- Strona główna
- Nasza szkoła
- Kadra pedagogiczna
- Rada Rodziców
- Uczniowie
- Biblioteka
- Świetlica
- Gabinety medyczne
- Dokumenty szkolne
- Osiągnięcia i sukcesy
- Zajęcia pozalekcyjne
- Sport
- Wycieczki
- Zielone szkoły
- Plan lekcji
- Kalendarz 2009/2010
- Przydatne linki
- Kontakt
Kryteria ocen z języka niemieckiego
Klasa IV
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń który nie opanował wiadomości i umiejętności określonych wymaganych na ocenę dopuszczającą.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
Gramatyka i słownictwo
- rzadko rozróżnia wymagane części mowy
- prawie zawsze błędnie używa form negacji: nein, nicht, kein
- zwykle robi błędy w deklinacji rzeczownika ( mianownik i biernik )
- posługuje się bardzo ubogim słownictwem związanym z poznaną tematyką ( ja i moja rodzina, zawody, żywność, zwierzęta)
Mówienie
- odpowiada z trudnością na proste pytania typu : Wie heißt du? Wie ist deine Adresse?
- potrafi liczyć w zakresie od 110
- potrafi wymienić 2 - 4 podstawowych kolorów, niektóre przedmioty w klasie, członków najbliższej rodziny, 2-3 domowe zwierzątka, 2-3 nazwy podstawowych produktów żywnościowych oraz napojów
- potrafi z pomocą nauczyciela odmienić czasownik sein i haben
- rzadko zabiera głos na lekcji
Czytanie
- czyta z trudnością, często popełniając błędy fonetyczne
- potrafi zrozumieć ogólny sens tekstu lub tylko pojedyncze słowa
- popełnia błędy w odpowiedziach na pytania typu prawda/ fałsz
- nie jest w stanie bez pomocy nauczyciela odpowiedzieć na pytanie wielokrotnego wyboru
Słuchanie
- potrafi czasami zrozumieć ogólny sens wysłuchanych prostych dialogów, opisów
- podaje najbardziej kluczowe i proste informacje z wysłuchanego komunikatu
- potrafi zrozumieć proste polecenia nauczyciela
- reaguje na wypowiedzi innych w sposób niewerbalny ( mimika, gest)
Pisanie
- umie napisać proste zdanie, ale zawsze popełnia błędy w pisowni
- potrafi z pomocą nauczyciela uzupełnić tabelkę lub lukę w zdaniu
- prowadzi zeszyt
- Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
Gramatyka i słownictwo
- z trudem rozróżnia części mowy
- umie zbudować proste zdania ale popełnia błędy np. w odmianie czasownika
- myli szyk wyrazów w zdaniach np. ( podmiot z orzeczeniem )
- często myli formy negacji np. kein z nicht
- nie rozróżnia deklinacji w bierniku
- posługuje się ubogim zasobem słownictwa
- posługuje się liczebnikiem ale tylko od 1 - 20
- potrafi odmienić czasownik sein, haben ale z błędami
- zna połowę wymaganego słownictwa i zwrotów grzecznościowych z tematyki ( ja i moja rodzina, zawody, zwierzątka w domu, żywność i napoje, )
Mówienie
- czasami potrafi odpowiedzieć na pytanie nauczyciela lub kolegi
- z trudem potrafi przedstawić się, przekazać informację np. o swojej rodzinie
- potrafi liczyć do 20
- potrafi zapytać kolegę o adres zamieszkania, wiek, samopoczucie
- potrafi nazwać najbliższych członków rodziny, zwierzątka domowe, zawody
- posługuje się poznanymi czasownikami np. sein, haben
- rzadko zabiera głos na lekcji
- dysponuje małym zasobem słownictwa
Czytanie
- czyta wolno i z wahaniem, popełnia błędy fonetyczne, potrafi je skorygować z pomocą nauczyciela
- często wymaga pomocy w rozpoznaniu informacji
- rzadko poprawnie odpowiada na pytania prawda/ fałsz a z pomocą nauczyciela znajduje odpowiedź na pytanie wielokrotnego wyboru
Słuchanie
- rzadko rozumie ogólny sens tekstu
- potrafi wydobyć tylko część potrzebnych informacji z tekstu
- potrafi dopasować obrazki do wysłuchanego tekstu
- podaje kluczowe informacje z wysłuchanego tekstu
- rzadko rozumie polecenia nauczyciela
Pisanie
- stara się napisać prosty tekst dotyczący jego rodziny, otoczenia
- popełnia błędy gramatycznoortograficzne w zadaniach domowych
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń , który:
Gramatyka i słownictwo
- prawie zawsze rozróżnia części mowy w tekście
- potrafi poprawnie zapytać o podkreślone części zdania np.(wer?, wo?, wohin?....)
