacjach dnia codziennego
  • potrafi mówić spójnie, ale z wahaniem
  • posługuje się częściowo poznanym językiem, ale popełnia sporo błędów
  • dysponuje ograniczonym zakresem słownictwa dla wyrażenia myśli
  • zabiera głos nie zbyt chętnie

Czytanie

  • czyta wolno, ale rozumie ogólny sens tekstu, dialogu
  • zazwyczaj umie wyszukać potrzebną informację
  • czasami wymaga pomocy w rozpoznaniu najważniejszej informacji
  • raczej prawidłowo odpowiada na pytania prawda/ fałsz, ale może popełniać błędy w odpowiedzi na pytania wielokrotnego wyboru
  • na ogół rozumie informacje typu: menu, ogłoszenie, reklamę, lisy, zaproszenie

Pisanie

  • stara się napisać prosty tekst ( list, notatkę, opowiadanie, zaproszenie ) wypełnia prosty formularz ( wg  wzoru ), ale czasem popełnia błędy
  • próbuje napisać zadanie zawierające proste struktury i słownictwo
  • w zadaniu pisemnym zawiera istotne punkty

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:

Gramatyka i słownictwo

  • dobrze wyróżnia części mowy ( rzeczownik, czasownik, przymiotnik, zaimek, liczebnik ) w zdaniu
  • na ogół prawidłowo rozróżnia poznane czasy ( wymienione w wymaganiach edukacyjnych ), zdania rozkazujące oraz zdania pytające
  • umie dobrze stopniować przymiotniki, zna stopniowanie nieregularne
  • dobrze posługuje się zaimkiem osobowym i dzierżawczym w 3 przypadkach, zna zaimek zwrotny i jego odmianę
  • przeważnie potrafi poprawnie budować zdania we wszystkich formach
  • poprawnie operuje większością prostych struktur
  • na ogół używa szerokiego zakresu  słownictwa odpowiedniego do zadania

Słuchanie

  • potrafi zazwyczaj zrozumieć ogólny sens różnorodnych tekstów i rozmów
  • potrafi wyszukać konkretną informację w usłyszanym tekście
  • rozumie większość kluczowych informacji w  różnych tekstach i rozmowach
  • potrafi wydobyć większość kluczowych informacji w różnych tekstach i rozmowach
  • potrafi wydobyć większość potrzebnych informacji i przekształcić je w formę pisemną
  • potrafi prawie zawsze odpowiedzieć poprawnie na pytania związane z usłyszanym tekstem
  • rozumie polecenia nauczyciela

Mówienie

  • przeważnie potrafi z powodzeniem przekazać wiadomość, własną myśl i nawiązać kontakt posługując się prostym językiem
  • umie sformułować krótką wypowiedź o sobie, rodzinie, najbliższym otoczeniu oraz dobywa i udziela informacje o typowych sytuacjach dnia codziennego
  • umie prostymi słowami opisać ilustrację lub zdjęcie
  • odpowiada na pytania nauczyciela nie popełniając większych błędów i stara się budować proste dialogi
  • stosuje podstawowe słownictwo i zwroty poznane w toku nauki
  • można go zazwyczaj zrozumieć bez trudności
  • wykazuje aktywność na lekcji

Czytanie

  • przeważnie czyta płynnie, w odpowiednim tempie, rozumiejąc ogólny sens tekstu
  • nie ma większych trudności w rozpoznawaniu najważniejszych informacji, zazwyczaj umie wyszukać konkretne fragmenty w prostych tekstach
  • na ogół rozumie powszechnie spotykane informacje ogłoszenie, reklamy, rozkład jazdy, folder turystyczny
  • w miarę poprawnie porządkuje akapity i bez trudności odpowiada na pytania typu prawda/ fałsz
  • popełnia niekiedy błędy w odpowiedziach na pytania wielokrotnego wyboru

Pisanie

  • potrafi na ogół pisać samodzielnie zadania zawierające pełne zdania, proste struktury i słownictwo
  • pisze teksty na ogół dobrze skonstruowane i spójne
  • przeważnie nie ma trudności w poprawnym zapisie większości wyrazów ze słuchu
  • potrafi napisać krótki list, notatkę, pocztówkę, życzenia, zaproszenie, wypełnić ankietę lub formularz ( wg modelu ) robiąc nieliczne błędy potrafi napisać prostymi zdaniami zakończenie do historyjki
  • w zadaniu pisemnym zawiera prawie wszystkie istotne punkty
  • pisze teksty nieco krótsze od wymaganej długości
  • używa przeważnie poprawnej pisowni, interpunkcji i szyku wyrazów
  • często korzysta ze słownika j. niemieckiego w celu poszerzania słownictwa

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:

Gramatyka i słownictwo

  • bez trudności rozróżnia części mowy w zdaniu ( rzeczownik, czasownik, przymiotnik, przysłówek, zaimek )
  • prawidłowo tworzy zdania oznajmujące, pytające w poznanych czasach t. j. Präsens, Perfekt, Imperfekt, Futur I
  • tworzy poprawnie tryb rozkazujący
  • bezbłędnie stopniuje przymiotnik i przysłówek
  • stosuje prawidłowo w 3 poznanych przypadkach zaimek osobowy i dzierżawczy
  • tworzy zdania współrzędnie złożone z poznanymi spójnikami: und, oder, aber sondern, denn
  • prawidłowo posługuje się koniugacją regularną i nieregularną czasownika
  • prawidłowo buduje zdania z czasownikami modalnymi np. sollen, wollen, müssen.....
  • prawidłowo stosuje szyk wyrazów w zdaniach
  • prawidłowo rozróżnia podstawowe części zdania: podmiot, orzeczenie, orzecznik, dopełnienie, okolicznik miejsca, czasu...
  • zna pojęcie inwersji oraz słów pytających np. woher?, wofür?, wann?, womit? worauf?, um wie viel Uhr?.....
  • w dialogach i opisach stosuje bogate słownictwo
  • używa poprawnych elementów słownictwa o charakterze bardziej złożonym abstrakcyjnym

Mówienie

  • potrafi samodzielnie wyrazić własną myśl, przekazać informację, nawiązać kontakt z rozmówcą
  • stosuje prawidłowo poznane słownictwo, formy mocne i słabe imiesłowu czasu przeszłego Partizip Perfekt, rekcję wybranych czasowników, wszystkie czasowniki modalne
  • umie w sposób naturalny zabierać głos, odpowiada bezbłędnie na pytania nauczyciela, buduje rozwinięte dialogi, prowadzi prostą rozmowę zgodnie z tematyką zawartą w wymaganiach edukacyjnych
  • mówi płynnie z dobrym akcentem
  • jest zawsze aktywny na lekcji

Czytanie

  • czyta płynnie w dobrym tempie, ze zrozumieniem treści
  • rozpoznaje najważniejsze informacje
  • bez trudu rozumie spotykane informacje typu: reklamy, foldery, ogłoszenia, menu oraz sens prostych tekstów
  • umie uporządkować akapity i samodzielnie odpowiedzieć na pytanie prawda/ fałsz
  • prawidłowo podpisuje ilustracje do tekstu
  • bezbłędnie znajduje odpowiedzi na pytania wielokrotnego wyboru

Słuchanie

  • potrafi zrozumieć ogólny  sens tekstów i dialogów oraz rozumie kluczowe informacje
  • potrafi wyszukać konkretną informację w usłyszanym tekście
  • wydobywa potrzebne informacje i przekształca je w formę ustną lub pisemną
  • poprawnie udziela odpowiedzi na pytania związane z usłyszanym tekstem
  • bez trudności rozumie polecenia i wypowiedzi nauczyciela

Pisanie

  • samodzielnie w prostej formie pisemnej potrafi przekazać własną myśl lub informację odpowiedniej długości
  • umie napisać krótki dialog, opowiadanie, wywiad, życzenia urodzinowe, zaproszenie na urodziny, email, wypełnić prostą ankietę lub formularz
  • samodzielnie napisze krótkie zakończenie do historyjki
  • potrafi spójnie skonstruować tekst, zna zasady szyku wyrazów w zdaniu
  • w zadaniu pisemnym zawiera istotne punkty
  • poprawnie posługuje się ortografią i interpunkcją
  • potrafi przetłumaczyć proste zdania na j. niemiecki lub odwrotnie, z j. niemieckiego na j. polski
  • korzysta ze słownika j. niemieckiego w celu poszerzenia słownictwa

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który spełnia wszystkie wymagania na ocenę bardzo dobrą a ponadto:

  • bezbłędnie rozwiązuje zadania zawarte w testach i pracach klasowych, przy czym rozwiązuje zadania dodatkowe na ocenę celującą
  • swoje sprawności językowe: czytania i mówienia prezentuje poprzez streszczenie przeczytanych, nadobowiązkowych tekstów lub lektur
  • samodzielnie przygotowuje prezentacje na dowolny temat, wybiegający poza obowiązujący program nauczania
  • umie samodzielnie zdobywać wiedzę i dzielić się nią z innymi
  • potrafi korzystać z różnych źródeł informacji wskazanych przez nauczyciela, szuka informacji w internecie, korzysta ze szkolnego lub własnego słownika dwujęzycznego i innych materiałów z klasopracowni językowej
  • na lekcjach przejawia wybitną aktywność
  • bierze udział w pozaszkolnych konkursach językowych na szczeblu wojewódzkim lub krajowym zdobywając tytuł laureata