- rzadko popełnia błędy w szyku wyrazów zdania twierdzącego lub pytającego
- dość dobrze posługuje się formą przeczenia nein, nicht, kein
- dość dobrze posługuje się deklinacją w mianowniku i bierniku
- właściwie stosuje zwroty i słówka poznane na lekcji ( ja i moja rodzina, zawody, żywność i napoje, zwierzątka domowe )
- zna liczebniki od 1-100
- dobrze posługuje się czasownikiem haben, sein oraz odmianą czasownika regularnego np. schwimmen, schreiben...
Mówienie
- potrafi przedstawić się, podać swój wiek, adres zamieszkania, zawód rodziców, zapytać kolegę o jego hobby, samopoczucie
- potrafi posługiwać się liczebnikiem głównym do 100 w pytaniu o adres, numer telefonu, wiek
- potrafi nawiązać kontakt, zapytać o potrzebne mu informacje w trakcie lekcji
- potrafi nazwać prawie wszystkie przedmioty w klasie, wymienić stopnie pokrewieństa, zawody, zwierzątka w domu
- potrafi poprosić o szklankę napoju lub coś do zjedzenia
- wykazuje dobrą aktywność na lekcji
Czytanie
- czyta płynnie bez większych błędów fonetycznych
- nie ma większych trudności ze zrozumienie treści
- nie popełnia na ogół błędów w odpowiedziach na pytania dotyczące tekstu
- w miarę poprawnie odpowiada na pytanie typu prawda/ fałsz
- potrafi po przeczytaniu tekstu zrozumieć postawione do niego pytanie
- potrafi na ogół dobrze odpowiedzieć na pytanie wielokrotnego wyboru
Słuchanie
- rozumie wszystkie polecenia nauczyciela
- potrafi pokazać lub dopasować ilustracje do wysłuchanego tekstu
- potrafi podać większość informacji do wysłuchanego tekstu
- potrafi wydobyć potrzebne informacje do postawionych pytań
Pisanie
- na ogół pisze dobrze na zadany temat np. ( krótki dialog lub opis pokoju)
- używa przeważnie prawidłowej pisowni
- potrafi uzupełnić tabelę, zdanie z lukami, popełniając nieliczne błędy
- zna zasady interpunkcji oraz szyku wyrazów w zdaniu
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
Gramatyka i słownictwo
- bez trudności rozróżnia części mowy w zdaniu np. ( czasownik , rzeczownik....)
- potrafi prawidłowo budować pytania do podkreślonych części zdań ( wer?, was?, wo? ...)
- zna szyk wyrazów w zdaniu oznajmującym i pytającym
- poprawnie używa przeczenia nein, nicht, kein
- poprawnie stosuje mianownik i biernik rzeczownika
- w pracach pisemnych i wypowiedziach stosuje zwroty z poznaną tematyką ( ja i moja rodzina, zawody, żywność i napoje, umeblowanie pomieszczenia, zwierzątka domowe )
- zna zwroty grzecznościowe
- zna liczebniki główne od 1100
- zna wszystkie poznane czasowniki, używając je w zdaniach oznajmujących ,pytających i przeczących
Mówienie
- potrafi w kilku zdaniach powiedzieć o sobie, swojej rodzinie, swoim otoczeniu, nie popełniając przy tym błędów
- potrafi przeprowadzić rozmowę pytając rozmówcę o wiek, pochodzenie, miejsce zamieszkania, samopoczucie
- potrafi posłużyć się liczebnikami do 100 w pytaniach i odpowiedziach dotyczących adresu, numeru telefonu......
- potrafi nazwać wszystkie poznane przedmioty, członków rodziny, zawody, zwierzątka domowe i podać ich krótką charakterystykę
- potrafi wyrazić chęć zjedzenia i napicia się, lub zaproponować to koledze
- potrafi ułożyć zdania zgodne z poznaną tematyką, używając poprawnie poznanych zasad gramatycznych
- mówiąc używa poprawnej wymowy i intonacji
- na lekcji jest zawsze aktywny
Czytanie
- czyta płynnie, w dobrym tempie i ze zrozumieniem treści
- odnajduje w tekście informacje na postawione pytanie
- umie uporządkować akapity
- umie odpowiedzieć na pytanie typu prawda/ fałsz
- potrafi dopasować fragmenty tekstu do ilustracji
- umie bezbłędnie odpowiedzieć na pytana wielokrotnego wyboru
Słuchanie
- potrafi zrozumieć ogólny sens tekstu
- wydobywa potrzebne informacje z treści słuchanego tekstu
- bez trudności odpowiada na pytania nauczyciela dotyczące tekstu
- koncentruje uwagę na słuchaniu wypowiedzi innych uczniów
Pisanie
- w prostej formie nie zawierającej błędów potrafi napisać informację o sobie, swojej rodzinie, swoim otoczeniu
- potrafi zapisać ze słuchu znane słowa, zwroty, zdania
- potrafi bezbłędnie uzupełnić tabelkę, zdania z lukami,
- w napisanym tekście poprawnie stosuje szyk wyrazów, koniugację i deklinację oraz znaki interpunkcyjne
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który spełnia wszystkie wymagania na ocenę bardzo dobrą, a ponadto:
- prezentuje umiejętności oraz wiadomości językowe wykraczające poza obowiązujący program nauczania
- swoje sprawności językowe uczeń prezentuje poprzez ustne streszczenie przeczytanych nadobowiązkowych tekstów, dostosowanych do poziomu nauczania w klasie czwartej
- na lekcjach uczeń przejawia szczególną aktywność
Klasa V
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w wymaganiach na ocenę dopuszczającą.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
Gramatyka i słownictwo
- umie wyodrębnić z tekstu proste rzeczowniki, czasowniki i przymiotniki
- potrafi wskazać jeden czasownik modalny ale nie umie podać jego odmiany
- umie, ale z pomocą nauczyciela podać przykład zdania w czasie przeszłym Imperfekt
- potrafi operować niedużą ilością prostych struktur: powitania, pożegnania, zapytania o hobby rozmówcy
- zna po kilka słów związanych z przerobioną tematyką ( szkoła, artykuły spożywcze, czynności dnia codziennego )
Mówienie
- odpowiada z trudnością na proste pytania nauczyciela popełniając liczne zauważalne błędy
- umie potwierdzić lub zaprzeczyć proste pytania ( ja, nein )
- umie się przywitać, pożegnać, przeprosić
- rozumie uwagi nauczyciela i stosuje się do nich
- rzadko zabiera głos, czy też bierze udział w dyskusji
Czytanie
- czyta z trudnością, popełniając błędy fonetyczne
- popełnia błędy w odpowiedzi na pytania typu prawda/ fałsz
- prawie nie jest w stanie uporządkować akapitów
Słuchanie
- rzadko rozumie ogólny sens prostego tekstu
- potrafi zrozumieć proste polecenie nauczyciela
Pisanie
- pisze proste zdanie, ale często popełnia błędy w pisowni
- przepisując notatkę z tablicy popełnia liczne błędy
- prowadzi zeszyt zapisując jedynie temat i podstawowe zdania z tablicy
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń , który:
Gramatyka i słownictwo
- potrafi z trudem rozróżnić w zdaniu poznane części mowy ( rzeczownik, czasownik,liczebnik, przymiotnik )
- zna podstawowe zwroty grzecznościowe: Danke, Bitte,
- zna zasady tworzenia pytań używając słów pytających: wer?, wo?, was?,.....
- zna podstawowe zasady stopniowania przymiotników
- zna czasowniki oznaczające nakaz, chęć, pozwolenie - ich muss, ich darf, ich möchte
- umie z trudem zbudować proste zdanie
- potrafi rzadko podać poprawne formy trybu rozkazującego oraz odmianę czasowników modalnych
Mówienie
- potrafi czasami przekazać wiadomość lub udzielić odpowiedzi na postawione pytanie nauczyciela lub kolegi
- potrafi mówić spójnie, ale z wyraźnym wahaniem
- posługuje się częściowo poprawnym językiem popełniając liczne błędy
- dysponuje ubogim słownictwem dla wyrażenia myśli
- umie czasem w naturalny sposób zabierać głos i można go zazwyczaj zrozumieć
Czytanie
- czyta wolno i słabo rozumie ogólny sens tekstu
- odpowiada na pytania prawda/ fałsz, ale często popełnia błędy w odpowiedzi na pytania wielokrotnego wyboru
- często wymaga pomocy przy zrozumieniu najważniejszej informacji
Słuchanie
- słabo rozumie sens tekstu lub dialogu
- potrafi wydobyć część potrzebnych informacji w tekstach i rozmowach
- potrafi wydobyć część potrzebnych informacji i przekształcić je w prostą formę pisemną
- umie zazwyczaj zrozumieć polecenie nauczyciela
Pisanie
- pisze zadanie, ale robi liczne błędy gramatyczne i ortograficzne
- zadania są krótkie i lakoniczne np. list, pocztówka, zaproszenie
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń który:
Gramatyka i słownictwo
- potrafi dobrze operować poznanymi kategoriami gramatycznymi:
- rzeczownik w liczbie mnogiej i we właściwym rodzaju
- czasownik - odmiana regularna i nieregularne, czas przeszły Imperfekt dla czasowników: haben i sein
- przymiotnik - stopniowanie
- zaimek osobowy w mianowniku i bierniku
- zaimek dzierżawczy w mianowniku i bierniku
- dobrze wyróżnia poznane części mowy w zdaniu
- na ogół prawidłowo rozróżnia poznane czasy: Präsens i Imperfekt
- dobrze tworzy zdania z czasownikiem modalnym oraz formy rozkazujące
- dobrze odmienia czasowniki nieregularne np. essen, sprechen, lesen
- przeważnie buduje poprawne zdania twierdzące, przeczące , pytające i rozkazujące
- na ogół używa szerokiego zakresu słownictwa odpowiedniego do danego zadania
Mówienie
- przeważnie potrafi z powodzeniem przekazać wiadomość i nawiązać kontakt z rozmówcą
- posługuje się prostym słownictwem
- umie zazwyczaj w naturalny sposób zabierać głos w rozmowie
- odpowiada na pytania nauczyciela nie popełniając większych błędów. Stara się budować proste dialogi.
- stosuje podstawowe słownictwo poznane i zwroty poznane w toku nauki
- wykazuje aktywność na zajęciach
Czytanie
- przeważnie czyta płynnie
- nie ma większych trudności ze zrozumieniem potrzebnych informacji
- w miarę poprawnie porządkuje akapity i odpowiada na pytania typu prawda/ fałsz
- popełnia sporadycznie drobne błędy w odpowiedziach na pytania wielokrotnego wyboru
Słuchanie
- potrafi zazwyczaj zrozumieć ogólny sens tekstów lub rozmów
- potrafi wydobyć większość kluczowych informacji w tekstach lub dialogach
- potrafi wysłuchane informacje przekształcić w formę pisemną
- rozumie polecenia nauczyciela
Pisanie
- potrafi na ogół napisać samodzielnie zadanie ( opis, rozmówka, tłumaczenia zdań) zawierające pełne zdania i proste struktury leksykalne
- pisze teksty na ogół dobrze skonstruowane i spójne
- w pracach pisemnych występują nieliczne błędy ortograficznogramatyczne oraz interpunkcyjne
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń który:
Gramatyka i słownictwo
- potrafi swobodnie operować poznanymi kategoriami gramatycznymi:
- rzeczownik liczba mnoga, właściwy rodzaj, odmiana w mianowniku i bierniku
- czasownik -odmiana regularna i nieregularna, czas przeszły Imperfekt dla haben i sein
- przymiotnik - stopniowanie regularne i nieregularne
- zaimek osobowy - w mianowniku i bierniku
- zaimek dzierżawczy - w mianowniku i bierniku
- buduje zdania w poznanych czasach : Präsens, Imperfekt, zna ich użycie i formy
- tworzy poprawnie tryb rozkazujący
- tworzy zdania współrzędnie złożone i prawidłowo stosuje spójniki: und ,oder, aber, denn
- prawidłowo posługuje się czasownikami modalnymi i zna ich koniugację
- zna szyk wyrazów w zdaniu oraz wyróżnia podstawowe części zdania: podmiot, orzeczenie, okolicznik miejsca, czasu
- zna pojęcie inwersji oraz słów pytających np. woher?, wofür?,wann?, um wieviel Uhr.....
- w dialogach i opisach stosuje bogate słownictwo
Mówienie
- potrafi samodzielnie wyrazić własną myśl, przekazać informację, nawiązać kontakt z rozmówcą
- stosuje prawidłowo poznane słownictwo, czasowniki modalne oraz wybraną rekcję czasowników np. sich interessieren für, warten auf, kommen aus........
- odpowiada bezbłędnie na pytania nauczyciela, prowadzi prostą rozmowę zgodnie z tematyką zawartą w wymaganiach programowych
- mówi płynnie z dobrym akcentem
- jest zawsze aktywny na lek
Czytanie
- czyta płynnie w dobrym tempie, ze zrozumieniem treści
- rozpoznaje najważniejsze informacje
- umie uporządkować akapity i samodzielnie odpowiedzieć na pytanie prawda/ fałsz
- bezbłędnie znajduje odpowiedzi na pytania wielokrotnego wyboru
Słuchanie
- potrafi zrozumieć sens różnych tekstów i dialogów
- wydobywa potrzebne informacje i przekształca je w formę ustną lub pisemną
- bez trudności rozumie polecenia nauczyciela
Pisanie
- samodzielnie w prostej formie pisemnej potrafi przekazać własną myśl lub informację o odpowiedniej długości
- umie napisać krótki dialog, opowiadanie, życzenia świąteczne
- potrafi spójnie skonstruować tekst, zna zasady szyku wyrazów w zdaniu oznajmującym i twierdzącym
- poprawnie posługuje się pisownią, interpunkcją
- potrafi przetłumaczyć proste zdania na język niemiecki
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który spełnia wszystkie wymagania na ocenę bardzo dobrą a ponadto:
- prezentuje umiejętności językowe przekraczające obowiązujący program nauczania dla klasy piątej
- umie samodzielnie zdobywać wiedzę i dzielić się nią z innymi
- potrafi korzystać z różnych źródeł informacji wskazanych przez nauczyciela
- potrafi bezbłędnie rozwiązywać zadania zawarte w testach i pracach klasowych, przy czym rozwiązuje zadania dodatkowe na ocenę celującą
- swoje sprawności językowe, czyli czytanie i mówienie prezentuje poprzez streszczenie nadobowiązkowych tekstów
- na lekcjach przejawia bardzo dużą aktywność
Klasa VI
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w wymaganiach na ocenę dopuszczającą.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
Gramatyka i słownictwo
- potrafi wskazać w prostym zdaniu czasy Präsens, Imperfekt, Perfekt
- umie odmienić 2 czasowniki modalne müssen, sollen
- zna 3 do 5 czasowników nieregularnych w czasie Perfekt z podaniem właściwego słówka posiłkowego
- potrafi operować niedużą ilością prostych struktur: powitania, pożegnania, zwroty grzecznościowe, zdania rozkazujące
- zna po 2 4 słówka związane z przerabianą tematyką (wakacje, droga do szkoły, obowiązki w domu, jadłospis, urodziny, sport, święta)
- liczy do 30, rozróżnia liczebniki do 100 z pomocą nauczyciela
Słuchanie
- potrafi czasami zrozumieć ogólny sens tekstów
- potrafi zrozumieć proste polecenie nauczyciela
- reaguje na wypowiedzi innych w sposób niewerbalny (mimika, gesty)
Mówienie
- odpowiada z trudnością na proste pytania nauczyciela i popełnia wiele zauważalnych błędów
- umie potwierdzić lub zaprzeczyć pytanie ogólne (ja, nein)
- rozumie uwagi nauczyciela i stosuje się do nich
- umie się przywitać, pożegnać, przedstawić, wyrazić 2 do 4 czynności
- rzadko zabiera głos
Czytanie
- czyta z trudnością, często popełniając błędy fonetyczne
- popełnia błędy w odpowiedziach prawda/ fałsz
- z trudnością przyporządkowuje wyraz/ zdanie do obrazka
- popełnia błędy w odpowiedziach na pytanie wielokrotnego wyboru
Pisanie
- umie napisać proste zdanie z pomocą nauczyciela
- często robi błędy przepisując tekst z tablicy
- prowadzi starannie zeszyt zapisując notatkę z tablicy
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
Gramatyka i słownictwo
- potrafi odróżnić w zdaniu rzeczownik, czasownik, przymiotnik, zaimek, liczebnik
- potrafi poprawnie operować niektórymi prostymi strukturami
- umie zbudować proste zdanie w czasach Präsens, Perfekt, Futur I i prostych formach Imperfekt
- zna zasady tworzenia pytań do wybranych fragmentów zdania
- zna zaimki osobowe i dzierżawcze, ale tylko z pomocą nauczyciela prawidłowo je stosuje
- potrafi zbudować tryb rozkazujący , ale nie we wszystkich formach
- zna podstawowe zasady stopniowania przymiotnika
- umie dopasować teksty i podpisy do ilustracji
Słuchanie
- potrafi zazwyczaj zrozumieć ogólny sens prostych tekstów i rozmów oraz wyszukać informacje szczegółowe w nieskomplikowanych wypowiedziach lub tekstach
- potrafi wydobyć część potrzebnych informacji i przekształcić je w prostą formę pisemną
- umie przeważnie zrozumieć informacje nauczyciela
Mówienie
- czasami potrafi z powodzeniem przekazać wiadomość i odpowiedzieć na zadane pytanie z pomocą nauczyciela
- z pomocą nauczyciela formułuje krótką wypowiedź o sobie, rodzinie, najbliższym otoczeniu oraz udziela informacje o typowych sytuacjach dnia codziennego
- potrafi mówić spójnie, ale z wahaniem
- posługuje się częściowo poznanym językiem, ale popełnia sporo błędów
- dysponuje ograniczonym zakresem słownictwa dla wyrażenia myśli
- zabiera głos nie zbyt chętnie
Czytanie
- czyta wolno, ale rozumie ogólny sens tekstu, dialogu
- zazwyczaj umie wyszukać potrzebną informację
- czasami wymaga pomocy w rozpoznaniu najważniejszej informacji
- raczej prawidłowo odpowiada na pytania prawda/ fałsz, ale może popełniać błędy w odpowiedzi na pytania wielokrotnego wyboru
- na ogół rozumie informacje typu: menu, ogłoszenie, reklamę, lisy, zaproszenie
Pisanie
- stara się napisać prosty tekst ( list, notatkę, opowiadanie, zaproszenie ) wypełnia prosty formularz ( wg wzoru ), ale czasem popełnia błędy
- próbuje napisać zadanie zawierające proste struktury i słownictwo
- w zadaniu pisemnym zawiera istotne punkty
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
Gramatyka i słownictwo
- dobrze wyróżnia części mowy ( rzeczownik, czasownik, przymiotnik, zaimek, liczebnik ) w zdaniu
- na ogół prawidłowo rozróżnia poznane czasy ( wymienione w wymaganiach edukacyjnych ), zdania rozkazujące oraz zdania pytające
- umie dobrze stopniować przymiotniki, zna stopniowanie nieregularne
- dobrze posługuje się zaimkiem osobowym i dzierżawczym w 3 przypadkach, zna zaimek zwrotny i jego odmianę
- przeważnie potrafi poprawnie budować zdania we wszystkich formach
- poprawnie operuje większością prostych struktur
- na ogół używa szerokiego zakresu słownictwa odpowiedniego do zadania
Słuchanie
- potrafi zazwyczaj zrozumieć ogólny sens różnorodnych tekstów i rozmów
- potrafi wyszukać konkretną informację w usłyszanym tekście
- rozumie większość kluczowych informacji w różnych tekstach i rozmowach
- potrafi wydobyć większość kluczowych informacji w różnych tekstach i rozmowach
- potrafi wydobyć większość potrzebnych informacji i przekształcić je w formę pisemną
- potrafi prawie zawsze odpowiedzieć poprawnie na pytania związane z usłyszanym tekstem
- rozumie polecenia nauczyciela
Mówienie
- przeważnie potrafi z powodzeniem przekazać wiadomość, własną myśl i nawiązać kontakt posługując się prostym językiem
- umie sformułować krótką wypowiedź o sobie, rodzinie, najbliższym otoczeniu oraz dobywa i udziela informacje o typowych sytuacjach dnia codziennego
- umie prostymi słowami opisać ilustrację lub zdjęcie
- odpowiada na pytania nauczyciela nie popełniając większych błędów i stara się budować proste dialogi
- stosuje podstawowe słownictwo i zwroty poznane w toku nauki
- można go zazwyczaj zrozumieć bez trudności
- wykazuje aktywność na lekcji
Czytanie
- przeważnie czyta płynnie, w odpowiednim tempie, rozumiejąc ogólny sens tekstu
- nie ma większych trudności w rozpoznawaniu najważniejszych informacji, zazwyczaj umie wyszukać konkretne fragmenty w prostych tekstach
- na ogół rozumie powszechnie spotykane informacje ogłoszenie, reklamy, rozkład jazdy, folder turystyczny
- w miarę poprawnie porządkuje akapity i bez trudności odpowiada na pytania typu prawda/ fałsz
- popełnia niekiedy błędy w odpowiedziach na pytania wielokrotnego wyboru
Pisanie
- potrafi na ogół pisać samodzielnie zadania zawierające pełne zdania, proste struktury i słownictwo
- pisze teksty na ogół dobrze skonstruowane i spójne
- przeważnie nie ma trudności w poprawnym zapisie większości wyrazów ze słuchu
- potrafi napisać krótki list, notatkę, pocztówkę, życzenia, zaproszenie, wypełnić ankietę lub formularz ( wg modelu ) robiąc nieliczne błędy potrafi napisać prostymi zdaniami zakończenie do historyjki
- w zadaniu pisemnym zawiera prawie wszystkie istotne punkty
- pisze teksty nieco krótsze od wymaganej długości
- używa przeważnie poprawnej pisowni, interpunkcji i szyku wyrazów
- często korzysta ze słownika j. niemieckiego w celu poszerzania słownictwa
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
Gramatyka i słownictwo
- bez trudności rozróżnia części mowy w zdaniu ( rzeczownik, czasownik, przymiotnik, przysłówek, zaimek )
- prawidłowo tworzy zdania oznajmujące, pytające w poznanych czasach t. j. Präsens, Perfekt, Imperfekt, Futur I
- tworzy poprawnie tryb rozkazujący
- bezbłędnie stopniuje przymiotnik i przysłówek
- stosuje prawidłowo w 3 poznanych przypadkach zaimek osobowy i dzierżawczy
- tworzy zdania współrzędnie złożone z poznanymi spójnikami: und, oder, aber sondern, denn
- prawidłowo posługuje się koniugacją regularną i nieregularną czasownika
- prawidłowo buduje zdania z czasownikami modalnymi np. sollen, wollen, müssen.....
- prawidłowo stosuje szyk wyrazów w zdaniach
- prawidłowo rozróżnia podstawowe części zdania: podmiot, orzeczenie, orzecznik, dopełnienie, okolicznik miejsca, czasu...
- zna pojęcie inwersji oraz słów pytających np. woher?, wofür?, wann?, womit? worauf?, um wie viel Uhr?.....
- w dialogach i opisach stosuje bogate słownictwo
- używa poprawnych elementów słownictwa o charakterze bardziej złożonym abstrakcyjnym
Mówienie
- potrafi samodzielnie wyrazić własną myśl, przekazać informację, nawiązać kontakt z rozmówcą
- stosuje prawidłowo poznane słownictwo, formy mocne i słabe imiesłowu czasu przeszłego Partizip Perfekt, rekcję wybranych czasowników, wszystkie czasowniki modalne
- umie w sposób naturalny zabierać głos, odpowiada bezbłędnie na pytania nauczyciela, buduje rozwinięte dialogi, prowadzi prostą rozmowę zgodnie z tematyką zawartą w wymaganiach edukacyjnych
- mówi płynnie z dobrym akcentem
- jest zawsze aktywny na lekcji
Czytanie
- czyta płynnie w dobrym tempie, ze zrozumieniem treści
- rozpoznaje najważniejsze informacje
- bez trudu rozumie spotykane informacje typu: reklamy, foldery, ogłoszenia, menu oraz sens prostych tekstów
- umie uporządkować akapity i samodzielnie odpowiedzieć na pytanie prawda/ fałsz
- prawidłowo podpisuje ilustracje do tekstu
- bezbłędnie znajduje odpowiedzi na pytania wielokrotnego wyboru
Słuchanie
- potrafi zrozumieć ogólny sens tekstów i dialogów oraz rozumie kluczowe informacje
- potrafi wyszukać konkretną informację w usłyszanym tekście
- wydobywa potrzebne informacje i przekształca je w formę ustną lub pisemną
- poprawnie udziela odpowiedzi na pytania związane z usłyszanym tekstem
- bez trudności rozumie polecenia i wypowiedzi nauczyciela
Pisanie
- samodzielnie w prostej formie pisemnej potrafi przekazać własną myśl lub informację odpowiedniej długości
- umie napisać krótki dialog, opowiadanie, wywiad, życzenia urodzinowe, zaproszenie na urodziny, email, wypełnić prostą ankietę lub formularz
- samodzielnie napisze krótkie zakończenie do historyjki
- potrafi spójnie skonstruować tekst, zna zasady szyku wyrazów w zdaniu
- w zadaniu pisemnym zawiera istotne punkty
- poprawnie posługuje się ortografią i interpunkcją
- potrafi przetłumaczyć proste zdania na j. niemiecki lub odwrotnie, z j. niemieckiego na j. polski
- korzysta ze słownika j. niemieckiego w celu poszerzenia słownictwa
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który spełnia wszystkie wymagania na ocenę bardzo dobrą a ponadto:
- bezbłędnie rozwiązuje zadania zawarte w testach i pracach klasowych, przy czym rozwiązuje zadania dodatkowe na ocenę celującą
- swoje sprawności językowe: czytania i mówienia prezentuje poprzez streszczenie przeczytanych, nadobowiązkowych tekstów lub lektur
- samodzielnie przygotowuje prezentacje na dowolny temat, wybiegający poza obowiązujący program nauczania
- umie samodzielnie zdobywać wiedzę i dzielić się nią z innymi
- potrafi korzystać z różnych źródeł informacji wskazanych przez nauczyciela, szuka informacji w internecie, korzysta ze szkolnego lub własnego słownika dwujęzycznego i innych materiałów z klasopracowni językowej
- na lekcjach przejawia wybitną aktywność
- bierze udział w pozaszkolnych konkursach językowych na szczeblu wojewódzkim lub krajowym zdobywając tytuł laureata